• شناسه خبر : 19334
  • تاریخ انتشار : 08 آذر 1398 - 12:23

بلغور براى انواعى از ناراحتى ‏ها از جمله براى رفع یبوست و کنترل بیمارى دایورتیکولار و کنترل بواسیر مفید باشد.بلغور یکى از مواد غذایى سنتى ایران و در عین حال از نظر مواد مغذى شفابخش بسیار ارزشمند است.

روده گوارش

 

برای رفع یبوست و کنترل بواسیر این خوراکی را بخورید

 

بلغور

 

خواص مهم بلغور ناشى از وجود فایبر غیر قابل حل در آن است.

این نوع فایبر در مجارى هاضمه و در روده ‏ها شکسته نمى‏شود و جذب نمى ‏گردد، در روده مى‏ ماند و آب زیادى جذب مى‏ کند و درنتیجه مدفوع حجیم‏تر و سنگین‏تر شده و راحت‏تر در روده ‏ها حرکت مى‏ کند و آسان‏تر و

سریع‏تر دفع مى ‏شود.

متأسفانه در حال حاضر بخصوص در شهرها از الگوى غذایى مردم تا حدود زیادى حذف شده است ولى برعکس در کشورهاى مغرب‏ زمین بخصوص در امریکا با توجه به جوانب درمانى آن در ردیف مواد غذایى مورد توجه

گروه روشن‏فکر و دانشمندان تغذیه قرار گرفته و به انواع مختلفه تهیه و در بازار عرضه مى‏شود.

برخلاف اغلب دانه ‏هاى غلات و حبوبات که تا حدودى دیرپز هستند، بلغور چون قبلا نیم‏پخته شده و خشک شده است خیلى زود مى‏پزد.

در ایران بلغور را در روستاها با آسیاهاى دستى به‏ شکل گندم نیم‏کوب درمى‏ آورند و بسته به معمول هر محل در برخى نقاط ریزتر و در بعضى نقاط درشت ‏تر مى ‏باشد.

و به‏ طور کلى دو نوع است بلغورى که از گندم با پوست تهیه مى‏شود و بلغورى که با گندم سفید کرده و بدون پوست تهیه مى‏ شود که در اینجا بلغور مفید مورد نظر ما بلغور با پوست است.

در مراکز تحقیقات بین المللى و در کانادا و امریکا تحقیقات زیادى در مورد آثار درمانى بلغور به ‏عمل آمده از جمله تحقیقات نشان مى‏ دهد که خوردن بلغور مى ‏تواند نقش مهمى در جلوگیرى از سرطان کولون و سرطان

پستان و دیابت داشته باشد به‏ علاوه چون داراى مقدار قابل ملاحظه ‏اى فایبر غیر قابل حل در آب است مى ‏تواند براى انواعى از ناراحتى‏ ها از جمله براى رفع یبوست و کنترل بیمارى دایورتیکولار و کنترل بواسیر مفید

باشد.

بلغور معمولا به سه شکل عرضه مى‏شود:

۱- بلغور کم‏ کوب که دانه‏ هاى آن درشت و هم عرض دانه‏ هاى برنج است و براى پختن غذایى به شکل پلو و یا مخلوط با برنج مصرف مى‏ شود.

در برخى موارد گندم کامل که قبلا جوشیده شده باشد عینا خشک شده و عرضه مى ‏شود.

۲- بلغور نیم‏کوب که براى تهیه صبحانه به‏ کارمى‏ رود که تنها و یا مخلوط با شیر یا عسل مى‏ خورند.

۳٫ بلغور ریزکوب که براى تهیه انواع دیگرى از غذاها از جمله براى تهیه نوعى سالاد عربى به نام تابوله(Tabbouleh) به ‏کارمى‏رود.

نقش بلغور در رفع خطر از مواد شیمیایى بیمارى‏ زا که وارد بدن مى‏ شوند.

هر قدر در تهیه مواد براى رژیم غذایى دقت شود که بهداشتى و سالم باشند ولى باز خواه ناخواه هر روز در معرض برخورد با تعدادى مواد شیمیایى خطرزا خواهیم بود.

دو دسته از انواع این گونه مواد خطرآفرین که جلوگیرى از تماس و برخورد با آنها بسیار مشکل و شاید غیر عملى باشد مواد نیترات‏ها و ترکیبات شیمیایى نیتریت‏ها هستند.

ترکیبات نیترات‏ها معمولا در اغلب سبزیجات نظیر چغندر- کرفس- کاهو و نظایر آن وجود دارند و نیتریت‏ها به‏ طور کلى موادى هستند که معمولا به فرآورده‏ هاى غذایى تجارتى نظیر ماهى دودى و انواع کنسروها و فرآورده‏

هاى گوشتى تجارتى براى نگهدارى و جلوگیرى از خراب شدن آنها مى‏ زنند.

