• شناسه خبر : 61933
  • تاریخ انتشار : 21 دی 1400 - 04:56

تجهیزات آزمایشگاهی از زمان های دور تاکنون به عنوان یک همراه همیشگی و یار کمکی در کنار محققان و دانشمندان بوده اند و به آن ها در گرفتن نتایجی دقیق تر و انجام سریع تر و بهتر آزمایشات شان کمک کرده اند.

آزمایشگاه کیفیت کالا

تجهیزات آزمایشگاهی مختلف نظیر اسپکتروفتومتر و تیتراتور به خوبی توانسته اند وجود خود را توجیه کرده و تبدیل به پای ثابت آزمایشگاه ها شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا کمی تخصصی تر و ریزبینانه تر با کاربرد برخی از این تجهیزات آزمایشگاهی آشنا شویم. مصاحبه ای که پیش روی شماست با جناب آقای مهندس حسینی مدیرعامل مجموعه آرکا صنعت آروین صورت گرفته است.

– جناب حسینی با توجه به سابقه طولانی شما و تیم تان در امر تجهیز آزمایشگاه های سرتاسر کشور استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی چه مزایایی را به همراه دارد؟

آزمایشگاه ها اماکن مهمی هستند که در طول تاریخ زمینه ساز تولید و بهبود بسیاری از نیازهای بشری بوده اند. در آزمایشگاه ها در مبنای روزانه افراد با مواد مختلفی سروکار دارند که ترکیب کردن آن ها با یکدیگر همیشه آن طور که مطابق برنامه است پیش نمی رود و لازم است قبل از شروع آزمایشات برای مواجهه با سناریوهای احتمالی آماده باشند. تجهیزات آزمایشگاهی به همین منظور مورد استفاده قرار می گیرند. تجهیزات آزمایشگاهی گوناگون با هدف خودکارسازی بسیاری از مراحل آزمایشات و اعمال کنترل کیفیت های مختلف به محققان در انجام بهتر و سریع تر فعالیت هایشان کمک می کند.

– در کاتالوگ محصولات آرکا صنعت آروین محصولی دیده می شود به نام تیتراتور. لطفا کمی در مورد کاربرد این دستگاه به خوانندگان شهر خوان توضیح دهید.

تیتراتور دستگاهی است که از آن برای انجام فرایند تیتراسیون استفاده می شود. تیتراسیون فرایندی است که طی آن محلولی که غلظتش ناشناخته است تعیین می شود. فرایند تیتراسیون را می توان به دو صورت دستی و خودکار انجام داد که تیتراسیون خودکار با کمک دستگاه تیتراتور صورت می گیرد. در هر دو شکل تیتراسیون لازم است تا علاوه بر محلول با غلظت ناشناخته، مقدار مشخصی هم محلول داشته باشیم که غلظتش معین است. دستگاه تیتراتور با کمک محلول با غلظت مشخص که اصطلاحا به آن شناسگر نیز می گویند به طور خودکار غلظت محلول ناشناخته را مشخص می کند. زمانی که پتانسیل سنجی قطب الکتریکی دستگاه تیتراتور تغییر کند می توان نتیجه گرفت تیتر کردن به مرحله پایانی خود رسیده و غلظت محلول برای ما مشخص می شود.  تیتراتور عدد اسیدی ، تیتراتور فراورده های نفتی ، تیتراتور TAN فراورده های نفتی تیتراتور KEM و تیتراتور ژاپنی ( تیتراتور عدد بازی ) تیتراتور TBN از انواع تیتراتور هستند که در یک دسته بندی کلی تر به دو دسته تیتراتور تک حالته و دوحالته تقسیم می شوند.

R131313333

– لطفا در مورد دستگاه اسپکتروفتومتر و کاربرد آن نیز توضیحاتی ارائه دهید.

اسپکتروفتومتر یا طیف سنج دستگاهی است که از آن برای بررسی و تحلیل برهم کنش نور با مواد مختلف استفاده می شود. طی فرایند اسپکتروفتومتری که با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر صورت می گیرد مقدار نوری که ماده شیمیایی جذب کرده است مشخص می شود. از انواع دستگاه اسپکتروفتومتر از قبیل اسپکتروفتومتر Hach و اسپکتروفتومتر مرئی فرابنفش برای طیف سنجی در تشخیص ناخالصی های ماده، تعیین غلظت ترکیبات، تجزیه و تحلیل کیفی ساختار ترکیبات آلی و موارد دیگر استفاده می شود. دستگاه اسپکتروفتومتر موارد فوق را با اندازه گیری شدت نور به صورت تابعی از طول موج برای ما فراهم می کند.

از دستگاه اسپکتروفتومتر برای اندازه گیری مایعات و جامدات تحت واحد اندازه گیری ppm استفاده می شود؛ برای مثال اسپکتروفتومتر پرتابل یا قابل حمل یکی از انواع اسپکتروفتومتر است که به سبب داشتن وزن پایین طرفداران بسیاری داشته و می توان آن را در مواقع نیاز با خود حمل کرد و به صورت میدانی از آن استفاده کرد.

– جناب حسینی مصرف‌کنندگان این دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی چه کسانی هستند و استفاده از این تجهیزات چه کمکی به پیشرفت این صنایع می‌کند؟

شرکت آرکا صنعت آروین ( ارائه کننده تجهیزات آزمایشگاهی تیتراتور و اسپکتروفتومتر ) با هدف بالا بردن کیفیت محصولات در صنایع مختلف و کمک به کشور در این زمینه، از تمام ظرفیت خودش استفاده کرده و خود را محدود به یک صنعت خاص نکرده است و هم اکنون تجهیزات آزمایشگاهی صنایع مختلف از جمله (غذایی، دارویی، نفت و پتروشیمی، کشاورزی و …) را تأمین می‌کند تا این صنایع بتوانند با استفاده از دستگاه‌های مدرن و به روز دنیا، کیفیت نهایی محصولاتشان را افزایش دهند و مردم عزیز کشورمان نیز از محصولاتی در سطح بین المللی استفاده کنند.

خوانندگان عزیز شهر خوان توجه داشته باشید که برای دریافت توضیحات تکمیلی از جناب آقای حسینی درباره هر یک از دستگاه‌های اشاره شده در این گفتگو همچون انواع تجهیزات آنالایزری، اسپکتروفتومتری یا سایر تجهیزات آزمایشگاهی، می‌توانید به وبسایت مجموعه آرکا صنعت آروین به آدرس www.arca-arvin.com مراجعه فرمایید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up