• شناسه خبر : 34324
  • تاریخ انتشار : 31 مرداد 1399 - 08:36

گاهی برای دریافت برخی کمبود‌ها و جبران برخی ویتامین‌ها لازم است به مصرف مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی رو آوریم، اما در مصرف آن‌ها رعایت برخی نکات ضروریست که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

شهرخوان: شاید برای سالیان زیادی به خود می‌گفتید اگر روزانه یک عدد مولتی ویتامین بخورم، عمر طولانی تری خواهم داشت. اما آیا هر نوع مولتی ویتامینی که استفاده کنیم نتیجه همان است؟

سازمان‌های نظارت بر شرکت‌های تولید مولتی ویتامین دریافتند که بعضی مولتی ویتامین ها، مقدار خیلی زیاد و یا خیلی کمی از برخی ویتامین‌ها دارند. همچنین در بعضی از این مکمل ها، مواد خطرناکی مانند سرب به کار رفته است.

سپس مقاله‌ای جنجالی توسط نشریه‌ها در دانمارک و دیگر کشور‌های اروپایی پخش شد که در آن ادعا می‌شد: مولتی ویتامین نه تنها باعث طول عمر نمی‌شود، بلکه عمر را کوتاه می‌کند.

واقعا داستان چیست؟ به همین دلیل با متخصصان تغذیه و اساتید دانشگاه‌های معتبر صحبت کردیم تا این ابهامات گیج کننده که درباره مولتی ویتامین‌ها به وجود آمده است رفع شود.

آیا مولتی ویتامین‌ها بی خطر هستند؟

سالیان زیادی است که مکمل‌های ویتامین توصیه می‌شوند. این ویتامین‌ها به کسانی که رژیم دارند و یا از نظر مصرف میوه و سبزیجات محدودیت دارند کمک می‌کند ویتامین‌های کلیدی را دریافت کنند. بعید است یک مقاله انتقادی بتواند نظر متخصصان را درباره مولتی ویتامین‌ها عوض کند. همچنین مولتی ویتامین‌های بدون سرب هم ساخته می‌شود که دیگر آن مواد خطرناک را در خود ندارند.

مقاله انتقادی که منتشر شده بود به این مسئله اشاره‌ای نکرده بود. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که از مکمل‌های تایید نشده استفاده نکنید. روی بسته‌های مولتی ویتامین‌ها به دنبال برچسب بدون سرب و برای مصرف روزانه بگردید تا مطمئن شوید ناخالصی ندارد. همچنین به دنبال تایید مراکزی همچون (NSF) (USP) و (CL) که روی بسته بندی نوشته شده است، باشید. البته این را هم بدانید مکملی که می‌خرید حتما لازم نیست همه تایید‌ها را داشته باشد.

چگونه مولتی ویتامین مناسب خود را پیدا کنیم؟

در سال‌هایی که توانایی باردار شدن را دارید، مطمئن شوید ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید داشته باشد که به رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند. در دوران بارداری، مولتی ویتامین مورد استفاده باید ۶۰۰ میکروگرم فولیک اسید داشته باشد. این ماده مغذی باعث کاهش بروز نقایص هنگام تولد، مانند نقص لوله عصبی اسپینا بیفیدا می‌شود.

زنان پیش از یائسگی باید به دنبال مولتی ویتامین‌های با آهن بالا باشند. زیرا در دوران قاعدگی خون از دست می‌دهند، اما زنان یائسه بهتر است مولتی بدون آهن مصرف کنند. زیرا میزان بالای آهن، باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. کسانی که سرطان دارند باید مواظب باشند که چه مولتی استفاده می‌کنند، چون سلول‌های سرطانی هم برای رشد، نیاز به ویتامین دارند. پس چنین افرادی قبل از استفاده حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up