• شناسه خبر : 73708
  • تاریخ انتشار : 14 شهریور 1402 - 03:29

چای یک نوشیدنی گیاهی است که از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

چای

در برخی از کشورها، چای به عنوان یک نوشیدنی روزانه و در برخی به عنوان یک نوشیدنی رسمی مصرف می‌شود.

درباره خواص مختلف چای، تحقیقات بسیاری انجام داده‌اند. باید بگوییم که چای خواص بسیار زیادی دارد. برای مثال برخی تحقیقات نشان داده اند که چای، ممکن است به سلامت قلب کمک کند و یا ریسک گرفتن برخی بیماری‌ها را کاهش دهد.

برای اینکه از خواص چای، بیشتر بهره مند شویم، توصیه شده است که هر روز چای بنوشیم. اما هر روز، به چه میزانی می‌توانیم چای مصرف کنیم؟ چند لیوان چای بنوشیم تا از خواص آن بهره مند شویم و در کنار آن نیز، خطری برای ما نداشته باشد و نتیجه، عکس نباشد؟ اگر شما هم این سوال را دارید، با ما همراه باشید. در این مقاله می‌خواهیم پیرامون این موضوع صحبت کنیم.

انواع چای

چای انواع مختلفی دارد. چای سیاه، چای سبز، سفید و اولونگ از انواع معروف چای در سراسر جهان هستند. به این نکته توجه کنید که تمام این انواع چای، از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس (Camellia Sinensis) هستند، تنها مراحلی که برای آماده سازی و تولید در کارخانه می‌گذرانند، مشخص‌کننده آن‌ها است.

هر کدام از این انواع چای، خواص مختلفی دارند و برای منظور خاصی می‌توانند مصرف شوند، همچنین قیمت چای نیز، با تفاوت در انواع مدل‌ها متغیر است. برای مثال استفاده از چای سبز، بیشتر برای لاغری است. نوع چای، میزان کافئین چای و همچنین عادات زندگی و اینکه برای چه می‌خواهید چای را مصرف کنید، همگی از عواملی هستند که بر تعداد لیوان‌های چای در طول روز، تاثیر بسیاری می‌گذارند و باعث تغییر در جواب به این سوال می‌شوند که باید در روز، چند لیوان چای نوشید.

همچنین باید از اصالت و میزان کافئین درست چای اطلاعاتی کسب کرد که این فقط در فروشگاه‌های معتبر امکان دارد. نسپیرو، یکی از سایت‌هایی است که برای تهیه انواع چای با اصالت، می‌توانید به آن مراجعه کنید.

چه میزان چای در روز مصرف کنیم؟

همان طور که گفتیم، جواب این سوال، به عوامل بسیاری بستگی دارد.

اگر یک روتین سالم دارید و می‌خواهید از خواص زیاد چای نیز بهره مند شوید، می‌توانید در روز یک الی دو لیوان از چای مورد علاقه خود را بنوشید. همچنین کاری که می‌توانید بکنید، این است که در زمان‌های متفاوتی چای را بنوشید. برای مثال یک لیوان چای در صبح و یک لیوان چای در بعد از ظهر، می‌تواند انتخابی خوب باشد.

در صورتی که می‌خواهید برای خاصیت کم شدن وزن و لاغری چای بنوشید، می‌توانید تا روزانه 3 تا 5 لیوان چای مصرف کنید. در برخی از تحقیقات، ثابت شده است که چای به لاغری کمک کند و کسانی که می‌خواهند وزن خود را کم کنند، می‌توانند از چای استفاده کنند و از این خاصیت آن بهره مند شوند.

برای کسانی که سرما خورده‌اند و یا کسانی که می‌خواهند سیستم ایمنی خود را تقویت کنند تا از همان ابتدا، مریض نشوند، 3 تا 5 لیوان چای، بسیار مناسب است. یکی دیگر از فوایدی که چای دارد، این است که به دلیل مواد و آنتی اکسیدان‌های موجود در خود، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

چای سبز

در همین قسمت باید یک سری نکات را نیز به شما بگوییم.

با وجود توضیحاتی که در بالا دادیم، پیشنهاد نهایی ما به شما این است که بر اساس بدن خود تصمیم گیری کنید. باید به این نکته دقت کرد که میزان کافئین هر چای متفاوت است. برخی افراد، ممکن است حساسیت‌هایی برای استفاده از کافئین داشته باشند. به صورت کلی، نوشیدن روزانه 3 تا 4 تا لیوان چای، برای کسی مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما ممکن است شما با میزان کمتر از این مقدار نیز، مشکلاتی مانند سردرد و غیره را تجربه کنید.

به همین دلیل، اگر متوجه شدید که با مصرف چای روزانه، مشکلی دارید، میزان را کم کنید و با تست کردن، به تعداد لیوان چای‌هایی برسید که برای شما مشکلی ندارد.

نوشیدن بیش از حد چای، چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

همان‌طور که گفتیم، میزانی که در روز چای مصرف می‌کنید، بسیار اهمیت دارد. چون اگر بیش از حد چای مصرف کنید، ممکن است برای شما تاثیرات منفی داشته باشد. از تاثیراتی که مصرف زیاد چای می‌تواند داشته باشد، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کاهش جذب آهن

افزایش استرس

اختلال در خواب

سردرد

درد معده

بیشتر این تاثیرات منفی که در بالا، به آن‌ها اشاره کردیم، به دلیل محتوای کافئین چای بروز پیدا می‌کند. میزان کافئین چای نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. اثرات منفی نوشیدن چای ، تنها این موارد نیستند و ممکن است در برخی افراد، این اثرات متفاوت باشند و به نوعی متفاوت بر آن‌ها تاثیر بگذارند.

برای اینکه اختلالی در روند خواب شما به وجود نیاید، چای را شب مصرف نکنید تا بتوانید خوابی راحت داشته باشید. همچنین نباید چای را با شکم خالی مصرف کرد و بهترین زمان، نیم ساعت الی یه ساعت بعد از صرف غذا است. این به شما کمک می‌کند تا مشکلات معده نداشته باشید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up