• شناسه خبر : 36415
  • تاریخ انتشار : 16 مرداد 1401 - 02:51

 ناهید تاج الدین

حمایت از زنان سرپرست خانوار با توانمندسازی

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یکی از نیازهای اصلی امروز جامعه برای سالم تر و پویاتر شدن است. لذا، این موضوع مورد توجه جدی نمایندگان مجلس و مسئولان ذی ربط دولتی قرار گرفته و در برنامه ششم توسعه نیز بر حمایت از این زنان تاکید شده است.

بر اساس بند «ت» ماده 80 این قانون برنامه ششم توسعه، معاونت زنان ریاست جمهوری مکلف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر نهادهای مربوط، طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را تهیه و اجرا کند. این طرح سال گذشته در مجلس مطرح و برای اجرای آن در سال 96 نیز 20 میلیارد تومان در قانون بودجه در نظر گرفته شد.

حمایت از زنان سرپرست خانوار، مهم ترین برنامه ای بود که در دولت یازدهم در دستور کار معاونت امور زنان ریاست جمهوری قرار گرفت و در دولت دوازدهم نیز این معاونت در راستای اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، بخشنامه ای را به مدیر کل امور زنان برخی استانداری ها ابلاغ کرده است که بر اساس آن، بناست این طرح به صورت آزمایشی در برخی استان ها اجرا شود.

تشکیل کارگروه ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، یکی دیگر از اقداماتی است که معاونت زنان ریاست جمهوری در راستای اجرای این طرح در دستور کار قرار داده و بر اساس مصوبات این کارگروه، قرار است برنامه های مهارت آموزی ویژه ای در قالب طرح توانمندسازی برای زنان سرپرست خانوار برگزار شود. همچنین بناست برای رشد اجتماعی این زنان، کارگاه های آموزش مهارت های زندگی برای کمک به ساخت شخصیت و تشکیل یک هویت قدرتمند در آنان برگزار شود.

اما نکته حائز اهمیت این است که بی شک 20 میلیارد تومان در برابر جمعیت انبوه زنان سرپرست خانوار مبلغ ناچیزی است و برای این که به صورتی موثر و فراگیر، گرهی از زندگی این زنان در سطح ملی باز شود، لازم است ارقامی بسیار بیشتر برای حمایت از اشتغال این افراد در لوایح بودجه سالانه در نظر گرفته شود.

همچنین برای این که بودجه اختصاص یافته در این حوزه به نحوی بهینه هزینه شود، لازم است بانک اطلاعاتی دقیقی از زنان سرپرست خانوار که در سراسر کشور محتاج کمک های دولتی هستند، تهیه شود و این زنان بر اساس شدت فقر، محرومیت، توانایی ها و علاقه هایشان دسته بندی شوند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up