• شناسه خبر : 7958
  • تاریخ انتشار : 29 خرداد 1398 - 11:40

تغذیه سالم و مملو از منابع مورد نیاز بدن تاثیری شگفت انگیز در سلامت اعضای بدن همچون قلب و مغز و استخوان‌ها دارد اما آیا می‌دانستید؛ سلامت روده‌ها نیز به عنوان بخش مهمی از اعضای بدن تحت تاثیر خوراکی‌هایی است که می‌خوریم.

روده

شهرخوان: تغذیه سالم و مملو از منابع مورد نیاز بدن تاثیر شگفت انگیزی در سلامت اعضای بدن همچون قلب و مغز و استخوان‌ها دارد.

یبوست اصلی ترین دشمن روده و مهمترین عامل یک روده بزرگ و ناسالم است که عواملی مختلف این امر را سبب می شود.

تغذیه سالم و مملو از منابع مورد نیاز بدن تاثیری شگفت انگیز در سلامت اعضای بدن همچون قلب و مغز و استخوان‌ها دارد اما آیا می‌دانستید؛ سلامت روده‌ها نیز به عنوان بخش مهمی از اعضای بدن تحت تاثیر خوراکی‌هایی است که می‌خوریم؟

مزایای سلامتی تمیز نگه داشتن روده

خطر کاهش سرطان روده بزرگ، دومین یا سومین نوع سرطان در اغلب کشور‌های صنعتی

کاهش خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، یبوست مزمن و اسهال مزمن

پایین آوردن خطر بواسیر در حال توسعه

تولید گاز نامناسب کم‌تر

جذب کارآمد آب و مواد معدنی

احساس سبکی و راحتی در منطقه شکم

پس از آنکه غذا از معده و روده کوچک عبور می‌کند، مواد باقیمانده بیشتر محصولات زائد را به شکل مایع از بین می‌برند، به قسمت اول روده بزرگ خود حرکت می‌کنند ، روده بزرگ حدود ۶ فوت طول دارد و در درجه اول مواد زائد مایع را بی آب می‌کند.

 

روده

غذاهای مضر برای سلامت روده ها

غذا‌هایی که حاوی آهن هستند

پنیر

غذا‌هایی که حاوی چربی‌های حیوانی هستند

غذا‌های حاوی قند اضافه شده

مصرف گوشت قرمز را محدود کنید

مراحل کار و عملکرد روده‌ها و حرکت مواد زائد

پس از خوردن یک وعده غذایی اساسی، معده شما به اندازه کافی منبسط می‌شود تا یک واکنش انقباضی ایجاد کند و از روده کوچک شما عبور کند و هر گونه مواد زائد مایع را که در قسمت آخر روده کوچک خود به درون روده بزرگ شما مانده را خارج کند.

روده بزرگ در امتداد طول خود به کیسه‌های کوچکی به نام هادرا تقسیم می‌شود.

 

روده

هنگامی که روده پر از مواد زائد اساسی است، دیواره عضلانی منقبض می‌شوند و مواد زائد را به بخش بعدی وارد می‌کنند. واکنش انقباضات اجازه می‌دهد با تقسیم سیستم عصبی خود مختار کنترل شود.

به طور متوسط، روده بزرگ هر دقیقه در هر جایی از حدود سه تا ۱۲ موج ملایم انقباضات را تجربه می‌کنند.

نیاز به دستشویی رفتنتان را سرکوب نکنید!

اگر به طور منظم نیاز به مدفوع کردنتان را سرکوب کنید، مواد زائد زمان بیشتری می‌مانند و باعث کمبود شدید آب و تشکیل مدفوع سخت می‌شوند.

اطمینان حاصل کنید که میزان ویتامین D شما کافی است

ویتامین D به طور قابل توجهی ریسک رشد انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

زمانی که نمی‌توانید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، به دنبال تضمین وضعیت ویتامین D مناسب با خوردن غذا‌های سالم که شامل ویتامین D، مانند سالمون‌های وحشی و روغن ماهی قزل آلا با کیفیت بالا هستند، باشید.

اطمینان حاصل کنید که ویتامین A کافی دریافت می‌کنید.

غدد که در صف مخاطی پوششی کولون قرار دارند، مسئول انتشار مخاط هستند که برای روانکاری مدفوع مورد نیاز هستند؛ ویتامین A برای حفظ سلامت این سلول‌های تخصصی که مخاط را آزاد می‌کنند، نیاز است.

از مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی اجتناب کنید

شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام به‌طورمعمول به عنوان جایگزینی برای شکر در غذا‌ها یافت می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد آسپارتام روی باکتری‌های روده‌ای انسان‌ها و حیوانات تاثیر گذاشته و باعث تغییر در آن‌ها می‌شود. این تغییرات به نظر می‌رسد باعث افزایش سطح قند خون و افزایش حساسیت به بیماری متابولیکی می‌شود.

تغذیه با شیر مادر

 

مادر نوزاد

میکروبیوم بدن ما در طول ۲ سال اول زندگی در حال رشد و شکل‌گیری است. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند نوزادانی که در ۶ ماه اول زندگی خود با شیر مادر تغذیه می‌شوند روده‌های بسیار سالم تری دارند. این نوزادان هم چنین کمتر مستعد ابتلا به آلرژی ها، چاقی، سرطان خون کودکان (لوسمی) و دیابت که تصور می‌شود با میکروبیوم در ارتباطند، هستند.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

up