• شناسه خبر : 9810
  • تاریخ انتشار : 24 تیر 1398 - 01:55

در مرحله از زندگی، هر کودکی ممکن است دستکم یک بار به ورم لوزه مبتلا شود. این مورد شایع ترین نوع التهاب گلوی باکتریایی است که اغلب در سنین مدرسه برای کودکان رخ می دهد.

گلو درد

شهرخوان: در مرحله از زندگی، هر کودکی ممکن است دستکم یک بار به ورم لوزه مبتلا شود. این مورد شایع ترین نوع التهاب گلوی باکتریایی است که اغلب در سنین مدرسه برای کودکان رخ می دهد. ورم لوزه بسیار دردناک و آزار دهند بوده و زمانی رخ می دهد که لوزه ها- غده های لنفاوی تولید کننده آنتی بادی در یک طرف گلو- به دلیل عفونت های ویروسی یا باکتریایی ملتهب می شوند.

ورم لوزه

ورم لوزه شدید: نشانه های این نوع ورم لوزه معمولاً شامل تب، گلو درد، بوی بد دهان (نفس)، مشکل در بلع یا بلع دردناک است. گاهی اوقات بیمار از طریق دهان تنفس کرده اما خروپف می کند، در خواب یک باره نفسش قطع می شود، دچار جوش مخملک (تب مخملک) شده یا احساس خواب آلودگی شبه مرگ دارد. این نشانه ها می توانند از سه روز تا دو هفته ادامه داشته باشند. معمولاً ورم حاد لوزه کمتر از ۴ هفته ادامه داشته و به آنتی بیوتیک های خوراکی و آبرسانی به بیمار خوب جواب می دهد.

ورم لوزه بازگشتی: وقتی که بیمار چندین مورد ورم لوزه را در یک سال تجربه می کند گفته می شود که او به ورم لوزه بازگشتی مبتلاست. این تعداد می تواند ۵ یا ۶ بار در سال باشد و در صورت وقوع چنین اتفاقی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

لوزه

ورم لوزه مزمن: نشانه های ورم لوزه مزمن شامل گلو درد، بوی بد دهان (نفس)، ورم گلو و حساسیت دائم عصب های گردنی است. این بیماری معمولاً با حالتی به نام مخفی شدگی لوزه (tonsillar cryptitis) با یا بدون ترشح لوزه ای همراه است. این حالت به عفونت مزمن بخش هایی از لوزه اطلاق می شود که همراه یا بدون شکل گیری مواد ارگانیک در لوزه خواهد بود و گاهی اوقات به اشتباه از آن با عنوان سنگ لوزه یاد می شود.سنگ های لوزه ای و ورم لوزه مزمن در میان دلایل عمده و رایج بزرگسالان برای برداشتن لوزه ها قرار دارند.

آبسه اطراف لوزه: گلو درد شدید، تب، جاری شدن آب دهان، بوی بد نفس یا تلخی مزمن دهان، مشکل در باز کردن دهان (هم فشردگی عضلات فک) و کیفیت خفه صدا همگی نشانه های معمول آبسه اطراف لوزه است. این حالت بسیار ناخوشایند بوده و در عرض چند روز به شدت گسترش می یابد، به ویژه در بیمارانی که هیچ سابقه ورم لوزه ای ندارند. افراد مبتلا به آبسه اطراف لوزه، بلااستثنا در یک طرف از گلوی خود درد بیشتری نسبت به طرف دیگر حس می کنند. این موضوع ممکن است در ورم لوزه شدید نیز رخ دهد اما به اندازه درد و شیوع آن در آبسه اطراف لوزه نخواهد بود.

لوزه

درمان ورم لوزه معمولاً با استفاده از آنتی بیوتیک ها صورت می گیرد. در صورت مزمن یا شدید بودن ورم لوزه گزینه برداشت لوزه ها در پیش گرفته می شود. در مورد آبسه اطراف لوزه نیز، خالی کردن آبسه با استفاده از تیغ جراحی یا سوزن استنشاقی اغلب ضروری می شود. معمولاً سوزندان الکتریکی معمول ترین روش برداشتن لوزه ها بوده است که با دمایی بالا این بافت را می سوزاند و یک سوختگی درجه سوم در گلو ایجاد می کند که با زخمی بزرگ در گلو همراه است اما پس از مدتی بهبود می یابد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up