• شناسه خبر : 25189
  • تاریخ انتشار : 06 اردیبهشت 1399 - 01:02

تره فرنگی یکی از سبزیجات کمیاب است که به خاطر تنوع آن در تمام فصل سال وجود دارد؛ حتی به دلیل مقاومت در برابر سرما در زمستان نیز دیده می شود.

تره فرنگی

پتره فرنگی منبع غنی از ویتامین ها و موادمعدنی است

تاریخچه تره فرنگی

کاشت تره فرنگی در مصر بسیار رایج بوده است. جستجوهای باستان شناسی نشان می دهد که روی بسیاری از سنگ قبرها نوشته شده: این بخشی از محصولاتی است که باید به خدایان و اقامتگاه خواب و تاریکی ها تقدیم شود. در یادداشت های کتاب مقدس آمده که آنها در مدت اقامت حضرت موسی(ع) در کوه سینا این خوراکی را برای ایشان می برده اند.

رومیان نیز در خوردن تره فرنگی آداب خاصی داشتند. ثروتمندان فقط بخش های ریشه را می خوردند و بقیه را به طبقه کارگر می دانند. نرون (یکی از شخصیت های روم باستان) این محصول را برای رساشدن صدایش می خورد.

در قرون وسطی نیز تره فرنگی بسیار مورد علاقه فرانسویان بود. با برگ های سبز این گیاه سوپی بسیار معروف می پختند. پزشک پادشاه توصیه می کرد تا مردم برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش، رفع بادگلو، افزایش شیر مادران و درمان نازایی تره فرنگی بخورند. همچنین این گیاه برای انواع ناراحتی های تنفسی نیز تجویز می شد.

سبز و سفید

تره فرنگی برگ هایی دارد که به دور هم پیچیده شده اند. قسمت پیاز زیرزمینی آن سفید، ترد و خوشمزه است. برگ های سبز آن که سفت تر هستند منبع بسیار غنی از عناصر تغذیه ای هستند که متاسفانه هنگام خردکردن، بخش زیادی از آنها از بین می رود.

تره فرنگی جزء خانواده پیاز و سیر است و به همین خاطر طعم نسبتا تندی دارد. این گیاه در واقع گونه ای ازسیر بومی منطقه خاورنزدیک است که در تمام مناطق مدیترانه ای کشت می شود.

همیشه تر و تازه

دقت کنید که درهنگام خرید تره فرنگی باید کاملاتازه، شاداب، ترد و برگ ها سفت و بدون لکه باشند.این گیاه به خاطر رشد در خاک، معمولابسیار گلی است و هنگام مصرف باید به دقت با آب فراوان آن را شست. همیشه مرسوم بوده که قبل از طبخ، تره فرنگی را در آب نمک می جوشاندند تا ترکیبات گوگردی آن از بین برود.

اگر تره ها کوچک باشند، به حالت سرد یا کمی گرم همراه با سس سرکه بسیار خوشمزه است. همچنین می توان با کمی خامه تازه و لیمو از طعم آن لذت برد. در تهیه انواع ته چین، سوپ و تارت ها نیز از این سبزی مفید استفاده کنید.

ارزش غذایی

فیبرها، نمک های معدنی، کاروتن و فولات موادی هستند که در تره فرنگی به وفور وجود دارد. همچنین از ویتامین ث بالا

(۱۷ تا ۳۰ میلی گرم) خصوصا در برگ های سبز آن نباید غافل شد. این برگ ها را دور نیندازید و با آنها سوپ درست کنید. تره فرنگی جزء سبزیجاتی است که به خاطر مقدار بالای فیبر و آنتی اکسیدان و همچنین ترکیبات گودگردی سلاحی برای پیشگیری از سرطان شناخته شده است.

مترجم: مریم سادات کاظمی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up