• شناسه خبر : 245
  • تاریخ انتشار : 18 تیر 1396 - 03:06

چهار هکتار توسعه فضای سبز در اردبیل انجام شده است 

فعالیت چهار هکتاری در فضای سبز اردبیل

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اردبیل گفت: از ابتدای امسال و با هدف توسعه پارک و فضای سبز بیش از چهار هکتار فعالیت توسعه‌ای در این بخش اتفاق افتاده است.

فضای سبز

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اردبیل گفت: از ابتدای امسال و با هدف توسعه پارک و فضای سبز بیش از چهار هکتار فعالیت توسعه‌ای در این بخش اتفاق افتاده است.

بهروز محبی در گفت‌و گو با شهریمیز، اظهار کرد:‌ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و براساس بودجه تعریف شده از سوی شورای شهر اردبیل و تاکید شهردار اردبیل، توسعه ۲۰ هکتار فضای سبز در دستور کار سازمان پارک‌ها و فضای سبز در چهار منطقه شهرداری و شورابیل قرار گرفته است.

وی تصریح کرد:‌ در این راستا و در سه ماهه اول امسال چهار هکتار توسعه فضای سبز در شهر اردبیل اتفاق افتاده که پیش‌بینی می‌کنیم در مهلت باقی مانده از فصل کاری با سرعت بیشتری بتوانیم اهداف و برنامه‌های امسال را در راستای توسعه ۲۰ هکتار فضای سبز در مناطق مختلف شهر به انجام برسانیم.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اردبیل گفت:‌ در سه ماهه اول امسال ۳۰ هزار اصله درخت کاشته شده و در سطح شهر ۱۳۰ هزار اصله درختچه و ۱۸ هزار متر مربع گلکاری به انجام رسیده که سعی بر این است تا این وضعیت به بهترین شکل تداوم پیدا کند.

محبی به طرح‌های توسعه‌ای و اولویت‌دار سازمان پارک‌ها و فضای سبز اشاره کرد و افزود: تکمیل شبکه آب خام شهر و براساس مطالعات انجام شده توسط شرکت مشاور سعی بر این است تا با عملیاتی کردن طرح توسعه شبکه آبیاری به شکل قطره‌ای و مدرن بتوانیم به کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان آبیاری کمک کرده و امسال در ۲۰ هکتار توسعه فضای سبز این طرح‌ها را به انجام برسانیم.

وی در مورد گونه‌های سازگار با شرایط آب و هوایی استان اردبیل برای کاشت درخت، درختچه و گل‌ها و نباتات بیان کرد: ما در کنار تنوع‌بخشی به گونه‌های سازگار با آب و هوا و شرایط اقلیمی در اردبیل، سعی داریم تا براساس سیاست‌های کاری تعریف شده به سمت کاشت گونه‌هایی برویم که از کمترین آفات و تلفات برخوردار هستند.

محبی کاشت حداقل چمن را به عنوان یک رویکرد اصلی یادآور شد و اضافه کرد: ما از سال گذشته این برنامه را مورد توجه قرار دادیم و سعی کردیم به جای کاشت چمن به کاشت درختچه‌ها و گیاهان پوششی روی بیاوریم که نیاز کمتر به آب و مقاومت بیشتر در برابر تنش‌های آب و هوایی داشته باشند.

تدارک فرش گل برای زیبایی فضاهای شهری به ویژه شورابیل

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اردبیل به فعالیت‌های انجام شده در حوزه گلکاری در میادین و فضاهای سبز شهری اشاره کرد و ادامه داد: ما با اولویت شورابیل و پارک‌ها گلکاری را با گونه‌هایی که ماندگاری بیشتری دارند، آغاز کردیم و سعی و تلاشمان بر این است با طراحی زیبا و مناسب این گلکاری را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: ‌اولین بار در شهر اردبیل و در ورودی‌های شورابیل طرح فرش گل را در حال اجرا داریم تا به زیبایی این منطقه به ویژه ورودی‌های آن بیفزاییم که با آرم شهرداری و سایر طرح‌های زیبا این فرش گل در حال اجرایی شدن است.

گل‌کاری لاله در فضای سبز

محبی به همکاری سازمان با دانشگاه محقق اردبیلی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی برای تعیین گونه‌های مقاوم و با دوام در برابر تنش‌های آب و هوایی در اردبیل اشاره کرد و گفت: در این تعامل سعی می‌کنیم تا به نحوه نگهداری و حفظ و مبارزه با آفات و امراض توجه کنیم تا مبارزه بیولوژیکی در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ‌با توجه به اینکه سمپاشی‌های سالانه ضرر و زیان جبران‌ناپذیری را به فضا و محیط سالم شهری می‌گذارد و به آلودگی محیط زیست منجر می‌شود، سعی کردیم تا با ابتکار جدید در قالب «نوار زرد» سعی کنیم تا مبارزه با آفات و شته‌ها به این شکل انجام شود.

