با این وجود، یک بررسی که شامل داده‌های نزدیک به ۴۰۰ نفر می‌شد، نتایجی یکدست را نشان نداد. قوی‌ترین اثر مثبت شامل حافظه کوتاه و بلند مدت بهتر می‌شد، اما برخی مطالعات در این بررسی هیچ اثر مثبت مغزی از مصرف بلوبری را گزارش نکردند. افزون بر این، مصرف بلوبری کامل گزینه‌ای سالم‌تر و با محتوای قند کمتر محسوب می‌شود.

 

افراد بسیاری در پی روش‌هایی ساده برای تقویت تمرکز، حافظه و بهره‌وری خود هستند. بر همین اساس است که نوتروپیک‌ها یا «دارو‌های هوشمند» به سرعت شاهد افزایش محبوبیت خود هستند.

نوتروپیک‌ها کلاسی از ترکیبات طبیعی و مصنوعی هستند که ممکن است عملکرد مغز را بهبود ببخشند. در شرایطی که صد‌ها مکمل نوتروپیک در دسترس هستند، برخی نوشیدنی‌ها حاوی ترکیبات نوتروپیک طبیعی هستند.

افزون بر این، برخی نوشیدنی‌ها دارای مواد تشکیل دهنده مانند آنتی اکسیدان‌ها یا پروبیوتیک‌ها هستند که ممکن است از عملکرد مغز پشتیبانی کنند. در ادامه با چند نوشیدنی مفید برای عملکرد مغز بیشتر آشنا می‌شویم.

چای سبز

محتوای کافئین چای سبز بسیار کمتر از قهوه است. با این وجود، چای سبز نیز دارای دو ترکیب نوتروپیک التیانین و اپی‌گالوکاتچین گالات است.

مطالعات نشان داده اند که التیانین ممکن است موجب تن‌آرامی شود، و همچنین در ترکیب با کافئین ممکن است توجه را بهبود ببخشد. یک بررسی شامل ۲۱ مطالعه با حضور سوژه‌های انسانی نشان داد که چای سبز ممکن است از تمرکز، توجه و حافظه پشتیبانی کندچای سبز

افزون بر این، اپی‌گالوکاتچین گالات قادر است از طریق سد خونی مغزی وارد مغز شود، به این معنی که می‌تواند آثار مفید روی مغز فرد بر جای گذاشته یا حتی با بیماری‌های انحطاط عصبی مبارزه کند. با این وجود، به انجام پژوهش‌های بیشتر در این زمینه نیاز است.

قهوه

قهوه احتمالا پر مصرف‌ترین نوشیدنی نوتروپیک است. بیشتر فواید این نوشیدنی برای مغز از کافئین سرچشمه می‌گیرد، اگرچه قهوه حاوی ترکیبات دیگر مانند آنتی اکسیدان اسید کلروژنیک است که ممکن است بر عملکرد مغز تاثیرگذار باشد.

نتایج یک بررسی نشان داد که کافئین در دوز‌های ۴۰ تا ۳۰۰ میلی گرم که معادل ۰.۵ تا ۳ فنجان (۱۲۰ تا ۷۲۰ میلی لیتر) قهوه می‌شود، ممکن است به بهبود تمرکز، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه کمک کند.

چای قهوه

قهوه ممکن است در برابر بیماری آلزایمر نیز از انسان محافظت کند. در مطالعه‌ای با حضور سوژه‌های حیوانی، یک دوز برابر با پنج فنجان (۱.۲ لیتر) قهوه در روز یا حدود ۵۰۰ میلی گرم کافئین به پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر کمک کرد.

با این وجود، به انجام پژوهش‌های بیشتر با حضور سوژه‌های انسانی نیاز است.

به خاطر داشته باشید که کافئین تا سطح ۴۰۰ میلی گرم در روز یا حدود ۴ فنجان (۹۴۵ میلی لیتر) قهوه بی خطر در نظر گرفته می‌شود.

کامبوچا

کامبوچا یک نوشیدنی تخمیر شده است که به طور معمول از چای سبز یا سیاه، همراه با میوه یا گیاهان دارویی تهیه می‌شود. فواید عمده این نوشیدنی با باکتری‌هایی مفید به نام پروبیوتیک‌ها که به تقویت سلامت روده بزرگ کمک می‌کنند، مرتبط است.

از نظر تئوری، تقویت سلامت روده بزرگ ممکن است عملکرد مغز را از طریق محور رودهمغز که خط ارتباطی بین روده بزرگ و مغز است، تقویت کند. با این وجود، پژوهش‌های کمی از تقویت عملکرد مغز به واسطه نوشیدن کامبوچا پشتیبانی می‌کنند.

آب بلوبری

بلوبری سرشار از ترکیبات گیاهی پلی‌فنول است که ممکن است فواید تقویت کننده مغز را ارائه کنند. آنتوسیانین‌ها آنتی اکسیدان‌هایی که مسئول رنگ آبی‌بنفش بلوبری هستند ممکن است تا حد زیادی در این زمینه نقش داشته باشند.

آب بلوبری نیز سرشار از این ترکیبات است

بلوبری

با این وجود، یک بررسی که شامل داده‌های نزدیک به ۴۰۰ نفر می‌شد، نتایجی یکدست را نشان نداد. قوی‌ترین اثر مثبت شامل حافظه کوتاه و بلند مدت بهتر می‌شد، اما برخی مطالعات در این بررسی هیچ اثر مثبت مغزی از مصرف بلوبری را گزارش نکردند.

افزون بر این، مصرف بلوبری کامل گزینه‌ای سالم‌تر و با محتوای قند کمتر محسوب می‌شود که ممکن است فوایدی مشابه را ارائه کند.

آب پرتقال

آب پرتقال سرشار از ویتامین C است و یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) از آن می‌تواند ۹۳ درصد از ارزش روزانه این ویتامین را تامین کند. این ویتامین ممکن است فواید محافظت نورونی را ارائه کند.

یک بررسی که شامل ۵۰ مطالعه با حضور سوژه‌های انسانی می‌شد، نشان داد افرادی با بیشترین سطوح ویتامین C در خون خود یا بیشترین میزان مصرف این ویتامین از امتیاز‌های بهتری در زمینه توجه، حافظه، و زبان نسبت به آن‌هایی که کمترین میزان را در خون خود یا کمترین میزان مصرف را داشتند، برخوردار بودند.

پرتقال

با این وجود، نکات منفی آب پرتقال شیرین شده ممکن است بیشتر از فواید آن باشد. آبمیوه حاوی کالری بیشتر نسبت به میوه کامل است و شکر افزوده با شرایطی مانند چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی پیوند خورده است.

مصرف میوه کامل پرتقال روش بهتری برای دریافت ویتامین C است. میوه کامل از کالری و قند کمتری برخوردار است و همچنین محتوای فیبر بیشتری نسبت به آب پرتقال دارد، در شرایطی که می‌تواند ۷۷ درصد از ارزش روزانه برای ویتامین C را نیز تامین کند.

  پرینت

https://shahrkhan.ir/38233