• شناسه خبر : 37051
  • تاریخ انتشار : 28 تیر 1401 - 02:31

تحقیقات جدید ثابت کرده که مغز رانندگان تاکسی با حرکت در خیابان‌ها و پیدا کردن مسیرهای مختلف رشد می‌کند، نکته‌ای که برای رشد حافظه مفید است.

چرا رانندگان تاکسی حافظه خوبی دارند؟

قرن‌هاست که دانشمندان به دنبال بررسی و آزمایش عملکرد مغز انسان برای پی‌بردن به سیستم پیچیده آن هستند. محققان دانشگاه لندن در جدیدترین بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که حافظه و دانش رانندگان تاکسی را با هیچ اپلیکیشنی نمی‌توان جایگزین کرد. این تحقیق، 790 راننده تاکسی را طی چهار سال به وسیله ام‌آر‌آی و اسکن مغز ارزیابی کرده است. در خور ذکر است، این رانندگان از نرم‌افزارهای مسیریابی استفاده نمی‌کردند. بعد از پایان تحقیقات، محققان به‌طور قطع بیان کردند که رانندگان تاکسی حافظه‌ای بهتر و قوی‌تر از افراد معمولی یا دیگر رانندگان تاکسی دارند که از نرم افزارهای مسیریابی استفاده می‌کنند.

وقتی هیپوکامپ مغز بزرگ تر می‌شود

محققان با اسکن کردن مغز افراد معمولی و مقایسه آن با اسکن مغز رانندگان تاکسی در شهر لندن به این نتیجه رسیدند که هیپوکامپ رانندگان تاکسی از افراد معمولی بزرگ تر است. هیپوکامپ مرکز یادگیری و حافظه است. دلیل این اتفاق این است که رانندگان تاکسی، دایم در حال یادگیری مسیرهای مختلف در خیابان‌ها و کوچه‌های پیچ در پیچ هستند و این کار بر رشد این قسمت از مغز تاثیر مثبت می‌گذارد. محققان در این مطالعات متوجه شدند که رانندگان تاکسی لندن در هیپوکامپ خلفی خود ماده خاکستری بیشتری نسبت به افرادی دارند که از نظر سن، تحصیلات و هوش مشابه بودند اما راننده تاکسی نبودند.

رشد نورون‌های جدید و افزایش حافظه

یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: «نکته جالب توجه این است که برای رشد هیپوکامپ، فرد باید حدود سه یا چهار سال راننده تاکسی بوده باشد و سپس هر قدر میزان سال‌ها افزایش یابد، مرکز حافظه و یادگیری او بزرگ‌تر می‌شود به این صورت که مغز برای پاسخگویی به نیاز فرد بزرگ‌تر می شود و حافظه خود را افزایش می‌دهد. چرایی‌های مختلفی برای توضیح افزایش اندازه هیپوکامپ وجود دارد. یکی از دلایل ممکن است رشد نورون‌های جدید در هیپوکامپ یا ایجاد ارتباط بیشتر بین نورون‌های موجود باشد. این مسئله می‌تواند برای همه مردم مورد توجه قرار بگیرد که اگر از ذهن‌شان بیشتر استفاده کنند، حافظه قوی‌تری خواهند داشت».

مترجم : فرنگیس یاقوتی |‌ منبع: scientificamerican.com

حافظه هوش مصنوعی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up