• شناسه خبر : 34750
  • تاریخ انتشار : 04 شهریور 1399 - 02:10

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: مراسم عزاداری تا پایان دهه دوم محرم در مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار می‌شود.

نادر فلاحی

نادر فلاحی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: امسال با توجه به محدودیت‌های بهداشتی که اعمال شده، دوستداران و عاشقان سالار شهیدان نگران از کیفیت برگزاری محافل و مجالس حسینی بر طبق سنوات گذشته بودند که با مشارکت لازم در این حوزه، زمینه برای برگزاری این مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های ابلاغی فراهم شد.

او افزود: با توجه به اینکه اردبیل خواستگاه تعزیه در محرم است، بعد از اعلام پروتکل محرم توسط وزارت بهداشت، اداره‌کل میراث فرهنگی به این وضعیت به عنوان فرصت نگاه کرد و از آنجایی که پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به دلیل ویژگی‌های تاریخی خود از سده‌های پیشین از مراکز اصلی برگزاری آیین‌های محرم اردبیل بود، صحن قزلباشان این مجموعه جهانی برای برپایی محافل عزاداری اختصاص یافت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل بیان کرد: این صحن به دلیل وسعت محیطی و انتساب تاریخی آن در اختیار دسته‌های عزادارای و هیئت‌های حسینی قرار گرفت تا مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان به شکلی منظم و منسجم همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار شود.

فلاحی گفت: با چینش فاصله‌های تعیین‌شده در پروتکل و رعایت آیین‌نامه، برگزاری این مراسم در شب‌های گذشته مورد استقبال هم ستاد کرونای استان و هم عزاداران قرار گرفت به نحوی که این برنامه مقرر بود روزانه برای عزاداری یک محله در طی یک ساعت اختصاص یابد، اما با توجه به استقبال از آن به دلیل کیفیت بالای برگزاری مراسم، به روزانه دو برنامه ارتقا یافت به‌طوری که هر شب در دو بازه زمانی عزاداری محله اول از ساعت ۱۰ تا ۱۱ و عزاداری محله دوم از ساعت ۱۱ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

او افزود: به دلیل اینکه محلات قدیمی اردبیل محیط مناسبی برای برگزاری تعزیه بر طبق موازین تعیین‌شده نداشتند، طی ایام محرم در دو هدهه اول و دوم با رعایت کامل آداب و موازین بهداشتی در این مجموعه تعزیه‌داری خواهند کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: علاوه بر صحن قزلباشان مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم در مسجد جامع عتیق نیز برگزار می‌شود و عزاداران و عاشقان اهل بیت (ع) در این مکان مذهبی به عزاداری می‌پردازند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up