• شناسه خبر : 36488
  • تاریخ انتشار : 27 شهریور 1399 - 02:41

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط استان اردبیل گفت: با هرگونه بی توجهی به آلودگی زیست محیطی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی در مناطق مختلف این استان از طریق طرح موضوع در محاکم قضایی برخورد می‌شود.

محیط زیست

رامین جمشیدی روز پنجشنبه افزود: اعمال قوانین مربوط به پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تنها در جهت رفاه حال مردم ،پیشگیری از آلودگی طبیعت پیرامون زندگی مردم و فراهم کردن ادامه حیات عاری از آلایندگی‌های زیست محیطی است.

وی اظهارداشت: اصرار اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل مبنی بر اجرای طرح‌های پسماند شهری و روستایی در حالی است که بیشتر محل دفن زباله‌های مناطق مختلف این استان از جمله محل دفن زباله‌های شهر خلخال با مشکل آلودگی زیست محیطی مواجه بوده و دفن بهداشتی و اصولی زباله در آنها صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح تفکیک زباله و بازیافت زباله‌ها می‌تواند منجر به توسعه اشتغال و رونق اقتصادی شود، گفت: در حال حاضر تفکیک زباله‌های خشک از تر در مبداء تنها توسط شهرداری اردبیل و به صورت موفق اجرا می‌شود و در سایر شهرهای استان این طرح عملیاتی نشده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط استان اردبیل افزود: پس از چندین بار تذکر به مسوولان ذی‌ربط از جمله شهرداری‌ها چاره‌ای جز طرح موضوع در محاکم قضایی استان برای پیشگیری از ادامه روند آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از دفن غیراصولی زباله‌ها در مناطق مختلف این استان نیست.

او تشریح کرد: سیاست کاری محیط زیست استان در حل مشکلات زیست محیطی مناطق مختلف استان در ابتدای کار تعامل سازنده با شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آلودگی‌های زیست محیطی بویژه در بحث مدیریت پسماند شهری و روستایی با بازدیدهای مکرر از محل دفن زباله‌ها ، همکاری در ارائه مشاوره ، تعیین مهلت قانونی انجام اصلاح و تعیین برنامه زمان‌بندی شده برای اجرای طرح‌های مدیریت پسماند است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل گفت: بر اساس آخرین پایش صورت گرفته از روند بی خطرسازی پسماندهای عفونی بیمارستان‌های استان در شهریور ماه امسال، تمام سیستم‌های بی خطرساز این مراکز فعال بوده و کارشناسان محیط زیست از طریق نمونه‌برداری بر روند صحیح بی خطرسازی پسماندهای عفونی نظارت می‌کنند.

او افزود: با توجه به آنالیزهای انجام یافته بر روی نمونه‌برداری پسماند عفونی بیمارستان‌ها و بررسی گزارش آزمون طرح خوداظهاری، پارامترهای مورد سنجش در اکثر بیمارستان‌ها مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد.

جمشیدی گفت: تنها در یک مورد از بیمارستان‌های شهر اردبیل نتایج مثبت و غیراستاندارد به دست آمد که در این خصوص اخطاریه زیست محیطی به بیمارستان مزبور جهت رفع آلودگی و اصلاح پروسه بی خطرسازی صادر شد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل اظهارداشت: بی خطرسازی پسماندهای عفونی در شرایط انتشار ویروس کرونا بویژه در بیمارستان‌های پذیرنده بیماران مبتلا به این ویروس از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد و متولیان امر موظف به کالیبراسیون دستگاه‌های بی خطرساز و تکمیل فرآیند بی خطرسازی مطابق استانداردهای زیست محیطی هستند.

جمشیدی افزود: بر اساسی بازدید و گزارش اعضای کارگروه مدیریت پسماند خلخال از محل دفن زباله‌های فعلی حاکی از وضعیت نابسامان این محل ،نگهداری هزاران تن زباله بصورت روباز و عاری از هرگونه پوشش خاک بوده و ادامه این وضعیت علاوه بر آلودگی زیست محیطی می‌تواند منجر به هدایت شیرابه هزاران تن زباله به رودخانه‌های اطراف این محل و آلودگی آب سفره‌های زیرزمینی شود.

او گفت: در حالی که پیش از این نیز بارها به شهرداری خلخال تذکر داده شده و برای راه‌اندازی محل جدید دفن زباله‌های این شهر در محیطی دور از مناطق مسکونی و مناسب مهلت داده شده و حتی موضوع دفن غیربهداشتی و آلودگی‌های زیست محیطی محل فعلی دفن زباله‌های خلخال در دادگاه طرح شده است، ولی ادامه فعالیت این محل به همان روش قدیمی بدون رعایت چارچوب های زیست محیطی سلامتی شهروندان و زیست محیط را بشدت در معرض مخاطره قرار داده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up