• شناسه خبر : 45502
  • تاریخ انتشار : 17 دی 1399 - 03:16

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: بیش از ۱۴ هزار معتاد در این استان در چرخه درمان اعتیاد قرار گرفته‌اند.

مواد مخدر شیشه

بهنام بهشتی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خلخال به ایرنا افزود: در حال حاضر آمار معتادان به مواد مخدر در استان حدود ۶۰ هزار نفر برآورد شده که از این تعداد بیش از ۶۰۰ معتاد متجاهر هستند.

وی بیان کرد: علاوه بر تحت درمان بودن بیش از ۱۴ هزار معتاد شناسایی شده زیر نظر ۹۴ مرکز درمان سرپایی اعتیاد در مرکز و شهرستان‌های استان،۷۹۱ معتاد نیز در هشت مرکز بهبودی و ترک اعتیاد بستری و در حال درمان هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل ضمن اشاره به اینکه اقدامات درمانی در این مراکز از میزان خرده فروشی‌ موادمخدر در استان می‌کاهد، اظهارکرد: مرکز بهبودی اقامت میان‌مدت (NA) از دیگر مراکز درمانی معتادان است که در زمینه ترک اعتیاد فعالیت دارد.

بهشتی گفت: با راه‌اندازی مرکز بازتوانی و بهبودی ترک اعتیاد ویژه بانوان در اردبیل و با ظرفیت پذیرش ۲۰۰ نفر هم‌اکنون زمینه پذیرش و درمان و بستری ۸۰ نفر از معتادان زن استان در این محل فراهم شده است.

او با بیان اینکه مصرف مواد مخدر در استان بین افراد ۱۵ تا ۶۴ سال شایع بوده و در مراکز ترک اعتیاد استان نوجوانان ۱۶ ساله نیز در چرخه درمان قرار گرفته‌اند، نسبت به کاهش سن اعتیاد و دسترسی آسان نوجوانان بویژه در مناطق حاشیه شهر به موادمخدر و قلیان‌های جیبی به خانواده‌ها هشدار داد.

وی با اشاره به اینکه تغییر نوع موادمخدر و شیوه‌های مصرف، زمان آگاهی خانواده‌ها از اعتیاد فرزندان را تا پنج سال نیز به درازا می‌کشاند، گفت: والدین زمانی متوجه موضوع می‌شوند که مدت زیادی از اعتیاد فرزندانشان می‌گذرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اردبیل همچنین اضافه کرد: امسال ۳۸ نفر معتاد به مواد مخدر در این استان جان باخته‌اند که همه این افراد مرد هستند.

بهشتی با بیان اینکه افزایش قیمت مواد مخدر در بازار موجب افزایش مراجعه معتادان به مراکر ترک اعتیاد سرپایی و احتمال افزایش تخلف ،در کنار افزایش موارد مربوط به فروش داروهای مخدر در عطاری‌های استان شده است، بر افزایش نظارت و بازرسی بر این اماکن تاکید کرد .

وی اظهارکرد: با هدف کمک به خیرین شهر هشجین برای راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد در بخش خورش‌رستم خلخال شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با درخواست شهرستان موافقت کرده و این مرکز بزودی راه‌اندازی خواهد شد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up