• شناسه خبر : 66939
  • تاریخ انتشار : 09 مرداد 1401 - 12:25

سیل و سیلاب در هنگام باران شدید یا برف در یک منطقه جغرافیایی خاص به‌وسیله تغییر بستر رودخانه‌ها و تخریب سدها و آب‌بندها به وجود می‌آید. بااین‌حال تمام سیل‌ها شبیه به هم نیستند.

سیل

در برخی موارد، سیلاب حاصل فرایندی تدریجی بوده و ممکن است در یک بازه زمانی چندروزه روی بدهد. اما سیل‌های برق‌آسا یا ناگهانی بدون هیچ علایم قابل‌مشاهده‌ای از بارش باران ممکن است(به‌عنوان‌مثال در عرض چند دقیقه) روی بدهند.

این نوع سیل ناگهانی به‌طور معمول خطرناک بوده و به‌صورت ستونی خروشان از آب به همراه صخره‌های سنگی، گل‌ولای و دیگر خار و خاشاک‌های موجود در مسیر، خود را نشان می‌دهد. در یک طبقه‌بندی کلی می‌توان سیلاب‌های رخ‌داده در کشور را بر اساس محل وقوع، به چهار دسته تقسیم کرد:

سیل رودخانه‌ای| در سیل رودخانه‌ای، آب رودخانه از کرانه آن عبور کرده و در اراضی مجاور پخش می‌شود. در این حالت هر دو مورد سرعت جریان و سرعت‌بالا آمدن آب نسبتا کم است.

سیل دریایی| این نوع سیل در ساحل دریا رخ می دهد و مربوط به نواحی است که زمین‌های مجاور دریا برای محافظت از جزر و مد توسط دیواره یا خاکریز محافظت می‌ شود. سرعت سیل در ابتدای ورود به زمین‌های خشک سریع است ولی در ادامه سرعت آن کاهش می‌یابد.

سیل شهری| اگرچه در نواحی شهری ،سیل می‌تواند در نتیجه هر یک از انواع سیل شامل رودخانه‌ای و ساحلی رخ دهد ولی نوع خاصی از این پدیده وجود دارد که سیل شهری نامیده می‌شود. در رخداد این نوع سیل علت اصلی نبود یا ضعف سیستم زهکشی در شهر است.

سیل‌بارانی یا برکه‌ساز| این نوع سیل در اراضی نسبتاً پست رخ می‌دهد. در واقع، این سیل از رودخانه‌ها حاصل نمی‌شود بلکه نتیجه آبی است که در مسیر ورود به رودخانه بر اثر بارش ناگهانی باران قرار دارد. مشخصه این نوع سیل، تدریجی بودن وقوع آن است اما بعد از شدت گرفتن، خطرناک خواهد شد.

سیلاب

نکات کمتر شنیده شده درباره سیلاب و انواع آن



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up