• شناسه خبر : 35294
  • تاریخ انتشار : 11 شهریور 1399 - 10:55

دکتر سلمان اسلامی: یکی از پرسش‌های رایج مراجعــــان بــــه کلینیـــــــــک اورولوژی این است که ختنه فرزندشان را در چه سنی و به چه روشی انجام دهند. طبق نتایج تحقیقات متعدد پزشکی در مورد ختنه، اثبات شده است که انجام این کار، از نظر بهداشتی و سلامتی برای فرزند پسر مفید است.

نوزاد

شهرخوان: اولین تاثیر مثبت ختنه، کاهش احتمال بروز عفونت‌های ادراری در شیرخوار است. همان‌طور که می‌دانید، عفونت ادراری در شیرخواران گاهی می‌تواند خطرناک باشد. به‌ویژه در مواردی که کودک برگشت ادرار دارد یا دچار اختلال آناتومیکال در سیستم ادراری است. در این موارد توصیه می‌شود در اولین زمان ممکن، حتی در روزهای اول زندگی ختنه انجام شود.

همچنین طبق نتایج مقالات معتبر دنیا، انجام ختنه به‌ویژه در روزهای اول زندگی با کاهش خطر سرطان آلت همراه بوده است.

بنابراین توصیه منابع علمی برای انجام ختنه در دوران نوزادی، یعنی طی ۳۰ روز اول زندگی است.در مورد نحوه انجام ختنه، دو روش مرسوم وجود دارد. اولی استفاده از حلقه و دومی روش جراحی که به روش سنتی هم معروف است.

انتخاب روش انجام ختنه بستگی به سن کودک دارد. در شش ماه اول زندگی انجام روش حلقه توصیه شده است ولی بعد از شش‌ماهگی، توصیه به انجام روش سنتی یا همان روش جراحی می‌شود.در روش حلقه، پزشک براساس سایز آلت شیرخوار، حلقه مناسب انتخاب می‌کند و طبق روش خاصی حلقه دور سر آلت قرار داده می‌شود و با گذشت زمان، ظرف چند روز پوست اضافه و حلقه می‌افتد و پوست خودبه‌خود جوش می‌خورد.

ولی در روش جراحی، پزشک ابتدا از بی‌حسی موضعی استفاده کرده و بعد از مشخص‌کردن میزان پوست اضافی، آن را بریده و به‌صورت مجزا چند بخیه دور سر آلت می‌زند.از عوارض ختنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:انتخاب سایز نامناسب حلقه و آسیب به مجرای ادراری و نوک آلتبرداشتن پوست اضافی حین ختنه، که در این حالت پزشک مجبور می‌شود پوست زیرین را به بالا بکشد و لبه‌های زخم را به هم برساند که این اقدام در آینده می‌تواند از نظر عملکردی و ظاهری در آلت اختلال ایجاد کند.

کم بریدن پوست اضافه که گاهی منجر به تکرار ختنه می‌شودخونریزی در محل برش ختنه و از بین بخیه‌هادر موارد نادر آسیب به نوک آلت و قطع نوک آلت هنگام برش پوستدر صورت بروز هرکدام از موارد فوق لازم است در اسرع وقت به اورولوژیست مراجعه کنید.

سلامت نیوز: کدام روش ختنه کودکان مطلوب‌تر است؟



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up