• شناسه خبر : 6435
  • تاریخ انتشار : 05 خرداد 1398 - 10:21

در حال حاضر در اثر افزایش بی‌رویه و افسارگسیخته قیمت مسکن در مناطق مختلف اردبیل و در کنار آن با توجه به کاهش شدید قدرت خرید خانوارها شاهد رکود شدید در بازار مسکن هستیم.

مسکن

تلاطم در بازار مسکن تمام شدنی نیست

در پی تحولات اقتصادی کنونی در کشور بازار مسکن نیز از این قضیه مستثنا نبوده و تحت تاثیر افزایش قیمت قرار گرفته و قیمت مسکن با روند صعودی افزایش یافته است به‌طوری‌که در چند ماه اخیر در برخی مناطق اردبیل هر متر خانه با رشد نجومی تا ۷ میلیون تومان افزایش یافته است.

سرویس اقتصادی: در پی تحولات اقتصادی کنونی در کشور بازار مسکن نیز از این قضیه مستثنا نبوده و تحت تاثیر افزایش قیمت قرار گرفته و قیمت مسکن با روند صعودی افزایش یافته است طبق گزارش میدانی از بازار مسکن و مشاورین املاک سطح شهر اردبیل هم اکنون بازار مسکن در حالت سکون قرار داشته و به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و هم‌چنین در پی آن افزایش نجومی اجاره بهای منازل علی‌رغم قرارگیری در فصل نقل و انتقالات هم چنان شاهد رکود سنگین در این بازار هستیم.

اغلب خریداران با توجه به شرایط کنونی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ واحدهای مسکونی در مناطق مختلف شهر اردبیل، تحت تاثیر این رشد قیمت در انتظار بازگشت ثبات به بازار مسکن و یا کاهش قیمت‌ها هستند از همین‌رو معاملات خود را به تعویق می‌اندازند و در کنار آن به دلیل کاهش قدرت و توان مالی مردم مستاجرانی که به دنبال سرپناهی برای خانواده خود هستند با حضور در هر مشاور املاکی یا به در بسته خورده و یا با قیمت‌های نجومی مواجه می‌شوند.

در حال حاضر در اثر افزایش بی‌رویه و افسارگسیخته قیمت مسکن در مناطق مختلف اردبیل و در کنار آن با توجه به کاهش شدید قدرت خرید خانوارها شاهد رکود شدید در بازار مسکن هستیم، در حال حاضر میان ارزان‌ترین و گران‌ترین آپارتمان در اردبیل با امکانات اولیه زندگی حدود ۱۰ میلیون تومان در هر متر اختلاف وجود دارد و این موضوع نشان‌دهنده شکاف قیمتی و طبقاتی به وجود آمده در جامعه است و البته قیمت پنت هاوس‌ها و آپارتمان‌های لوکس در برخی از مناطق اردبیل سربه فلک کشیده و قابل قیاس با قیمت آپارتمان‌های ساده نیست و طبق اطلاعات به دست آمده قیمت هر متر آپارتمان‌های لوکس در برخی مناطق اردبیل با توجه به امکانات موجود از ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان متغییر است.

مسکن

به صورت میانگین هر متر آپارتمان در ارزان‌ترین منطقه شهر اردبیل کمتر از 2 و نیم میلیون تومان نبوده و این موضوع باعث کاهش خرید و فروش مسکن در بازار شده است. طبق گزارش میدانی از وضعیت کنونی بازار مسکن در اردبیل در حال حاضر به صورت میانگین هر متر آپارتمان در ارزان‌ترین منطقه این شهر کمتر از 2 و نیم میلیون تومان نبوده و این موضوع باعث کاهش خرید و فروش مسکن در بازار شده و به تبع موجران نیز با توجه به افزایش قیمت ملک خود میزان اجاره بهای املاک را به نسبت آن افزایش داده‌اند.

طبق نظر اغلب کارشناسان، بازار مسکن تابع سیستم عرضه و تقاضا است از این رو دولت‌مردان و مسؤولان می‌توانند با اعمال سیاست‌های لازم در جهت جذب نقدینگی بخش خصوصی در راستای افزایش ساخت‌وساز در بازار مسکن تا حدودی التهاب موجود در بازار مسکن را کنترل کنند.

در کنار آن برای نظام‌دهی به بازار آشفته مسکن دولت باید به جای مداخله در بازار مسکن به عنوان تسهیل‌کننده و تشویق‌کننده زمینه گسترش و توسعه ساخت و ساز را فراهم کرده و این چنین هماهنگی بین عرضه و تقاضا ایجاد شود.

اما با توجه به آنکه در اثر افزایش نرخ ارز در کشور قیمت اکثر مصالح ساختمانی با شیب تندی افزایش یافته تمایلی از سوی فعالان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود ندارد و یکی از راهکارها برای حل این مشکل نیز استفاده از سیاست‌های تشویقی همانند ارائه تسهیلات بانکی کم‌بهره به متقاضیان است.

