• شناسه خبر : 37921
  • تاریخ انتشار : 21 مهر 1399 - 12:40

کسب و کارهای خانگی را می‌توان جزو پربازده‌ترین شغل‌ها نام برد که در کم‌ترین زمان و کم‌ترین صرف هزینه بهره‌وری خود را نشان می‌دهد و در جهان امروزی به عنوان یکی از ضروری‌ترین بخش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

اشتغال

کسب و کارهای خانگی را می‌توان جزو پربازده‌ترین شغل‌ها نام برد که در کم‌ترین زمان و کم‌ترین صرف هزینه بهره‌وری خود را نشان می‌دهد و در جهان امروزی به عنوان یکی از ضروری‌ترین بخش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

برای ارتقای کسب و کارهای خانگی داشتن مهارت کافی و افزایش مشارکت‌های مردمی یک نیاز مبرم و اساسی است و با توجه به امکان مشارکت تمامی اعضای خانواده‌ها در اجرای این طرح می‌توان به اجرای این طرح یک امتیاز مثبت داد.

توسعه و گسترش دانش تخصصی در کنار حوزه‌های اقتصادی برای راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی و ایجاد بازاریابی اولویت اساسی است که نیازمند توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی خواهد بود و امسال با توجه به شرایط کرونایی می‌توان توسعه مشاغل خانگی را به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب مطرح کرد.

از طرفی کارآفرینی در واحدهای کوچک تولیدی را می‌توان موتور محرکه توسعه اقتصادی عنوان کرد که برای ایجاد درآمدزایی و اشتغال‌زایی یک پیش‌نیاز مهم هستند و حمایت از این مشاغل می‌تواند اثرگذاری بالایی در جامعه امروزی داشته باشد.

در واقع بحث مشاغل خانگی را می‌توان جزو یکی از حلال مشکلات بیکاری نیز نامید چرا که این بخش ظرفیت‌های زیادی در بحث اشتغال‌زایی به ویژه برای بانوان دارد و می‌تواند برای افرادی که مهارت کافی برای شروع یک کسب و کار خانگی دارند یک منبع درآمد بسیار مناسب باشد.

برای رسیدن به مرحله خودکفایی اقتصادی شکل‌گیری یک شغل خانگی کارآفرینی بر محور علم و دانش می‌تواند تولید ثروت،‌ تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خودکفایی اقتصادی را به دنبال داشته باشد و با اشتغال‌زایی بزهکاری‌هی اجتماعی را به حدأقل برساند.

یکی از جنبه‌های مهم کسب و کارهای خانگی افزایش صادرات موتد غیرنفتی و ارزآوری بیشتر به داخل کشور است که با توسعه تولیدات بومی زمینه ارتقای فعالیت‌های اقتصادی را در داخل کشور افزایش می‌دهد و می‌تواند اهداف ویژه‌ای را دنبال کند.

از دیگر کسب و کارهای نوپا می‌توان به طرح‌های استارتاپی نیز اشاره کرد که در توسعه اقتصاد و اشتغال‌زایی به دنبال نگاه جدی و حمایتی است که تا حدودی در کشورمان جای خود را گرفته و در هر نقطه از کشور این طرح‌ها به عنوان بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی در حال فعالیت هستند.

اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی بر مبنای ظرفیت استانی اولویت‌بندی می‌شود

در این باره مهران اوچی‌اردبیلی رئیس جهادانشگاهی استان اردبیل در جلسه کارگروه علمی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان اردبیل اظهار داشت: به دنبال ارتقای کسب و کارهای خانگی با هدف توسعه مشاغل خانگی برای توسعه‌بخشی به اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی هستیم.

وی با اشاره به این که هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی به عنوان یک اولویت اساسی برای توسعه اشتغال و بازار در کشور محسوب می‌شود و در راستای توسعه کارآفرینی و اشتغال‌زایی درصدد هستیم تا شبکه‌سازی هوشمند و هدفمند را محقق کنیم.

