• شناسه خبر : 9397
  • تاریخ انتشار : 10 دی 1398 - 01:50

یادداشتی که می‌خوانید اردشیر گراوند، جامعه شناس به موضوع اهمیت مشارکت مردمی پرداخته است.

اصغر مهاجری

مشارکت اجتماعی و نقش‌پذیری شهروندان به‌خصوص در شهرها، منجر به کاهش هزینه مدیریت شهری می‌شود؛ مثال ساده‌ای که در این‌باره قابل ذکر است مربوط می‌شود به مشارکت مردمی در انتقال زباله‌ها به مخازن. تا همین یک دهه پیش شهروندان زباله‌های خود را مقابل ساختمان خود رها می‌کردند، اما الان همه شهروندان زباله‌ها را به مخازن تعبیه شده انتقال می‌دهند. مخازنی که گاهی ۱۰۰متر یا بیشتر تا ساختمان آنها فاصله دارد. این اقدام ساده، میلیاردها تومان هزینه کارگری و حمل‌ونقل را کاهش داده و کیفیت نظافت و بهداشت محله را بالا برده است. دربسیاری از موضوعات دیگر نیز اگر بتوانیم مردم را با خود، شریک و همنوا کنیم، حتما کارکرد آن ابتدا به نفع نظام مدیریتی خواهد بود و در وهله بعدی مردم از این مشارکت سود می‌برند. پس دیدگاه‌های مسئولان به مشارکت مردمی باید دیدگاه سود‌محور و یاری‌رسان باشد چراکه همانطور که گفته شد در مشارکت، منفعت اولیه از آن نظام مدیریتی و سازمانی خواهد بود که برای ایجاد آن تلاش کرده است و بی‌تردید هزینه‌ها و فرصت‌های این نظام به واسطه ایجاد مشارکت مردمی مدیریت می‌شود.  مشارکت مردمی در اداره و مدیریت شهری موضوع و مبحث بسیار گسترده‌ای است و می‌تواند در اجرای ورزش همگانی، حمل‌ونقل، نظافت شهری، مدیریت فضای شهری و بسیاری از برنامه‌های مشابه مؤثر واقع شود. در بحث مشارکت اجتماعی، گاهی ما شاهد مشارکت فردفرد مردم هستیم و گاهی این مشارکت از سوی نهاد‌های مردمی صورت می‌پذیرد. فرقی نمی‌کند؛ به هر حال هر دو نوع مشارکت می‌تواند در دستیابی به برخی از  اهداف که با کاهش و رفع مسائل اجتماعی در ارتباط است، منجر شود. اما برای ایجاد مشارکت اجتماعی شروطی ضروری است. نخستین و بدیهی‌ترین امر برای ایجاد مشارکت اجتماعی، وجود اعتماد است. فرد باید ابتدا اعتماد داشته باشد، در این صورت مشارکت می‌کند، پس از آن باید نتیجه این مشارکت رضایتمندی را در فرد ایجاد کند و اگر نتیجه مشارکت باعث رضایتمندی در شخص نشود مشارکت نتیجه نخواهد داد و قطع خواهد شد.

 جامعه‌شناس 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

up