• شناسه خبر : 62458
  • تاریخ انتشار : 04 بهمن 1400 - 02:49

مرکز ژنتیک بین المللی شتر دوکوهانه با تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی با سازمان فائو در جعفر آباد بیله سوار ایجاد می شود.

ژنتیک

خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل که پس از بازدید نماینده سازمان فائو و مسئولین ارشد وزارت جهاد کشاورزی از مرکز بین المللی بانک ژنی شتر دوکوهانه جعفر آباد و جهاد آباد مشکین شهر با نشست مشترک با دکتر کرلو بودکر نماینده سازمان فائو در ایران با اعلام این خبر افزود: استان اردبیل دارای دو اقلیم آب و هوای خزری در شمال استان و اقلیم سردسیری در مشکین شهر و مرکز استان و جنوب استان است و مرکز ژنتیک بین المللی شتر دوکوهانه با تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی با سازمان فائو در جعفر آباد بیله سوار ایجاد می شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود : این استان دارای 3 میلیون و 900 واحد دامی است و به دلیل تنوع اقلیمی سالانه بیش دامداران بویژه قشر جوان ، افزایش همخونی به دلیل کاهش جمعیت موثر و تلاقی خویشاوندان و طولانی بودن فاصله نسل ها ، پائین بودن بازده تولید مثلی ، گرانی نهاده های دامی از مهمترین چالش های پیش رو در راستای ازدیاد و تکثیر این موجود ارزشمند است .

نیازمند حمایت از مرکز ژنتیک شتر دوکوهانه هستیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: در حال حاضر تعداد 248 نفر شتر در استان اردبیل پرورش داده می شود که از این لحاظ تنها استان دارای شتر دوکوهانه خالص کشور محسوب می شود .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: استان اردبیل دارای برتری هاتی اکوسیستمی  مناسبی برای پرورش شتر دوکوهانه است . پرورش این موجود سودمند می تواند به بهترین نحو ممکن صنعت اکو توریسم را نیز در استان فعال کند.

وی گفت: شتر حیوانی نجیب و  سازگار با شرایط نامساعد محیطی و کم‌آب است و با برنامه‌های دقیق کارشناسی می‌توان به راحتی جمعیت این حیوان ارزشمند را از انقراض و نابودی نجات داد.

مرکز ژنتیک شتر دوکوهانه در اردبیل ایجاد می‌شود



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up