• شناسه خبر : 33782
  • تاریخ انتشار : 26 مرداد 1399 - 02:44

مدیر جهاد کشاورزی خلخال از آغاز برداشت بیش از هزار تن محصول جالیزی خیار از مزارع و جالیزهای تولید این محصول کشاورزی در این شهرستان خبرداد.

خیار

بهبود علیزاده گفت: امسال ۶۵ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی این شهرستان به کشت محصولات صیفی از جمله خیار اختصاص یافته است.

او گفت: با توجه به اینکه کشاورزان در سال‌های اخیر از روش‌های نوین کشت محصول خیار از جمله آبیاری نواری برای تامین آب مورد نیاز این محصول استفاده می‌کنند، ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش هزینه‌های تولید سطح برداشت محصول از لحاظ کمی و کیفی ارتقا یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهارداشت: خیار و گوجه‌فرنگی خلخال بدلیل کشت سنتی و ارگانیک و پرهیز کشاورزان در استفاده از کودها و سموم شیمیایی دارای عطر ، بو و طعم خاصی بوده و بیشتر محصول تولیدی مصرف داخل شهرستانی داشته و بخشی از آن نیز در بازارهای شهرهای همسایه خلخال عرضه می‌شود.

وی گفت: روستای گورانسراب خلخال بزرگ‌ترین روستای تولیدکننده خیار و محصولات صیفی شهرستان خلخال محسوب شده و با اختصاص ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی این روستا به کشت محصول خیار سالانه بیش از ۲ سوم از خیار تولیدی این شهرستان در این روستا کشت و تولید می‌شود.
علیزاده همچنین افزود: امسال ۲۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی مستعد این شهرستان زیرکشت سایر محصولات صیفی از جمله بادمجان و فلفل رفته و پیش‌بینی می‌شود ۵۶۰ تن محصول از این مزارع برداشت و روانه بازار مصرف شود.

علیزاده با توصیه به کشاورزان صیفی‌کار به استفاده از روش‌های جدید تولید محصولات از جمله ایجاد گلخانه‌های تولید محصولات کشاورزی تشریح کرد: با توجه به تغییرات ناگهانی هوا و شرایط اقلیمی منطقه که همواره بر کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی شهرستان تاثیرگذار بوده ، استفاده از گلخانه‌های تولید محصولات کشاورزی از جمله راه‌اندازی گلخانه‌های مقیاس کوچک با استفاده از تسهیلات بانکی پیش‌بینی شده در حمایت از مجریان این طرح‌ها ، زمینه تولید محصولات صیفی در همه فصول سال در این منطقه سردسیر استان را فراهم می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال از انتخاب روستای علی‌آباد این شهرستان به عنوان پایلوت اجرای طرح ایجاد گلخانه‌های مقیاس کوچک خانگی خبر داد و افزود: در سال گذشته و امسال برای راه‌اندازی ۸۰ واحد گلخانه‌ای مقیاس کوچک در این شهرستان پروانه احداث صادر شده که در این بین سهم مجریان این طرح در روستای علی‌آباد خلخال بیش از سایر نقاط روستایی این منطقه است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up