• شناسه خبر : 36105
  • تاریخ انتشار : 23 شهریور 1399 - 01:23

کلاس‌های درس اردبیل در حالی شروع شد که نیاز است زندگی کرونایی به دانش‌آموزان تدریس شود و تمرین کرونازیستی به عنوان یک تمرین مهم برای آنان مرور شود.

330

چند روزی است که از شروع مدرسه می‌گذرد و طبق اعلام آمار آموزش و پرورش استان ۸۰ درصد دانش‌آموزان به صورت اختیاری بر سر کلاس‌های درس حضور می‌یابند تا آزمون و خطای کرونازیستی را بیاموزند و تمرین درس کرونا را با مربیان آموزشی مرور کنند.

درسی که این روزها برای دانش‌آموزان خیلی بیشتر از بزرگسالان حائز اهمیت است رعایت موارد بهداشتی و عمل به ضوابط ستاد مقابله با کرونا است، چرا که هم‌اکنون این دانش‌آموزان هستند که بیشتر از سایرین در محیط‌های سربسته وقت می‌گذرانند و در معرض خطر قرار دارند.

این در حالی است که زنگ خطر بازگشایی مدارس و انتقال مخفی کروناویروس از دانش‌آموزان به والدین نیز از  مشکلاتی است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند چرا که دانش‌آموزان قادر به انتقال کروناویروس به بزرگترها هستند، بدون اینکه از خود علائمی بروز دهند.

بر اساس تحقیقات انجام یافته CDC روی ۱۸۴ دانش‌آموز، معلم و اعضای خانواده آنها در یوتا طی دوره سه ماهه معلوم شد ۱۲ دانش آموز بدون آنکه علائمی از خود نشان دهند، به اعضای خانواده خود کرونا دادند که انتشار این گزارش زنگ خطری را برای بازگشایی مدارس به صدا درآورده است و موجب نگرانی مردم در این زمینه شده است.

این در حالی است که طبق اذعان بسیاری از مردم بسیاری از مدارس استان به خصوص در مناطق محروم و حاشیه‌نشین تهویه مناسبی ندارند و در این باره بابک نخستین معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل عدم وجود سیستم تهویه کلاس‌های درس در فصل سرما را از مشکلات موجود در بسیاری از مدارس استان عنوان کرد و گفت: متأسفانه رعایت بهداشت و دستورالعمل‌ها در تمامی مدارس یکسال نیست و رعایت استفاده از ماسک استاندارد در مدارس متوسطه دوره اول و دوم خوب بود ولی متأسفانه در مدارس ابتدایی رضایت بخش نبود.

این مسئول عنوان کرد: هفته گذشته تعداد ۸۲۶ مدرسه را طبق روال مرحله اول و به صورت سرزده انتخاب و مورد بازرسی قرار دادیم که به غیر از مدارس پارس آباد و بیله سوار در سایر شهرستان‌های استان دستورالعمل‌های ابلاغ شده ۸۴ درصد رعایت شده بود.

زندگی با کرونا به دانش‌آموزان آموخته شود

در این باره شهرام حبیب‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد کرونا با اشاره به این که شهرهای اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد بیشترین میزان بیماران کرونایی را دارد اظهار داشت: کرونا زیستی در جامعه نیازمند فراگیری و آموزش است و در این زمینه باید زندگی با کرونا را به عنوان یک اصل مهم به دانش‌آموزان که در معرض خطر بیشتری هستند آموزش دهیم.

وی با اشاره به این که ۹۰ درصد مدارس خوشبختانه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، بیان کرد: در مدارس معلمان و مربیان آموزشی وظیفه و رسالت خطیر و حساسی بر عهده دارند و تا زمان برگشت به خانه مکرراً در راستای ضدعفونی و رعایت موازین بهداشتی باید با دانش‌آموزان همراهی کنند.

حبیب‌زاده ادامه داد: از والدین انتظار می‌رود تردد در جلوی مدارس را برای خود خطری از جانب خود به فرزندان بدانند و از این اقدام جلوگیری به عمل آورند و این مسئله باید مورد توجه اولیا و معلمان قرار گیرد که شروع فصل سرد سال به شیوع آنفلونزا و کرونا دامن خواهد زد.

حبیب‌زاده بیان کرد: شعار ما خانه بمانیم در حال حاضر با شرایطی که کرونا با ما زندگی می‌کند نمی‌تواند جوابگو باشد که به همین منظور نیاز است که با کرونا زندگی کنیم و شرایط زندگی کرونایی را هم به طور مناسب رعایت کنیم.

وی بیان کرد: در راستای رسیدگی به وضعیت کادر درمانی نیز باید تدابیر ویژه اندیشیده شود تا کمبودها و مشکلات در این زمینه جبران شود.

رعایت نکات بهداشتی در مدارس مورد توجه واقع شود

بهروز ندایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز در ادامه این جلسه با اشاره به این که باید رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در مدارس اردبیل با جدیت مبنای کار قرار گیرد گفت: با توجه به این که مدارس جزو اماکن عمومی به شمار می‌رود به همین منظور نظارت در اجرای پروتکل‌های بهداشتی در این مناطق اولویت اساسی است.

وی با اشاره به این که شیب نزولی سیر کرونا در اردبیل در حال ادامه است بیان کرد: تا رسیدن به وضعیت سفید نیازمند تلاش همه‌جانبه هستیم و باید مراقبت‌های لازم بعد از پساکرونا نیز مبنای کار قرار گیرد که این مسئله نیازمند اهتمام جدی و همه‌جانبه است.

ندایی ادامه داد: شرایط کرونایی با نزدیک شدن به فصول سرد سال اولویت اساسی است و در این زمینه برنامه‌ریزی برای ارائه مطلوب دروس در زمان کم مبنای کار قرار گیرد که این مسئله باید با تدوین برنامه‌های اساسی برای بهره‌وری آموزشی همگام باشد.

تقویت عوامل کاهش خطر برای مدیریت آسیب‌های احتمالی دانش‌آموزان

در ادامه این جلسه احمد ناصری مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز اظهار کرد: در راستای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مدارس استان برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام یافته که با جدیت در حال اجراست و در این زمینه به دنبال تقویت عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر برای مدیریت آسیب‌های احتمالی هستیم.

وی افزود: ایجاد فضای بانشاط و مفرح برای دانش‌آموزان در شرایط کنونی که دانش‌آموزان از لحاظ روانشناختی نیازمند تقویت هستند مورد توجه واقع شود که به همین منظور پیگیری مسال و مشکلات دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت و اساسی است.

ناصری ادامه داد: در راستای رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان اجرای آزمون‌های غربالگری در دستور کار قرار گرفته و خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان ارائه می‌شود تا بتوانیم با توانمندسازی اولیا در دوران کرونا بتوانیم شرایط مناسبی برای حمایت از مشاوران و مدارس داشته باشیم.

و اما کلام آخر این که اهمیت به موضوع جلوگیری از شیوع کرونا در مدارس اردبیل این روزها بیشتر از سایر موارد اولویت دارد و در این زمینه نیاز است تلاش بین مردم و مسئولان و نیز معلمان و مربیان آموزشی برای کاهش خطرات احتمالی ارتقا یابد.

گزارش از زهرا رضازاده



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

up