• شناسه خبر : 35591
  • تاریخ انتشار : 15 شهریور 1399 - 05:49

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل از راه‌اندازی نخستین موزه غارهای دستکند کشور در کنزق سرعین خبر داد.

75

نادر فلاحی در نشست با مسئولان استانی میراث فرهنگی اظهار داشت: روستای کنزق در سه کیلومتری شهر سرعین واقع شده‌ است که دارای غارهایی با معماری بی‌نظیر و دارای قدمت تاریخی ۲ هزار و ۵۰۰ سال مربوط به دوره اشکانیان است و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده ‌است.

وی با بیان اینکه این محوطه باستانی با مشارکت و همکاری دهیاری کنزق و سرمایه‌گذار بخش خصوصی تکمیل خواهد شد، افزود: نخستین موزه غارهای دستکند کشور در محوطه باستانی روستای کنزق شهرستان سرعین ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل با اشاره به اینکه معماری بافتی کنزق یکی از جذاب‌ترین معماری‌های روستاهای گردشگری و باستانی استان را داراست، بیان کرد: علاوه بر نخستین موزه، واحدهای اقامتی، رفاهی و پذیرایی هم در این محوطه باستانی و تاریخی احداث می‌شود.

فلاحی تصریح کرد: یکی از اقدامات میراث فرهنگی استان اردبیل تامین و زیرسازی برای دسترسی آسان به روستاهای هدف گردشگری است که زیرساخت‌های لازم مانند راه دسترسی و سرویس‌های بهداشتی کنزق نیز توسط اداره کل میراث ‌فرهنگی استان ایجاد شده و عملیات کاوش و ایجاد بازارچه نیز بعد از رفع مشکل در آینده نه چندان دور شروع می‌شود.

وی افزود: مشکل اساسی این طرح رفع معارض با اهالی این روستا می‌باشد که در این زمینه هم تمهیداتی اندیشیده شده است که پس از تکمیل، بهره‌برداری از این محوطه باستانی به دهیاری و سرمایه‌گذار واگذار و اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی استان فقط نقش نظارتی خواهد داشت.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up