• شناسه خبر : 64715
  • تاریخ انتشار : 30 فروردین 1401 - 12:58

روز جهانی دوچرخه بهانه‌ای شد تا از تاریخچه و سیر پیشرفت‌ های فنی در ساخت آن، قیمت‌هایش و خاص‌ترین مسیرهای جهان برای رکاب‌ زدن بگوییم.

دوچرخه سوار

 

در طول چندین قرن گذشته، مخترعان زیادی روی تولید وسایل حمل‌ و ‌نقل مختلف بر پایه دو چرخ کار کرده‌اند. اما این جا در پرونده زندگی سلام و به مناسبت روز جهانی دوچرخه خواهید فهمید که چگونه افراد زیادی برای تولید این محصول پیشگام شدند؟ از تاریخچه آن و سیر پیشرفت‌های فنی در ساختش قرار خواهید گرفت. بعد از آن به سراغ معرفی چند نوع معروف دوچرخه، قیمت‌ های آن و زیباترین مسیرهای رکاب زدن در جهان خواهیم رفت. دوچرخه محصولی است که امروزه به شدت در جامعه جهانی خواهان دارد به‌ نحوی که شاید جالب باشد بدانید سالانه حدود 100 میلیون دوچرخه در جهان تولید می‌شود و امروزه تقریباً 400 میلیون دوچرخه فقط در چین و بیش از یک میلیارد دوچرخه در جهان وجود دارد. شما چطور؟ آیا از دوچرخه استفاده می‌کنید؟

از ایده داوینچی تا پیشرفت ‌های فنی

آشنایی با تاریخچه دوچرخه و نحوه شکل‌گیری آن از طرحی روی کاغذ تا مدل‌های امروزی که امکانات قابل ‌توجهی دارند
همه‌ چیز برمی‌گردد به اواخر قرن پانزدهم و طرح‌ های «لئوناردو داوینچی» در سال 1493. این نقاشی‌ها شامل طرح‌های ساده‌ای برای دوچرخه بود. برخی از مورخان ادعا می‌کنند که یا «داوینچی» یا شاگرد او «جیان جاکومو کاپروتی»، این نقاشی را کشیده اند. هر چند این طرح هرگز به مدل کار تبدیل نشد و همچنان اسب‌ها تنها وسیله حمل و نقل مقرون به صرفه در جاده‌های عمومی باقی ماندند اما قرن‌ها بعد «بارون کارل فون درایس» آلمانی دوچرخه مدرن را در اوایل قرن نوزدهم اختراع کرد. این وسیله به نام «لاوف ماشین» از دو چرخ تشکیل شده بود که با یک میله مرکزی به هم متصل می‌شدند. راننده آن وسیله نقلیه باید راه می‌رفت و می‌دوید تا سرعت لازم را کسب کند و سپس پاهای خود را بالا بیاورد و به حرکت خود ادامه دهد تا سرعت آن کم شود.

متحول شدن دنیای دوچرخه در سال 1864

دوچرخه طراحی شده توسط «فون درایس» در انگلیس تقریباً 40 سال استفاده شد تا این که دو سازنده فرانسوی کالسکه به ایده‌ای دیگر رسیدند که دنیای دوچرخه را متحول کرد. «پیرمیشو» و «پیرلالمن» که نحوه استفاده از آن را دیده‌ بودند، دوچرخه‌ای را طراحی کردند که پدال‌ها به چرخ جلو وصل و صندلی راننده روی پیشانی آن نصب شده بود. در سال 1864، آن ها اولین مدل خود را ساختند که ثابت شد بسیار کارآمدتر از موردهای قبلی است. چهار سال بعد، آن‌ها بودجه‌ای را برای تولید انبوه جمع‌آوری و شروع به بهبود طراحی اولیه خود کردند تا به نام «Boneshaker» شناخته شود. در این طرح قاب دوچرخه به جای چوب از آهن ساخته شده ‌بود.

