• شناسه خبر : 9312
  • تاریخ انتشار : 16 تیر 1398 - 12:05

خوابیدن نقش مهمی در ذخیره خاطرات دارد؛ موضوع جالب توجه اینکه چرت‌زدن به اندازه یک خواب کامل شبانه به یادآوری اطلاعات کسب‌ شده در اوایل روز کمک می‌کند.

خواب زن

شهرخوان: خوابیدن نقش مهمی در ذخیره خاطرات دارد؛ موضوع جالب توجه اینکه چرت‌زدن به اندازه یک خواب کامل شبانه به یادآوری اطلاعات کسب‌ شده در اوایل روز کمک می‌کند.

چرت زدن تنها مخصوص نوزادان نیست. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد یک چرت‌ روزانه به ویژه در اواسط عصر حتی برای بزرگسالان مزایای بسیاری دارد. از فواید این کار می‌توان به بهبود حافظه، ارتقای عملکردهای شغلی و کاهش استرس اشاره کرد. در ادامه شما را با بعضی مزایای چرت‌زدن برای سلامت افراد آشنا می‌کنیم.

حافظه مغز

 

بررسی‌های محققان نشان داده‌ است که خواب نقش مهمی در ذخیره خاطرات دارد. جالب است بدانید که چرت‌زدن به اندازه یک خواب کامل شبانه به یادآوری اطلاعات کسب شده در اوایل روز کمک می‌کند و باعث جلوگیری از فراموش کردن مواردی مانند مهارت‌های حرکتی، ادراک حسی و یادآوری کلامی می‌شود. استراحت روزانه نه تنها به یادآوری آموخته‌ها کمک می‌کند، بلکه در برقراری ارتباط بین مطالب کسب شده نیز موثر است. نتیجه بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که گردآوری اطلاعات کسب شده در طول روز برای افرادی که از چرت روزانه بهره می‌برند، آسانتر است.

در صورت افسردگی و ناراحتی، چرت زدن می‌تواند روح افراد را جلا بخشد. از دیگر مزایای استراحت روزانه می‌توان به ارتقای سطح هوشیاری اشاره کرد. احساس خواب آلودگی بعد از ناهار برای همه افراد اتفاق می‌افتد اما یک چرت زدن ۲۰ دقیقه‌ای پس از صرف این وعده غذایی به مقاومت در برابر افتادن پلک‌های سنگین کمک می‌کند. خواب آلودگی باعث افزایش فشار خون و بالا رفتن تولید کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود و این موضوع قابل توجهی است ولی راهکار مناسبی برای رفع آن وجود دارد و با چرت‌زدن می‌توان فشار ناشی از اضطراب را به طور قابل توجهی کاهش داد.

 

خواندنی

خوابیدن نه تنها برای مغز سودمند است، بلکه به حفظ سلامت قلب نیز کمک می‌کند. هنگام چرت‌زدن، عملکرد سیستم قلبی عروقی کاهش می یابد و از خطر بروز مشکلات قلبی کاسته می‌شود. از دیگر فواید خواب روزانه، مقابله با تهاجم میکروب‎ها و بازسازی سیستم ایمنی بدن است. برخی افراد پس از خواب با نوعی‌ احساس گیجی مواجه می‌شوند که اینرسی خواب نامیده می‌شود؛ هر چه‌قدر مدت زمان چرت‌زدن طولانی‌تر شود، این احساس بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد خستگی و گیجی بعد از خواب توصیه می‌شود مدت زمان استراحت روزانه حدود ۳۰ دقیقه‌ یا کمتر باشد.

 

قلب



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up