این ترکیبات شیمیایى به ‏طور مستقل و بخودى خود عیبى ندارند و مضر نیستند ولى همین‏که همراه مواد غذایى خورده مى‏ شوند، در بدن انسان تبدیل به ترکیبات مضرّ سرطان‏زایى به نام نیتروزامین‏ها مى‏ شوند.

و چون تقریبا اجتناب از خوردن نیترات‏ها و نیتریت‏ها در جوامع فعلى جهان عملى نیست، بنابراین راه حل دیگر براى گریز از برخورد با ضررهاى آنها رژیم غذایى مناسب و استفاده از مواد غذایى است که بتواند با آنها مبارزه کند

و بلغور یکى از آن قبیل مواد غذایى است که در این‏ باره مى‏تواند خیلى کمک کند و مفید باشد.

دکتر لیلیان تامپسون استاد علوم تغذیه در دانشگاه تورنتو مى‏ گوید در بلغور یک ترکیب شیمیایى وجود دارد به نام فرولیک اسید”(Ferulic acid) که در بدن از تبدیل مواد نیترات‏ها و نیتریت‏ها به ماده خطرزاى نیتروزامین ممکن

است جلوگیرى کند.

بلغور مى ‏تواند از سرطان جلوگیری کند

بعلاوه بلغور مى ‏تواند از راه دیگرى نیز براى جلوگیرى از سرطان کمک کند، آن وجود موادى است در بلغور به نام لینان لینان‏ها سرشار از مواد مبارز با سرطان هستند و بخصوص براى پیش‏گیرى از سرطان کولون (روده بزرگ)

و پستان مفید مى‏باشند.لینان‏ها داراى خاصیت ضد اکسیدکننده مى‏ باشند یعنى با مولکول‏هاى اکسیژن مخرّب (رادیکال‏هاى آزاد) مى‏ جنگند و قبل از اینکه آنها بتوانند به سلول‏هاى سالم آسیبى برسانند، آنها را مى‏ بلعند.

دکتر تامسون مى‏ گوید لینان‏ها حتى در مواقعى که تغییرات سرطانى اتفاق افتاده باشد نیز سلول را تحت مراقبت و محافظت قرار داده و مانع مى‏ شوند که روند پیشرفت سرطان از کنترل خارج شود.

نقش بلغور براى قلب‏

به‏ طورى‏که در مقالات قبلى شرح داده شده رادیکال‏هاى آزاد در سرطانى شدن سلول‏ها سهم دارند و بعلاوه رادیکال‏هاى آزاد در ایجاد آسیب به رگ‏هاى خونى نیز شرکت دارند و زمینه را براى مبتلا شدن به بیمارى‏هاى قلبى

آماده مى‏ نمایند.

لینان‏ها براى کمک به قلب از طریق حفظ و حمایت کلسترول نرمال نیز مؤثر مى ‏باشند.

ممکن است ذکر اینکه، چون بلغور براى حفظ کلسترول مؤثر است، به‏ عنوان یک غذاى شفابخش مورد توجه قرار مى‏ گیرد، براى عده‏اى از مردم تعجب‏ آور باشد زیرا با گفته‏ هاى دیگر دانشمندان تغذیه که همه جا صحبت

از روش‏هایى براى کاهش کلسترول است ظاهرا متناقض به‏ نظر مى ‏رسد، ولى این‏طور نیست زیرا کلسترول در مواقعى مضر است که مولکول‏هاى آن به‏ خصوص مولکول‏هاى جزء بد کلسترول ، مورد حمله رادیکال‏هاى آزاد قرار

گیرند و مسموم شوند و در جدار رگ‏هاى خونى رسوب کرده موجب تنگ شدن عروق خونى و ایجاد اختلال در گردش جریان خون و مآلا موجب ناراحتى قلبى شوند، و الّا اگر کلسترول یعنى جزء بد آن(LDL) مسموم نشود و

مقدار جزء خوب آن یعنى‏HDL نیز به مقدار کافى بالا باشد، کلسترول ذاتا از مواد بسیار لازم و ضرورى بدن انسان مى ‏باشد.

بنابراین هر ماده غذایى از جمله بلغور که‏ کلسترول را از آسیب رادیکال‏هاى آزاد حفظ مى‏ کند مى‏تواند خدمتى به قلب کرده و از بیمارى‏هاى قلبى تا حدودى جلوگیرى نماید.

نقش بلغور در کمک به کاهش حدت بیمارى دیابت‏

 

قندخون

 

دکتر دیوید جنکیدس استاد علوم تغذیه و پزشکى در دانشگاه تورنتو مى ‏گوید، بلغور از طریق دیگر نیز مى ‏تواند به سلامت انسان کمک کند.

زیرا بلغور داراى ضریب شیرینى‏ نسبتا پایین است (در حدود ۶۹- ۶۰) در مقایسه با گلوکز که صد است.