محبوبیت دوچرخه با چرخ بزرگ تر در جلو

یکی از محبوب ‌ترین طرح‌های آن زمان، مدل دوچرخه با چرخ جلوی بزرگ‌تر بود. دوچرخه چرخ‌ بالا در سال 1869 توسط «یوجین مایر» فرانسوی طراحی شد و توسط «جیمز استارلی» انگلیسی به تولید انبوه رسید، او چندین جنبه استفاده از آن را بهبود بخشید. اولین مدل‌های چرخ بالا در طول دهه 1870 در انگلستان در دسترس قرار گرفتند. پس از چند سال از محبوب شدن این مدل دوچرخه‌ها در سال 1885، «جان کمپ استارلی» انگلیسی، اولین دوچرخه ایمن را ساخت که امروزه آن اختراع به عنوان یکی از مهم ترین لحظات در تاریخ دوچرخه در نظر گرفته می‌شود. این دوچرخه زنجیری داشت که پدال‌ها را به چرخ عقب و چرخ جلوی فرمان متصل می‌کرد. این وسیله به نام «روور» دورانی را که امروزه به عنوان «عصر طلایی دوچرخه‌ ها» شناخته می‌شود، شعله‌ور کرد. از آن زمان، طراحی و تجهیزات دوچرخه در سراسر جهان استاندارد شد و هر چهار جنبه اساسی – ایمنی، سرعت، راحتی و فرمان- را برآورده کرد. عصر طلایی دوچرخه ها از دهه 1900 تا 1950 ادامه داشت که در آن دوچرخه به یکی از وسایل اصلی حمل‌ و نقل جاده‌ای عمومی تبدیل شد. در سال 1975، بیش از 17 میلیون دوچرخه‌ سوار شروع به رانندگی با نوع جدیدی از دوچرخه های بسیار سبک‌تر و ارزان‌تر کردند. از آن زمان به بعد دوچرخه‌های مسابقه‌ای، دوچرخه‌های کوهستان و BMX به استانداردی برای دوچرخه در سراسر جهان تبدیل شدند، با اضافه شدن اخیر دوچرخه‌های رفت‌وآمد هیبریدی استقبال بیشتر هم شد. این استقبال به حدی بود که در سال 2010، تخمین زده شد که میزان ثروت در گردش تولید جهانی دوچرخه در محدوده 125 تا 130 میلیارد دلار است.

اعداد و حقایق جالب درباره دوچرخه

استفاده جهانی از دوچرخه چندین سال پس از عرضه اولین دوچرخه برای فروش آغاز شد. هر چند اولین دوچرخه‌ها در فرانسه ساخته ‌شد اما طراحی مدرن آن در انگلیس رخ داد. این مخترعان فارغ از ملیت یا آهنگر بودند یا تعمیرکار گاری و کالسکه. اولین مدل ساخته شده در انگلیس حدود 80 کیلوگرم وزن داشت. اما راجع به آمار استفاده از دوچرخه در زندگی روزانه شاید بد نباشد بدانید که 5 درصد از کل سفرها در انگلیس با دوچرخه انجام می‌شود، در حالی که این آمار در آمریکا کمتر از یک درصد است اما هلند آمار خیره ‌کننده‌ 30 درصدی دارد به نحوی که برآورد شده از هر هشت نفر در هلند که سن‌شان بالای 15 سال است، هفت نفر دوچرخه دارند. بعد از هلند، دانمارک رکورددار است و در کپنهاگ کرایه دوچرخه رایگان یا با هزینه بسیار کم است. تعداد جهانی این آمار به حدود یک میلیارد دوچرخه‌ سوار در جهان می‌رسد که این میزان استفاده معادل ذخیره 238 میلیون گالن گاز در سال است و جدا از هزینه‌‌ نگهداری 20 برابر بیشتر از نگهداری خودرو نسبت به دوچرخه است. شاید باورش سخت باشد اما سریع‌ترین سرعت اندازه‌گیری شده با دوچرخه در سطحی صاف چیزی حدود 134 کیلومتر در ساعت است و معروف‌ترین مسابقه دوچرخه سواری در جهان هم «تور دو فرانس» است که در سال 1903 تأسیس شد و هنوز هم هر ساله با شرکت دوچرخه سواران از سراسر جهان در مسابقات سه هفته‌ای که در پاریس به پایان می‌رسد، برگزار می‌شود.

نویسنده : نجات شکوندی 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up