تعیین سقف برای کنترل قیمت مسکن

بالاخره پس از گذشت چند ماه از آشفتگی بازار مسکن وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمت مسکن به خصوص جلوگیری از افزایش میزان اجاره‌بها به دنبال ارائه پیشنهاد جدیدی با ابزارهای مالیاتی برای تعیین سقف اجاره‌بها است. بدین‌گونه که مسؤولان در نظر دارند با تعیین سقف برای میزان اجاره‌بها و اعمال معافیت‌های مالیاتی برای مالکانی که این سقف را رعایت می‌کنند، قیمت صعودی اجاره‌بها را کنترل کنند، اما این طرح مخالفان و موافقان سرسخت خود را داشته به طوری‌که اجرای این طرح واکنش شدید رئیس اتحادیه مشاوران املاک را در پی داشت وی طی یک اظهار نظری گفت؛ «اجاره بها با دستورات پادگانی کنترل نمی شود.»

اما برخی دیگر گرایش مردم و خانواده‌های کم برخوردار به حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها به دلیل افزایش نجومی قیمت مسکن را دلیل مناسبی برای اجرای این طرح جهت جلوگیری از افزایش نرخ اجاره‌بها می‌دانند به طوری‌که صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به طرح وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمت اجاره بها گفت: با توجه به روند افزایش قیمت مسکن و رشد نرخ اجاره بها، تعیین سقف و محدودسازی رشد قیمت‌ها ضروری است.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و اجاره‌بها و هم چنین کاهش قدرت خرید مردم، خانوارهای کم برخوردار در شرایط مناسبی قرار نداشته و با مشکلات بسیاری برای اجاره مسکن روبرو هستند و برخی از این خانواده‌ها نیز به دلیل توان مالی کم برای اجاره مسکن در کلان‌شهرها روبه حاشیه نشینی آورده‌اند.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در شرایط کنونی می‌تواند با تعیین قیمت برای مسکن به صورت منطقه‌ای در حل مشکلات مردم گام مثبتی بردارد به گونه‌ای که باید برای یک متراژ مشخص در هر منطقه‌ای قیمت مشخصی تعیین شود و در صورتی‌که مالکان بالاتر از نرخ اعلامی اقدام به فروش یا اجاره ملک خود کنند مالیاتی بیشتری پرداخت کنند.

مسکن

خانوارهای کم‌برخوردار در شرایط مناسبی قرار نداشته و با مشکلات بسیاری برای اجاره مسکن روبرو هستند و برخی از این خانواده‌ها نیز به‌دلیل توان مالی کم برای اجاره مسکن در کلان‌شهرها روبه حاشیه‌نشینی آورده‌اند.
دولت بازار مسکن را رها کرده است

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: متاسفانه دولت با بهانه‌های مختلف هم چون اعتقاد به بازار آزاد بسیاری از بازارهای اقتصادی از جمله مسکن را به حال خود رها کرده در حالی‌که باید جهت جلوگیری از تلاطم و آشفتگی بازار نظارت دقیق و شدیدی انجام گیرد و در کنار آن در شرایط کنونی قطعا اعمال سیاست‌های تشویقی یا سلبی می‌تواند بازار مسکن را به ثبات و آرامش برساند.

متاسفانه دولت با بهانه‌های مختلف هم چون اعتقاد به بازار آزاد بسیاری از بازارهای اقتصادی از جمله مسکن را به حال خود رها کرده است.
بدری گفت: با توجه به نقش اساسی سازمان تعزیرات حکومتی در برخورد با تخلفات بازار مسکن این سازمان باید به موضوع بازار مسکن و مشکلات پیرامون آن ورود کند و با تدوین یک چارت و مبنای قیمتی با مالکانی که تخلفاتی در این حوزه داشته باشند برخورد جدی کند.

 موقتی بودن سقف برای اجاره بها مُسَکنی

اما در کنار نظرات موافق در خصوص اجرای این طرح وزارت راه و شهرسازی جهت تلطیف اوضاع بازار مسکن برخی از کارشناسان و فعالان در حوزه مسکن اجرای این طرح را به صلاح ندانسته و از تاثیر کوتاه مدت این طرح سخن به میان می‌آورند به طوری‌که رئیس اتحادیه مشاوران املاک اردبیل در این‌خصوص به خبرنگار فارس گفت: به نظر من مسؤولان مسکن اراده‌ی لازم و کافی برای حل مشکلات در حوزه مسکن را نداشته و برنامه مدون و دقیقی جهت رسیدگی به آشفتگی بازار و هم‌چنین جلوگیری از روند صعودی و افزایش بی‌رویه قیمت در این بازار را ندارند.

