• شناسه خبر : 49744
  • تاریخ انتشار : 28 اسفند 1399 - 11:57

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه تعاونی‌های روستایی می‌تواند انحصار دلال‌ها در محصولات کشاورزی را بشکند، گفت: محصول ارزان و تازه دو مزیت رقابتی احیای تعاونی ها خواهد بود.

میوه

حجت ورمزیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره علت گرانی اقلام اساسی و میوه گفت: کشاورز، نقدینگی مورد نیاز برای تأمین معیشت خود را ندارد و نیازمند است که محصول خود را زودتر از موعد بفروشد تا بتواند معیشت خانواده خود را تأمین کند در این شرایط یک فردی محصول او را از روی درخت با قیمتی پایین پیش خرید می‌کند که به سلف‌خر معروف است این فرد زمانی که محصول رسید و وقتی شرایط بازار مساعد بود، آن‌را باقیمت بالاتر به بازار عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع، باعث می‌شود به دلیل نیاز مالی، عمده کشاورزها به سلف‌خر وابسته شوند و محصول خود را به قیمت پایین‌تری بفروشند. محصول کشاورز، گاهی از مکانی که تولید می‌شود تا به میدان اصلی میوه برسد نیز چند بار دست به دست می‌شود و هر جابجایی به قیمت محصول می‌افزاید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش خرده فروش‌ها در ادامه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی، عنوان کرد: خرده فروش‌ها که محصول را به دست خریدار نهایی می‌رسانند گاهی مستقیماً از میدان میوه خریداری می‌کنند. گاهی نیز در شهری مانند تهران خرده فروش‌ها فرصت خرید از حجره‌های میدان مرکزیرا ندارند و یک واسطه میوه آنها را تأمین می‌کند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

up