• شناسه خبر : 69130
  • تاریخ انتشار : 22 آبان 1401 - 02:30

همجواری اصناف مزاحم با بافت های مسکونی، سابقه چندین ساله دارد، اما در گذر زمان، زندگی شهروندان را دچار اختلال کرده است.

کارگر کارگاه صنعتی

سایه مشاغل مزاحم روی پهنه‌های مسکونی

برداشتی از گزارش خانم زینب زینال زاده

شهرخوان: وجود مشاغل مزاحم و آلاینده در بافت‌های مسکونی معضل جدی شهری اکثر شهرها است که به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی، مشکلات و چالش‌هایی را برای شهروندان ایجاد کرده و ازاین رو انتقال آنها مطالبه اصلی شهوندان است. البته آسیب‌های زیست محیطی تنها یک روی مشاغل مزاحم به‌حساب می‌آید؛ آن روی دیگر سکه، ناایمن شدن محیط پیرامونی چنین مشاغلی است. بر همین اساس ساماندهی و انتقال اینگونه از مشاغل بنا بر درخواست‌‌های فراوان شهروندان در برنامه کاری مدیریت شهری قرار گرفته است.

همجواری اصناف مزاحم با بافت‌های مسکونی، سابقه چندین‌ساله دارد، اما در گذر زمان به‌دلیل متراکم شدن بافت‌های مسکونی این همسایگی، زندگی شهروندان را دچار اختلال کرده است.

براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، مدیریت شهری علاوه بر جلوگیری از ایجاد و راه‌اندازی هرگونه کسب و کاری که موجب بروز مزاحمت برای ساکنان و مسائل زیست‌محیطی می‌شود، وظیفه ساماندهی مشاغل مزاحم را هم به‌عهده دارد.

اجرای مصوبه قانونی و انتقال اصناف

براساس مصوبه مذکور (آیین‌نامه بند 20ماده 55قانون شهرداری‌ها) مدیریت شهری خروج اصناف مزاحم از بافت‌های مسکونی را در دستور کار داشته و همچنان هم دارد، اما رویکرد مدیران شهری در فراهم بودن زیرساخت‌ها، روند انتقال این اصناف را کند کرده است. چرا که اصناف فارغ از مزاحم و آلاینده‌بودن، کسب‌وکار مردم محسوب می‌شوند و از این راه ارتزاق می‌کنند؛ بنابراین جابه‌جایی و نقل‌وانتقال باید به‌گونه‌ای باشد تا کمترین آسیب متوجه آنها شود؛ مانند کاری که در بازار آهن اجرایی شد.

مدیریت شهری در راستای ساماندهی مشاغل مزاحم، اقداماتی انجام داده و برنامه‌هایی هم پیش‌بینی کرده، اما به‌دلیل گستردگی و پراکندگی این اصناف در بافت‌های مسکونی، کارهای صورت‌ گرفته، چون قطره‌ای در دریا هستند و به همین دلیل شهروندان تصور می‌کنند مدیریت شهری این موضوع را از دستور کار خارج کرده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up