• شناسه خبر : 26931
  • تاریخ انتشار : 02 خرداد 1399 - 06:56

فرماندار مشگین‌شهر از پایان تاخیر ۱۳ ساله سد سبلان خبر داد و گفت: به زودی آب سد سبلان به اراضی بخش ارشق انتقال دادده می شود.

 

سد

اکبر صمدی در بازدید از نحوه اجرای شبکه آبیاری پایاب این سد اظهارداشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با اتمام عملیات اجرایی سیفون انتقال آب بطول ۴.۵ کیلومتر تا یک ماه آینده آب سد سبلان وارد اراضی بخش ارشق می‌شود.

او افزود: با انتقال آب سد به این بخش بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی بسیار مرغوب شهرستان واقع در بخش ارشق از آب زراعی دائمی و پایدار بهره‌مند خواهند شد.

وی گفت: حجم مخزن سد سبلان ۱۰۵ میلیون مترمکعب می‌باشد که برای آبیاری پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب در نظر گرفته شده و اجرای شبکه آبیاری مدرن موجب توسعه کشاورزی و افزایش بهره‌وری در باغات و مزارع منطقه خواهد شد.

وی اضافه‌کرد: تاکنون ۱۶ کیلومتر از شبکه اصلی پایاب این سد به اتمام رسیده و شبکه‌های درجه ۲ ، درجه سه و درجه چهار نیز در سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب در حال اتمام می‌باشد.

صمدی بیان‌کرد: بر اساس مصوبه شورای بانک‌های عامل کشور بانک توسعه تعاون ۶۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل شبکه آبیاری پایاب سد سبلان اختصاص داده که در ۲ قسط در اختیار شرکت آب منطقه‌ای استان قرار می‌گیرد.

وی گفت: برغم تکمیل شدن کامل سد سبلان و آبگیری آن در سال‌های گذشته شبکه آبیاری پایاب تکمیل نشده و تاخیر ۱۳ ساله در این پروژه موجب تخریب و سرقت تاسیسات موجود شده است.

فرماندار مشگین‌شهر با انتقاد از تعلل انجام شده در سال‌های قبل گفت: با تکمیل شبکه آبیاری سد سبلان شاهد شکوفایی بخش کشاورزی و باغی در بخش‌های ارشق و مشگین‌شرقی خواهیم بود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up