• شناسه خبر : 34195
  • تاریخ انتشار : 30 مرداد 1399 - 05:21

کشاورزی اردبیل به عنوان یک حوزه استراتژیک استان در توسعه اقتصادی و اشتغال نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه مسئولین و دستگاه‌های مربوطه است به طوری که بتوان بخشی از دغدغه‌های کشاورزان را برطرف کرد.

آبیاری مزارع کشاورزی

کشاورزی اردبیل به عنوان یک حوزه استراتژیک استان در توسعه اقتصادی و اشتغال نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه مسئولین و دستگاه‌های مربوطه است به طوری که بتوان بخشی از دغدغه‌های کشاورزان را برطرف کرد.

در روزهایی که کرونا به یکی از مخربان کسب و کار مبدل شده بخش کشاورزی استان نیز درگیر این مسئله شده به گونه‌ای که کشاورزان در دریافت تسهیلات که یکی از برنامه‌های حمایتی از آنان است بازمانده و خواستار افزایش زمان در بازپرداخت وام خود هستند بلکه بتوانند خسارت‌ها و ضرر و زیان مالی خود را جبران کنند.

این طور که مشخص است از طرفی قیمت فروش پایین محصولات کشاورزی آنان را مجاب به برداشت زودهنگام محصول خود می‌کند و از طرفی دیگر بی‌برنامگی در کشت محصولات مشابه کشاورزی موضوعی است که به حکایت تکراری گلایه و دغدغه کشاورزان دامن زده است.

علی‌رغم این که اردبیل در تولید بسیاری از ارقام و محصولات کشاورزی از جمله  عدس، کلزا، سیب زمینی،  عسل، چغندر قند، حبوبات و گندم و جو رتبه‌های برتر کشوری را را دارد اما کشاورزی به گفته بسیاری از فعالان این عرصه برای آنان صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته کارشناسان فعال بخش کشاورزی افزایش و تأمین پایدار مواد غذایی، امنیت غذایی و ارتقاء بهره‌وری کشاورزی مستلزم افزایش کارایی، اصلاح ساختار مدیریتی و بازآفرینی کشاورزان است که آن‌هم نیاز به تغییرات اساسی در دانش، نگرش‌، مهارت و تغییرات رفتاری توانمندی در کشاورزان خواهد داشت.

این طور که به نظر می‌رسد اجرای برنامه‌های آموزشی مؤثر به رفع بعضی از این مشکلات کمک می‌کند که در این زمینه استفاده از ظرفیت‌های محیطی، اقتصادی و اجتماعی به دلیل اینکه درون مایه‌های فضایی هر منطقه محسوب می‌شود از عوامل موثر در توانمندسازی کشاورزان است که باید مورد توجه مسئولین مربوطه قرار گیرد.

طبق گفته کارشناسان عامل اقتصادی بیشترین تاثیر را در میزان توانمندسازی کشاورزان دارد و در وهله‌های بعد عامل اجتماعی، عامل محیطی و مجموع عوامل به ترتیب از عوامل تاثیرگذار در میزان توانمندسازی کشاورزان به شمار می‌رود.

کارشناسان بر این باورند که توجه به توسعه کشاورزی در بخش صنعتی آن طور که باید و شاید مورد توجه واقع نشده و در این زمینه کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای همچون عدم یکپارچه سازی مزارع و تمایل عمومی کشاورزان به کشت خرد، آب‌بر بودن کشت محصولات مهم تولیدی استان مواجه هستند.

کشاورزان نیز ارزان بودن محصولات تولیدی ، فاصله با کشاورزی مکانیزه، نبود زنجیره تولیدی و نبود صنایع تبدیلی، مشکلات در مسیر صادرات محصولات کشاورزی، وجود مشکل در بکارگیری مطلوب سامانه آبیاری نوین ، بازار بی‌ثبات محصولات کشاورزی را چالش‌های مهم بخش خود می‌دانند و خواستار رسیدگی به این مشکل هستند.

در حالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه به سیب‌زمینی کاران اردبیلی نوید روزهای خوش را مساعد داد اما این مسئله نیازمند توجه به تمامی حوزه‌های کشاورزی می‌شود و از ظرفیت‌های بالقوه بخش کشاورزی اردبیل باید به نحو احسن استفاده شود که این مهم نیازمند تزریق اعتبارات مناسب و کافی به این بخش و حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

اهمیت به صنایع بخش کشاورزی اردبیل مورد توجه مسئولان واقع شود

یکی از کشاورزان اردبیلی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اهمیت به صنایع بخش کشاورزی اردبیل را حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: اگر توجه به بخش کشاورزی در بخش صنایع توسعه یابد نگرانی و دغدغه ما هم به حدأقل می‌رسد.

بهنام علی‌نیا افزود: هر سال موقع برداشت محصولات با داستان تکراری عدم فروش و قیمت ارزان مواجهیم و این موضوع شامل تمام محصولات ما می‌شود که انتظار داریم اهمیت به صادرات و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

فعالیت مجدد ۶۵ طرح راکد بخش کشاورزی اردبیل تا پایان سال

در این باره خلیل نیکشاد رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل در بازدید از واحدهای تولیدی بخش کشاورزی اردبیل در جمع خبرنگاران اهمیت به فعال‌سازی واحدهای صنعتی بخش کشاورزی را حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: در این زمینه تاکنون برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی ۳۰ واحد صنعتی راکد بخش در استان نتیجه‌بخش شد و خوشبختانه تاکنون وارد مدار فعالیت شده که امید می‌رود در رفع دغدغه بحق کشاورزان مثمرثمر واقع شود.

وی با اشاره به این که احیای ۶۵ طرح راکد بخش کشاورزی تا پایان سال در دستور کار است گفت: تولید در برخی از این واحدها به مدت ۱۰ سال متوقف شده بود که این امر یک نوید خوب برای کشاورزان اردبیلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: اهمیت به حل مشکلات واحدهای مشکل‌دار و راکد در جلسات اخیری که با مسئولان جهاد کشاورزی کشور برگزار شد مطرح شده و پیگیری‌های لازم در این زمینه به صورت مستمر در حال انجام است.

نیکشاد ادامه داد: در راستای ارائه تسهیلات به مجهزسازی بخش مکانیزاسیون بخش کشاورزی نیز ۸۰ میلیارد تومان امسال محقق شده و ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات شناور نیز تا پایان سال در استان جذب می‌شود که خوشبختانه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در اردبیل از میانگین کشوری بالاتر است و اردبیل رتبه نخست کشور در جذبب تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی را دو سال پی در پی کسب کرده است.

علی اشرف مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شهرکهای کشاورزی کشور نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها این چنین اظهار داشت: در راستای اشتغال‌زایی و توسعه بخش کشاورزی اردبیل تاکنون اقدامات مناسبی انجام یافته و احداث بزرگ‌ترین گلخانه‌ کشور از اهم این موارد است که زمینه اشتغال برای بیش از ۲۰ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم می‌کند و با اتمام این پروژه ۷۵۰ هزار تن به محصولات کشاورزی استان اضافه می‌شود که برابر با ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان اردبیلی ارائه می‌شود

در این باره محسن مصطفایی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز ارائه تسهیلات به آسیب‌دیدگان بخش کشاورزی ناشی از کرونا را جزو اولویت اساسی عنوان کرد و اظهار کرد:
تاکنون ۱۰۷ فقره پرونده برای متقاضیان تشکیل داده شده که زمینه ایجاد اشتغال ۱۳۶۴ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره به سرمایه‌گذاران ارائه شده که ۵۰ درصد آن مربوط به گلخانه‌های در حال احداث است و تا پایان سال ۳۵۰ هکتار گلخانه احداث می‌شود و در راستای توانمندسازی کشاورزی به دنبال مهارت‌افزایی کشاورزان و ارتقای اطلاعات و کیفیت زندگی کشاورزان هستیم.

شایسته است در استانی که بخش کشاورزی آن با قابلیت‌های بالقوه روبه‌رو است اهمیت به برنامه‌هایی همچون اعطای وام‌های با بهره کم، اعطای اعتبارات عمرانی، خرید تضمینی محصولات کشاورزی، ایجاد تاسیسات زیربنایی در روستاها، ایجاد مراکز بهداشتی و یکپارچه کردن کلیه فعالیتهای توسعه کشاورزی و آموزش کشاورزان با هدف توانمندسازی کشاورزان مورد توجه واقع شود.

گزارش از زهرا رضازاده



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up