• شناسه خبر : 58448
  • تاریخ انتشار : 28 مرداد 1402 - 01:01

شهرداری الکترونیکی و اهداف آن با پیشرفت سریع جوامع و رشد فن آوری های اطلاعاتی، مباحث جدیدی در حوزه شهرداری ها مطرح کرده است که توسعه آن می تواند موجب تسریع در پیشرفت مادی و معنوی شهروندان و نیز صرفه جویی در وقت و هزینه ها شود.

برنامه سایت کامپیوتر

توسعه خدمات شهری به مردم و انتظارات رو به افزایش شهروندان طلب می کند که برای کاهش بسیاری از معضلات شهری از جمله ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی و هزینه‌های سنگین ناشی از ترددهای غیر ضروری شهروندان باید خدمات شهرداری از طریق شبکه اینترنت و پایگاه‌های الکترونیکی این نهاد دریافت گردند.

این اقدام خود یکی از گام هایی است که در مسیر ایجاد دولت الکترونیک نیز می تواند بسیار موثر باشد.

اصولاً ارائه خدمات فراگیر به شهروندان به صورت متمرکز در یک شهر با تحقق شهرداری الکترونیک میسر می گردد.

از آنجا که هدف مدیریت شهری کنترل، هدایت و توسعه همه جانبه و پایدار شهر است و این امر با مشارکت شهروندان محقق می گردد لذا شهرداری الکترونیک بستری را فراهم می کند تا ارائه خدمات مورد نیاز به شهروندان با حداکثر کارایی محقق گردد

شهرداری با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات خود را در حوزه وظایف شهرداری به صورت سریع، قابل دسترس و با امنیت بالا به شهروندان ارائه می کند.

در چند سال اخیر حوزه فناوری طلاعات و ارتباطات شهرداری اردبیل گامهای بسیار مثبتی را برای ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان برداشته است و با تهیه سامانه های مختلف توانسته بخشی از اهداف شهرداری الکترونیک را محقق سازد.

اگر به سایت شهرداری اردبیل مراجعه کنید در صفحه اول این سایت خدمات گسترده ای وجود دارد که شما می توانید برحسب تقاضا یکی از این بخش ها را انتخاب کنید.

این بخش ها عبارتند از :

خدمات غیر حضوری، پرداخت عوارض خودرو، مشاهده عارضه های الکترونیکی، سامانه ۱۳۷، سامانه رهگیری مکاتبات، فیش عوارض کسب و پیشه، تعرفه مصوب عوارض، و…..

اهداف شهرداری الکترونیک:

شهروندان همیشه انتظاراتی را از شهرداری دارند و این انتظارات شامل دسترسی به کلیه خدمات ارائه شده به صورت ساده و بدون محدودیت های درون سازمانی و بدون محدویت های مکانی می باشد.

بدیهی است که این انتظار بدون همکاری و هم راستایی واحدهای مختلف شهرداری درجهت ارائه خدمات مورد نیاز به شهروندان میسر نخواهد شد. مهم ترین اهداف شهرداری الکترونیک را در جهت ارائه خدمات بهینه به شهروندان را می توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

حذف بوروکراسی و تبدیل آن به اطلاعات دیجیتالی

توجه به ارتباطات الکترونیک

امکان تبادل نظرات شهروندان درباره عملکرد شهردار و شهرداری

پرداخت عوارض درآمد، شهرسازی، نوسازی و … از طریق اینترنت

اطلاع رسانی به موقع در مورد قوانین و فعالیت های مربوط به شهر

بدیهی است که تحقق شهرداری الکترونیکی دارای مزیت های بسیاری است. به عنوان مثال شهروندی که برای انجام کاری به شهرداری مراجعه می کند و با مسائلی نظیر سر کله زدن مدیران یا کارمندان مواجه می شود و یا وجود سیستم های نامنظم رویه های کاری و بوروکراسی باعث می شود تا انجام یک فعالیت اداری فرآیند ثابت و معینی را طی نکند. علاوه بر این مسائل در یک سازمان فیزیکی و واقعی هزینه های مختلفی نظیرهزینه پرسنلی(مثل حقوق کارمندان)، هزینه تدارکات(خرید لوازم)، هزینه های بالاسری(هزینه آب و برق)، هزینه های تأسیساتی(مانند هزینه های تعمیرات) و …. وجود دارد در حالی که در شهرداری الکترونیکی مراجعه کنندگان به جای مراجعه به محل فیزیکی شهرداری به محل مجازی آنها بر روی شبکه جهان گستر اینترنت مراجعه می کنند و تنها با وارد کردن آدرس وب سایت های مورد نظر به سایت آنها متصل شده و تمام کارهای اداری خود را بدون هیچگونه واسطه ای انجام می دهند و اطلاعاتی از قبیل سوابق ملک اعم مجوزها و گواهی های صادره از طرف شهرداری، ضوابط و مقررات ساخت و ساز، میزان عوارض سالیانه، بدهی های معوقه ملک، طرحها و پروژه هایی که بر ملک تاثیر گذارخواهند بود را بدست آورند.علاوه بر این مزیت مهم،

 مزیت های استقرار شهرداری الکترونیکی

ایجاد زیرساخت ارتباطی مطلوب و مناسب برای شهر

فراهم آوردن و ایجاد بستر و کانال های آموزشی

بهبود کیفیت زندگی مردم با پاسخ به نیازهای آنان

ارائه و سعی بر ارائه خدمات یک مرحله ای

تقویت محیط رقابتی شهر

تسهیل تعاملات و ارتباطات بین سازمانی

دسترسی ۲۴ ساعته به خدمات شهری

افزایش مشارکت مردمی در اداره شهری

کاهش مقوله ترافیک شهری

ایجاد یک سیستم مدیریت اطلاعات جامع برای مدیران سازمان های شهری

صرفه جویی در منابع شهری

کاهش هزینه های فعالیتهای اداره و امور شهری

کاهش فساد اداری و صحت و اعتبار عملکرد کارکنان

سامانه های اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم

استفاده از یک بستر مناسب برای استقرار شهرداری الکترونیکی و مدیریت مشارکت شهروندان

ذخیره سازی اطلاعات تکراری در سیستم های پراکنده سازمان

استفاده مناسب از قابلیت ها و ابزارها و تجهیزات فناوری اطلاعات درجهت پیاده سازی شهرداری الکترونیکی

دسترسی سریع به اطلاعات دقیق و صحیح و به روز با انجام تعاملات لازم بین نرم افزارها و داده ها

افزایش آگاهی عمومی شهروندان و کارکنان دولت به تسهیلات فناوری اطلاعات

تعامل اطلاعاتی در بین دستگاه های اجرایی و شهروندان

ایجاد سیستم های عمومی یکپارچه در سطح ادارات، سازمان ها و شرکت ها

تعامل اطلاعاتی در سطح ملی با دستگاه های دولتی و خصوصی

تعامل اطلاعاتی با جامعه اطلاعاتی جهان به عنوان شهروندان هزاره سوم



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up