• شناسه خبر : 64647
  • تاریخ انتشار : 23 فروردین 1401 - 06:27

جانمایی، نصب و آماده‌سازی المان‌های نوروزی در سطح شهر در روزهای پایانی سال به اتمام رسید تا  در ایام نوروز، زیبایی بصری خوبی در معرض دید همشهریان و نیز میهمانان نوروزی قرار گیرد و این المان‌ها، خاطره زیبایی از نوروز در ذهن آنان برجای می گذارد.

المان های نوروزی، خاطره زیبایی از عید

به گزارش شهرخوان، نصب المان‌های نوروزی و فرهنگی از اقدامات شهرداری اردبیل آستانه نوروز بوده است.

المان ها ترکیب شکلهای هندسی وحجم ها به همراه تداعی خاطره ای خوش تاریخی پرافتخار یا ایجاد حس خوبی از نشاط و آرامش برای شهروندان است که علاوه برزیبایی دارای مفهومی عمیق هستند و برای لحظاتی ما را وادار به توقف و خیره شدن به خود می کنند و دربیشتر موارد به نماد و نشانه ای برای محلی که درآن قرارگرفته اند تبدیل شده اند علاوه براین المان ها درصورت طراحی صحیح ، اصولی و جذاب می توانند به یکی ازنمادهای شهرتبدیل و موجب جذب گردشگر یا افزایش طول سفر آنان شوند و تا مدتها در ذهن مسافران و گردشگران باقی بمانند مهمترین اصل در طراحی و انتخاب فرم المان ها این است که تلاش شود تا مفهوم مورد نظر به طور غیرمستقیم به مخاطب القا شود و همچنین جذابیت کافی را داشته باشد به گونه ای که مخاطب و بیننده را به تفکر و تامل وادارد به این ترتیب پیام آن درذهن ها باقی می ماند.

مردم همیشه از نمادها استقبال ویژه‌ای داشته‌اند و این استقبال را می‌توان به خوبی در زمان عکس یادگاری گرفتن در کنار نمادها شاهد باشیم.

تهیه و نصب مجسمه های نوروزی برای تعطیلات سال نو در سطح کلان شهرها گام بلندی در راستای استفاده از المانهای گوناگون برای زیبا سازی شهر و گسترش فرهنگ باستانی نوروز بشمار می آید. هر سال ده‌ها مجسمه و اثر حجمی به وسیله شهرداری‌ها در فضاهای شهری و به ویژه میدان‌های شهرهای بزرگ و کوچک نصب میشود. این حرکت در صورتی که به خوبی هدایت شود، می‌تواند سهم مهمی در ارتقاء کیفیت این فضاها داشته باشد؛ به ویژه آن که در سالهای اخیر چنین فعالیت‌هایی عمومیت بیشتری یافته و اغلب شهرداری‌ها برآنند که مراکز میدان‌های خود را مزین به پیکرهایی سازند.

نصب المان ها توانسته روحیه خوبی را در بین مردم شهر ایجاد کند، حتی شهروندان اقدام به گرفتن عکس یادگاری با آن ها می نمایند. در سال های گذشته شهروندان کمتر به پیام‌هایی که در المان ها بود توجه می کردند اما در حال حاضر شاهد هستیم که پیام های نهفته در آن را به خوبی کشف می کنند.

المان ها چگونه طراحی شود؟

نمادها و المان های شهری از جمله بناهای مهم در معماری و طراحی شهری محسوب می شوند و همچنین المان تقویت کننده مکان وزمان ارتباطات اجتماعی وکلامی میان انسان ، تداعی کننده اصول عرف جامعه و بازگو کننده جنبه های تاریخی یا فرهنگی و اجتماعی یک منطقه یا شهر است و سبب متمایز ساختن شهر ها از یکدیگر و کمک به جذب گردشگر از دیگر کارکردهای المان های شهری است که اما محصول این فعالیت‌ها خلق آثاری بوده‌است که گاه ارزشمند، برخی اوقات معمولی و در مواردی نیز فاقد ارزش‌های زیبایی‌شناسانه و موجب تنزل فضای میدان بوده ‌اند.

نصب المان‌های معنادار در محیط شهری علاوه بر زیبایی شورآفرینانه چشم‌نواز و القای حس آرامش توانسته است با زنده کردن خاطرات و تجربیات کودکانه و نوستالوژیک شهروندان، معانی و مفاهیم خوشایندی را در اذهان بیافریند.

المان های شهری باید به گونه ‌ای طراحی شوند که هم در عملکردهای متفاوت و هم در زیبایی شهر موثر واقع شوند و همچنین داشتن اطلاعات کامل از ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و آداب و رسوم هر شهردرطراحی المان‌ها ضروریست.

المان ها براساس فرهنگ تاریخ ، آداب و رسوم و شرایط اقتصادی و شغلی مردم همان منطقه طراحی می شود تا هم نمادآن شهر باشد و هم شهروندان بتوانند ارتباط بهتر و عمیق تری با آن برقرارکنند و هرچقدر که المان با فرهنگ مردم هماهنگ تر باشد تاثیروجذب مخاطب آن بیشتر است وجود این چنین المان های شاخصی علاوه بر زیبایی کیفیت فضا را ارتقا می دهد و این کیفیت است که بر ذهن انسان نقش می بندد و بر حس مکان و خاطرات جمعی شهروندان تاثیر می گذارد. لذا طراحان شهری باید درفضاهای شهری، المان هایی را استفاده کنند که سبب انتقال هویت شهری در اذهان شود که به رضایتمندی شهروندان و بهبود کیفیت محیط شهری کمک می کند. علاوه بر معیار های معماری و شهرسازی طراحی المان که به آن اشاره شد عوامل دیگری نیز در رضایت عمومی مردم تاثیرگذار است که بیشتر شامل بحث روانشناسی شهری می شودالمان‌های نوروزی یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای معرفی فرهنگ و رسوم در شهرها است و به هیچ عنوان نمی‌توان منکر تأثیر مثبت المان‌های شهری در زیبایی و افزایش جذابیت شهر شد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up