توضیح این مطلب این است که قند و یا به‏ عبارت صحیح ‏تر نشاسته‏ اى که در بلغور وجود دارد خیلى آهسته‏ تر از گلوکز و به‏ تدریج در جریان هضم، هیدرولیز شده و به‏ صورت قند قابل جذب درآمده و وارد جریان گردش

خون مى‏ شود، و این کار نه فقط در ثابت نگهداشتن سطح قند خون کمک مى‏ کند که براى اشخاصى که مبتلا به دیابت هستند خیلى مهم است، بلکه ممکن است نقش مؤثرى نیز در کاهش خطر براى قلب داشته

باشد.

بلغور سرشار از فایبراست‏

اگر مقدار فایبر در مواد غذایى بیشتر باشد مقدار کاهش کلسترول بیشتر محسوس است و خطر سرطان و دیابت نیز کمتر مى ‏شود، و به بیمارى‏هاى هاضمه ‏اى نظیر یبوست و بواسیر کمک مى‏ کند.

بلغور سرشار از فایبر است، در یک پیمانه بلغور در حدود ۸ گرم فایبر وجود دارد که در حدود ۱- ۳ نیاز روزانه توصیه شده براى بدن را تأمین مى‏کند.

و در مقایسه با برنج سفید که در یک پیمانه آن فقط ۸/ ۰ گرم فایبر وجود دارد قابل ملاحظه است.

خواص مهم بلغور ناشى از وجود فایبر غیر قابل حل در آن است.

این نوع فایبر در مجارى هاضمه و در روده ‏ها شکسته نمى‏شود و جذب نمى ‏گردد، در روده مى‏ ماند و آب زیادى جذب مى‏ کند و درنتیجه مدفوع حجیم‏تر و سنگین‏تر شده و راحت‏تر در روده ‏ها حرکت مى‏ کند و آسان‏تر و

سریع‏تر دفع مى ‏شود و مواد مضر سرطان‏زاى موجود در روده بزرگ نیز همراه مدفوع قبل از اینکه فرصت ایجاد خطرى براى کولون بکنند از بدن خارج مى‏ شوند.

در یک تحقیق ۴ ساله که در مرکز تحقیقات پزشکى در نیویورک سیتى در بیمارستان نیویورک به عمل آمده محققان ۵۸ نفر مرد و زن داوطلب را که مبتلا به پولیپ روده‏ بودند از نظر تأثیر رژیم غذایى‏ مورد مطالعه قرار دادند.

در این تحقیق به عده ‏اى از مردان و زنان داوطلب روزانه در رژیم غذایى آنها مقدارى سبوس گندم که داراى ۲۲ گرم فایبر غیر قابل حل بود منظور شده بود و عده‏اى دیگر از مواد غذایى معمولى خود که میزان فایبر آن

خیلى کم بود استفاده مى‏ کردند.

پس از خاتمه مدت آزمایش داوطلبان مورد بررسى کامل و دقیق پزشکى قرار گرفتند و مشاهده شده است گروهى که در رژیم غذایى خود از ۲۲ گرم فایبر هر روز استفاده مى‏ کردند یعنى از مواد غذایى مى‏ خوردند که

روزانه ۲۲ گرم فایبر را تأمین مى ‏کرد در مقایسه با گروهى که در رژیم غذایى خود از فایبر استفاده نمى‏ کردند، به احتمال بیشترى پولیپ‏ هاى آنها منقبض و کوچک شده و در مورد بعضى از آنها به کلى از بین رفته است.

فایبر غیر قابل حل در آب، براى رفع یبوست نیز مؤثر است و دفع سریع‏تر مدفوع باعث مى‏شود که مواد مضرّ سرطان‏زاى داخل روده بزرگ پیش از این که ایجاد آسیبى در سلول‏هاى سالم بکنند از صحنه خارج شده و همراه

مدفوع دفع مى ‏شوند به‏ علاوه جلوگیرى از یبوست خود براى کنترل بواسیر و بیمارى دایورتیکولاریس نیز مفید است.

بالاخره بلغور منبع سرشارى از مواد معدنى مورد نیاز بدن است و علاوه بر آهن و فسفر و روى در یک پیمانه بلغور مواد زیر موجود است:

– یک میلى‏ گرم منگنز که در حدود نصف نیاز روزانه از بدن را تأمین مى‏ کند.

منگنز براى حفظ سلامت استخوان‏ها و اعصاب و دستگاه تناسلى مفید است.

– ۱۵ میکروگرم سلنیوم(Selenium) که در حدود ۲۲ درصد نیاز روزانه بدن را تأمین مى ‏کند و براى حفظ و حمایت قلب و تقویت سیستم دفاع طبیعى بدن کمک مى ‏کند.

– ۵۸ میلى‏گرم منیزیوم که ۱۵ درصد نیاز روزانه بدن را تأمین مى‏ کند و به تنظیم ضربان قلب و فعالیت و اعصاب و انقباض عضلات و تشکیل استخوان‏ها کمک مى‏ کند.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

up