محبی به توسعه متوازن پارک‌ها و فضای سبز در مناطق مختلف شهر اردبیل اشاره کرد و افزود: ما مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر را فراموش نکردیم بلکه سعی و تلاشمان بر این بوده تا توسعه فضای سبز و پارک‌ها به شکل متوازن انجام شود.

وی از احداث پارک در مسکن مهر میراشرف و همچنین منطقه سلمان‌آباد پشت امامزاده سید صدرالدین خبر داد و بیان کرد: سعی می‌کنیم تا عملیات اجرایی این پروژه‌ها در فصل کاری به سرانجام برسد.

محبی با یادآوری اینکه ۶۰ هزار اصله درخت در سال‌جاری کاشته شده و در سه ماهه اول به ۵۰ درصد تعهداتمان در این حوزه عمل کردیم، ادامه داد: این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد.

آبیاری فضای سبز Irrigation of green space

وی به کاشت شش گونه جدید درخت و درختچه در شهر اردبیل متناسب با شرایط اقلیمی اشاره کرد و گفت: سیاست کاری ما این است تا توسعه فضای سبز و امر نگهداری آن به شکل علمی و با تعامل با مراکز دانشگاهی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی به پیش برود.

محبی با استقبال از طرح‌ها و ایده‌های جدید در کاشت گونه‌های جدید همراه با گلکاری و طراحی مناسب در این حوزه اظهار کرد: ‌در بحث نگهداری انتظار ما این است که عموم مردم و همشهریان ما را کمک کنند تا یک وضعیت مناسبی را در مبلمان شهری، حفظ محیط زیست و زیباسازی منظر شهری شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: با همکاری سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری و کمک رسانه‌ها می‌توانیم فرهنگ صحیح استفاده از فضای سبز و پارک را در بین افراد جامعه ترویج دهیم تا با پرهیز از رفتارهای نامناسب و یا نشستن روی چمن‌ها و چیدن گل‌ها بتوانیم در حفظ و نگهداری این مناطق کوشا عمل کنیم.

محبی در ادامه افزود: در این زمینه و در تعامل با مدارس امسال سعی کردیم تا هدیه گلی را نیز برای مدارس تقدیم کنیم تا آنها خودشان در حفظ، مراقبت و نگهداری از گلکاری و توسعه فضای سبز دانش‌آموزان را متوجه اهمیت این موضوع کنند.

وی به موضوع زیباسازی مبلمان شهری و روشنایی مناطق مختلف شهر اشاره کرد و گفت: در کنار این امر سعی کردیم با نصب و به کارگیری وسایل بازی جدید و متنوع به خواسته‌های اهالی مناطق مختلف شهر پاسخ مثبت دهیم.

فضای سبز

محبی از ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر خبر داد و بیان کرد: با تاکید شهردار اردبیل به زودی آیین‌نامه‌های پیشنهادی ما در حوزه ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی شهر اردبیل تقدیم شورای شهر خواهد شد تا در این زمینه به ویژه تابلوهای تبلیغاتی، اصناف و تابلوهای راهنمایی و ساماندهی مناسب آنها اقداماتی مطلوب انجام شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اردبیل بر لزوم اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای در آبیاری فضای سبز تاکید کرد و ادامه داد: برای اولین بار آبیاری مدرن قطره‌ای را برای آبیاری گل‌ها در سطح شهر اردبیل اجرا کردیم که امیدواریم این روش به طور گسترده در اردبیل مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: در آبیاری قطره‌ای تنها بخشی از خاک اطراف بوته گیاه یا درخت آبیاری می‌شود و کاهش تبخیر از سطح خاک، عدم وجود روان آب‌های سطحی و کنترل نفوذ عمقی از عواملی هستند که سبب کاهش مصرف آب و در نتیجه افزایش بازده آبیاری می‌شود.

محبی افزود: در واقع در این روش قسمت‌های اضافی خاک که معمولاً در روش‌های سنتی مرطوب شده و آب آن به مصرف تبخیر یا تعرق علف‌های هرز می‌رسد، خشک باقی می‌ماند.



دیدگاه ها

  1. ولی حق‌شناس گفت:

    باعرض سلام من و همسرم دیشب دوشنبه۱۲/۷/۱۴۰۰مهمان شهر شما بودیم به علت بیماری کرونا نخواستیم در هتل بمانیم بعد از پرسوجو در پارک فدک چادر زدیم کشیک شب پارک درب دستشویی پارک را باز نکرد ما استفاده کنیم خواستم بدانم این رسم مهمان نوازی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up