خداوردی حضرتی با اشاره به طرح وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمت اجاره‌بها افزود: با توجه به آنکه مسکن به عنوان ملک مطرح بوده و مالکان اختیار تام در آن دارند مسؤولان نمی‌توانند دخالتی در نحوه قیمت‌گذاری املاک داشته باشند و البته در صورت اجرای این طرح نیز فقط به عنوان یک مُسَکن موقتی بوده و نمی‌تواند در دراز مدت تاثیر آن‌چنانی بر قیمت‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای مناسب و عملی برای رسیدگی به مشکلات موجود در بازار مسکن و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت آن و نیز خروج بازار مسکن از رکود ارائه تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان، توجه ویژه به مدیریت مسکن و هماهنگی عملی با اتحادیه‌های صنفی است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اردبیل تشریح کرد: در کنار یکی از طرح‌هایی که می‌توان برای مدیریت بازار انجام داد این است که برای افرادی که در حال ساخت خانه هستند تسهیلات و مشوق‌های ویژه‌ای ارایه شود در عوض مالکان این خانه ‌ها به مدت ۱۰ سال اجازه فروش ملک خود را نداشته و فقط به متقاضیان مسکن اجاره بدهند در صورت انجام چنین اقداماتی می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

47

حضرتی با اشاره به وضعیت کنونی بازار مسکن در اردبیل عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل رشد فزونی قیمت‌ها بازار مسکن در حالت رکود به سر می‌برد و قیمت حبابی و کاذب که در چندین ماه اخیر به‌وجود آمده بود هم‌چنان ادامه دارد و اغلب مردم در انتظار آینده به امید بازگشت ثبات به بازار مسکن هستند.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در فصل نقل و انتقالات و اجاره هستیم اما بازار مسکن در رکودی بیشتر نسبت به ماه‌های قبل قرار دارد و متاسفانه هزینه اجاره منازل نیز به شدت بالا رفته است و توان و قدرت مالی مردم نیز به پرداخت چنین مبالغی نمی‌رسد و مسؤولان و متولیان امر نیز هیچ اقدام عملی در راستای رسیدگی به مشکلات موجود در بازار مسکن را نداشته و به نوعی این بازار را به حال خود رها کرده‌اند.

تحریم‌های اقتصادی و سوء مدیریت داخلی علت افزایش قیمت مسکن!

رییس اتحادیه مشاوران املاک اردبیل تصریح کرد: تحریم‌های اقتصادی و سوء مدیریت داخلی و نیز عدم همکاری برخی مالکان املاک باعث بروز مشکلات بسیاری در بازار مسکن شده و در برخی از مناطق اردبیل نیز قیمت مسکن در هر متر نسبت به ماه‌های قبل در حدود ۷ میلیون تومان افزایش یافته است و علاوه بر آن هم اکنون سیستم عرضه و تقاضا نیز در خصوص بازار مسکن با مشکل مواجه بوده و با یکدیگر همخوانی ندارد. قیمت حبابی و کاذب که در چندین ماه اخیر به‌وجود آمده بود هم‌چنان ادامه دارد و اغلب مردم در انتظار آینده به امید بازگشت ثبات به بازار مسکن هستند.
با توجه به شرایط موجود در بازار مسکن و اظهار نظر مسؤولان و فعالان در حوزه مسکن نیاز به ورود جدی دولت به این موضوع با ارائه برنامه‌های عملیاتی و منظم جهت رسیدگی به بازار آشفته مسکن لازم و ضروری به نظر می‌رسد و در این بین مسؤولان باید با توجه به نظرات کارشناسان از هرگونه اقدام غیر‌منطقی و نامناسب خودداری کنند‌، چنانچه مشاهده شد طرح جدید وزارت راه و شهرسازی برای تلطیف اوضاع بازار مسکن مخالفان و موافقان سرسخت خود را داشت از این رو باید به دنبال راهکارهایی با کمترین نقص برای حل مشکلات بود.

به‌نظر می‌رسد بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها در حل مشکلات مسکن در برهه کنونی کشور می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد برای مثال صنعتی سازی و ورود به صنعت اجاره می‌تواند راه‌حل مناسبی در حل مشکلات کنونی داشته باشد به گونه‌ای که با الگو‌برداری از سایر کشورهای موفق در اجرای این طرح و صنعتی‌سازی اجاره می‌توان با همکاری شهرداری‌ها و تامین اجتماعی واحد‌های مسکونی استیجاری احداث کرده و به خانه اولی‌ها اجاره داده شود که این موضوع می‌تواند در کاهش قیمت اجاره‌بها و قیمت مسکن نقش به‌سزایی را ایفا کند.

ساخمان مسکن مهر

علاوه بر راهکارهای گفته شده در خصوص اعطای تسهیلات کم‌بهره و هم‌چنین جذب نقدینگی بخش خصوصی به ساخت‌وساز یکی دیگر از راهکارهای رونق بخشی به بازار خرید و فروش مسکن، ارائه تخفیف از سوی فروشندگان است که این موضوع باید با هماهنگی بین مالکین و اتحادیه مشاورین املاک انجام گیرد و امیدواریم با ورود عالمانه مسؤولان امر با ارائه برنامه‌های مدون و عملیاتی شاهد حل مشکل کنونی مردم باشیم.

گزارش از: مهران عقلمند



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up