• شناسه خبر : 70640
  • تاریخ انتشار : 10 بهمن 1401 - 03:55

مغز گردو یکی از محبوبترین آجیل های درختی و از جمله گیاهان خوراکی های بسیار سالم و مفید است که طرفداران زیادی دارد.

گردو Walnut

گردو ارزش غذایی بالایی دارد و در کاهش درد و درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موثر می باشد. مغز گردو پروتئین دارد، همچنین دارای کربوهیدرات، چربی و ترکیبات گیاهیست.

از طرفی سرشار از چربی های امگا ۳ و آنتی  اکسیدان ها است که نسبت به بسیاری از خوراکی های دیگر بیشتر است به همین دلیل برای سلامت قلب و پیشگیری از سرطان مفید می باشد.

گردو در دسته بندی هرم مواد غذایی جزو گروه گوشت و حبوبات است زیرا موادی مشابه آن ها دارد و تاثیرات مشابهی در بدن می گذارد. بنابراین گردو می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت در افرادی باشد که گیاهخوار هستند.

پروتئین گردو چقدر است؟

گردو به همراه بادام جزو خوراکی هایی است که مصرف آنها در طول روز به شدت توصیه میشود، حتی به مقدار اندک و در حدّ چند دانه. توصیه ی مصرف این آجیل ها به این دلیل است که آنها تا حدود زیادی میتوانند نیاز بدن به انواع ویتامین ها و پروتئین تامین کنند. خوردن آن‌ها در سفر آسان است و منبع خوبی از پروتئین گیاهی هستند، به ویژه برای کسانی که محصولات حیوانی، کم مصرف می‌کنند یا اصلاً محصولات ‌لبنی نمی‌خورند.

شاید برای شما یا اطرافیانتان کمی عجیب باشد، اما نوعی حساسیت شایع نسبت به محصولات دامی وجود دارد که در همه جای دنیا نیز به چشم می‌خورد. این افراد، نمی‌توانند لبنیات مصرف کنند و بر همین اساس، از بخشی از پروتئین مفید در رژیم غذایی خود محروم می‌شوند.

در این میان، پروتئین موجود در مغز گردو بهترین گزینه برای پر کردن این خلاء است.

گردو Walnut

نیاز بدن به پروتئین برای ساختن استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و ترمیم پوست است و مصرف مرتب مغز گردو میتواند کمک بسیار زیادی به تامین این ماده کند.

پروتئین موجود در گردو برای کسانی که قصد دارند وزن کم کنند، بسیار مفید است؛ چراکه احساس سیری را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند پرانرژی بمانید.

 کالری گردو چقدر است؟

گردو از آن دسته خوراکی های سرشار از کالری می باشد، چربی های موجود در گردو از نوع چربی های مفید و ضروری برای سلامتی بدن است که نه تنها باعث اضافه وزن نمی شود بلکه در کنترل وزن نیز موثر می باشد.

میزان کربوهیدرات موجود در گردو

مغز گردو از مغزهای کم کربوهیدرات است، کربوهیدرات موجود در آن به شکل فیبر می باشد و این یکی از مهمترین خاصیت های گردو است، زیرا بدن به فیبر نیاز دارد اما مواد غذایی فیبردار که در رژیم غذایی قرار می گیرند محدود می باشند. میزان کربوهیدرات موجود در گردو هرچند کم است اما تاثیر مهمی در افزایش ارزش غذایی این مغز پر طرفدار دارد.  مقدار کربوهیدرات موجود در یک عدد گردو خشک حدود نیم گرم است.

 چربی گردو چقدر است؟

حدود ۶۵ درصد گردو را چربی  های موجود در آن تشکیل داده است، این آجیل از نظر سطح چربی های اشباع نشده نسبت به سایر آجیل ها در سطح بالاتری قرار گرفته است و فراوان ترین چربی غیر اشباع موجود در آن اسید امگا۶ لینولئیک است، چربی های موجود در گردو برای سلامتی قلب مفید هستند و به کاهش التهاب و بهبود ترکیب چربی خون کمک می کند. حدود ۲.۷ گرم چربی در یک عدد گردو وجود دارد، مغز گردو منبع عالی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله مس، اسید فولیک یا ویتامین ب 9 ،فسفر، منگنز،  آهن، کلسیم و ویتامین e می باشد که همگی برای سلامت بدن مفید هستند و عملکرد بدن را بهبود میبخشند.

گردو Walnut

ترکیبات گیاهی گردو

مغز گردو ترکیب پیچیده ای از ترکیبات زیست فعال گیاهی است و سطح آنتی اکسیدان های موجود در آن که عمدتاً در پوست آن متمرکز شده است از بسیاری از خوراکی های دیگر بیشتر است. از ترکیبات گیاهی موجود در گردو می توان به اسید آلاژیک، فلاونوئید، کاتچین، ملاتونین و اسید فیتیک اشاره کرد.

بنابراین مغز گردو حاوی انواع مواد معدنی، پروتئین ها و ویتامین ها می باشد که در سلامتی بدن نقش مهمی دارند. توصیه می شود که حتما گردو را در رژیم غذایی خود قرار بدهید. علاوه بر این که می توانید از گردو  به عنوان یک خشکبار استفاده کنید می توانید در انواع غذا ها، کیک ها و دسرها از مغز گردو استفاده کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up