اوچی‌اردبیلی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های ملی و استانی زمینه‌ساز توسعه اشتغال و بازار است که در این زمینه استان اردبیل با سهمیه دو هزار نفری در اجرای این طرح موفق عمل کرده است و ارتباط مشاغل خانگی و خوشه‌های کسب و کار را فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: هم‌افزایی و تسهیل‌گری به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی ما است و در این زمینه به دنبال ایجاد بازاریابی مناسب و تقویت روحیه تیمی و گروهی هستیم تا بتوانیم به این شکل شکلات و موانع موجود را برطرف کنیم.

رئیس جهادانشگاهی استان اردبیل افزود: ثبت‌نام متقاضیان در این طرح از ۶ شهریور آغاز شده و تاکنون ۹۰۰ نفر در این استان ثبت‌نام کرده‌اند و با توجه به ظرفیت‌های شغلی و تناسب فرهنگ و ظرفیت‌های استانی توسعه مشاغل خانگی را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: اجرای این طرح به دنبال بهبود وضعیت معیشتی و رونق اقتصادی خانواده‌ها است که در این زمینه باید شرایط مناسبی فراهم شود تا پیشران‌های توانمند بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند و بستر مناسبی در این زمینه فراهم شود.

اوچی‌اردبیلی ادامه داد: ارائه تسهیلات و نیز بسترسازی برای توسعه اقتصادی دغدغه اشتغال را در استان تا حدود قابل توجهی برطرف می‌کند و در این زمینه به دنبال ساماندهی کسب و کارهای خانگی و برطرف‌سازی مشکلات اقتصادی کشور هستیم.

بسترهای مناسبی با اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در اردبیل فراهم شد

رحیم یونسی رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اردبیل در ادامه این جلسه با بیان این که اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی رونق اقتصادی را به دنبال دارد گفت: در این زمینه استفاده از ظرفیت‌های موجود برای انتخاب اولویت‌های شغلی یک نیاز مبرم و اساسی است.

وی ادامه داد: به دنبال توانمندسازی افراد برای توسعه و رونق اقتصادی استان هستیم چرا که برندسازی محصولات یک اولویت اساسی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در این زمینه و استفاده از ظرفیت‌های موجود است که باید مورد توجه واقع شود.

وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی استان برای هدایت مشاغل خانگی یک اولویت اساسی است و در این زمینه محدودیت‌های ثبت‌نام این طرح در نظر گرفته شده است.

  کسب و کارهای خانگی زمینه توسعه صادرات را فراهم می‌کند

در ادامه این جلسه بقیت اله بابایی رئیس اداره فرش استان اردبیل نیز گفت: تقویت حوزه بازاریابی یکی از اولویت‌های اساسی و مهم در حال حاضر است که در این زمینه به دنبال توسعه مشاغل خانگی و گره‌گشایی از مشکلات و فعالیت‌های موجود هستیم.

وی بیان کرد: هم‌افزایی و همراهی دستگاه‌های اجرایی با گسترش عرضه محصولات خانگی می‌تواند زمینه توسعه صادرات را نیز فراهم کند و در رفع مشکلات و دغدغه‌های موجود نقش شایانی داشته باشد که انتظار می‌رود در این زمینه حمایت‌های لازم مبنای کار قرار گیرد.

رئیس اداره فرش استان اردبیل افزود: برنامه‌ریزی در راستای تحقق اهداف مورد نظر برای ارتقای وضعیت کسب و کارهای خانگی جزو اولویت‌های اساسی است و در این زمینه درصدد هستیم با همکاری و مشارکت‌های همه‌جانبه به اهداف خود دست یابیم.

کسب و کارهای خانگی یک اولویت اساسی برای توسعه وضعیت اقتصادی کشور است که در سایه حمایت‌های مسئولین و دستگاه‌های ذی‌ربط بدون شک شاهد اجرایی شدن این برنامه‌ها و تحقق اهداف مورد نظر خواهیم بود.

گزارش از زهرا رضازاده



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up