• شناسه خبر : 40679
  • تاریخ انتشار : 24 آبان 1399 - 01:56

تکمیل راه خلخال به منجیل می‌تواند علاوه بر ایجاد راه امن برای رسیدن به مرکز کشور، موجب توسعه جنوب استان و حضور گردشگران بیشتر در منطقه شود که همین امر در توسعه اقتصادی منطقه و استان اردبیل نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

جاده

جاده خلخال – درام – کلور – منجیل، چند سالی است که به دغدغه مردم جنوب استان اردبیل تبدیل شده تا پس از تکمیل آن ضمن جلوگیری از خطرات سفر در گردنه‌های حیران، اسالم، پونل و سرچم، شاهد سفر کوتاه‌مدت و ایمن‌ باشند و البته زیرساخت و فضای خوبی را برای مسافرت‌های اهالی منطقه و جذب گردشگران ایجاد کند.

این جاده در جوار رودخانه شاهرود و سفیدرود عاری از گردنه‌های کوهستانی و آب‌وهوای نگران‌کننده برفی برای مسافرت می‌باشد و با چشم‌اندازهای وصف‌ناپذیر خود می‌تواند به یکی از عوامل موثر برای رونق گردشگری، اقتصادی و اشتغال‌زایی برای بیش از ۱۰۰ روستای محروم در مناطق خورش‌رستم، شاهرود خلخال و طارم زنجان تبدیل گردد.

یکی از مهم‌ترین نکات و ویژگی‌های بارز این جاده کاهش مسافت سفر اردبیل به تهران از ۵۹۵ کیلومتر به ۵۱۵ کیلومتر است؛ البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که مسیر اردبیل – سرچم مخاطب را سریع‌تر به آزادراه متصل می‌کند و باید دید مردم استان اردبیل ترجیح می‌دهند که در طول سفر خود بیشتر از بزرگراه برای سفر به پایتخت استفاده کنند یا علا‌قه‌مند به سفر در جاده اصلی بدون گردنه و با زیبایی‌های طبیعی خواهند بود.

در چند سال اخیر اقداماتی برای این پروژه ملی صورت گرفته است اما سرعت پیشرفت پروژه در حد مطلوب نبوده و امروز همین امر موجب شده است تا مطالبات مردمی برای افزایش سرعت پروژه و تکمیل آن بالا بگیرد، به اظهار مردم منطقه، پیمانکار فعلی پروژه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند که همین مسئله موجب بروز مشکلات و مسائلی در روند احداث و تکمیل پروژه شده است.

طول این پروژه ۵۴ کیلومتر است که شروع آن از پل روستای درو در بخش شاهرود خلخال آغاز و راه خود را با گذر از شهر کلور، شال، گلوزان، فرج آباد، جوار روستای تیل، جعفرآباد به سمت خساره بالا و پایین در کنار رودخانه شاهرود چای و ارتفاعات کوه پلنگاه در پیش می‌گیرد و بعد از وارد شدن در حوزه استحفاظی استان زنجان و عبور از منطقه طارم و آب بر به شهر منجیل وارد می‌شود که راه رسیدن به مرکز کشور است.

جاده

نبود گردنه‌های سخت و برف‌گیر در این مسیر یکی از دلایل طراحی و اجرای این پروژه راهسازی در جنوب استان اردبیل است که می‌تواند شهرستان‌های خلخال و کوثر را نیز از بن بست نجات دهد.

جاده خلخال کلور ـ درام در اوایل ساخت براساس تقسیم بندی زمانی به سه شرکت واگذار شد که تنها ۲۷ کیلومتر از آن اجرا و پس از سه سال اجرا در صعب العبورترین منطقه با کندی به پیش رفت.

در تحلیل‌های کارشناسی و بررسی‌های مسیرهای ارتباطی استان اردبیل به تهران مشخص شد که این مسیر می‌تواند کمتر از یک ساعت فاصله کشوری سفر از اردبیل به تهران را کوتاه نماید.

از دو سال گذشته اولین قرارداد برای تکمیل این راه با حضور شرکت جهاد نصر استان زنجان بسته شد و این قرارگاه با سرعت در حال ساخت بیش از ۳ دهنه پل عریض در مسیر رودخانه شاهرود چای در مسیر جعفر آباد به سمت خساره بالا و پایین، سه راهی قشلاق دیز و جعفر آباد است.

طول پروژه جاده خلخال – درام – کلور – منجیل، ۵۵ کیلومتر است که از این میزان ۳۷ کیلومتر در حوزه استان اردبیل و ۱۸ کیلومتر در حوزه استان زنجان قرار دارد.

البته پس از بازدید معاونین وزرا به علت مشاهده پیشرفت محسوس در حوزه اردبیل، ۵ کیلومتر از حوزه زنجان نیز به اداره کل راه و شهرسازی اردبیل واگذار شده است تا میزان تعهدات استان اردبیل به ۴۲ کیلومتر افزایش یابد.

از ۴۲ کیلومتر پروژه در حوزه استحفاظی استان اردبیل؛ ۳۲ کیلومتر در حال اجرا بوده و ۱۰ کیلومتر باقی مانده در مرحله مناقصه است.

جاده

تحول شاهرود با تکمیل پروژه خلخال ـ منجیل

اهمیت این راه بیشتر برای شهرستان خلخال است چون راه‌های منتهی به خلخال دارای گردنه‌های سخت بوده ولی این راه یک مسیر گرمسیر و ایمن است و از طرفی با بازگشایی می‌تواند در جذب گردشگر به شهرستان خلخال و بخش شاهرود و خروج جنوب استان از بن بست کمک شایانی کند.

این را هم باید در نظر گرفت که محور اردبیل به سرچم بعد از ۱۷۵ کیلومتر وارد آزاد راه می‌شود ولی مسیر خلخال منجیل با گذشت ۲۸۶ کیلومتر وارد آزاد راه رشت و قزوین می‌شود.

۱۱۰ کیلومتر از مسیر منجیل به تهران در مسیر گیلان و رشت قرار دارد و این نیز می‌طلبد این استان‌ها همکاری کنند، این در حالی است که محور سرچم فقط ۵۰‌کیلومتر در حوزه استحفاظی سایر استان‌ها بوده و عبور از سد منجیل هنوز مطالعه نشده است.

کل مسیر با ۹۰ کیلومتر در۴ قطعه به پیمانکار واگذار و تا به امروز ۲۴ کیلومتر از مسیر آسفالت ریزی شده است و ادامه مسیر توسط ۳ پیمانکار در حال اجرا است.

 

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up