• شناسه خبر : 38902
  • تاریخ انتشار : 04 آبان 1399 - 09:07

ساخت و ساز بی‌قاعده در شهر سرعین این بار موجب شده ‌تا شهرداری برای تامین نردبان آتش‌نشانی با قیمت بیش از بودجه کل شهر دست به دامن دولت شود.

آتش نشانی

 

در روزهای اخیر سمینار شهرداران استان اردبیل در حالی با حضور معاون وزیر کشور برگزار شد که یکی از مطالبات جدی شهر گردشگری سرعین موضوع تامین نردبان آتش‌نشانی بود.

این نردبان که با هدف اطفا حریق در ساختمان‌های بلند تقاضا می‌شد در حالی به نگرانی اصلی این روزهای شهرداری سرعین تبدیل شده که بسیاری از مشکلات مدیریت شهری در این شهر بی‌پاسخ مانده و این سوال را به وجود آورده است که چرا اجازه ساخت و ساز بیش از توان ایمنی شهرها داده می‌شود.

یک ساختمان ۱۵ طبقه سرعین که هیچ ضرورتی در احداث آن وجود ندارد موجب شده تا بسیاری از پروژه‌های شهری از جمله تکمیل پیاده راه، مدیریت پسماند، بهسازی معابر و ورودی شهر و زیباسازی فضای شهر بر روی میز مدیران به کناری گذاشته شود و در نامه نگاری‌ها مهمترین خواسته شهر از بخش دولتی تامین یک نردبان باشد.

نردبان ۶۰ میلیاردی برای شهر ۴۸ میلیاردی

شهردار سرعین در خصوص اهمیت توجه به این مطالبه تصریح کرد: با توجه به اینکه افزایش تراکم در سرعین مشاهده می‌شود لازم است تجهیزات لازم برای مواجه با شرایط بحرانی و اطفا حریق را داشته باشیم.

روح الله هدایت تاکید کرد: به همین منظور تامین نردبان آتش نشانی مهمترین خواسته ما است و با توجه به اعتبار قابل توجه مورد نیاز، شهرداری قادر به تهیه نردبان نیست.

این اظهارات نه تنها از سوی مسئولان استانی مورد تائید است بلکه حتی تامین نردبان خارج از توان استان و کشور نیز هست، تا جایی که به گفته  معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تامین نردبان‌های بلند یکی از دغدغه شهرداری‌ها است اما هزینه آن بالا بوده و به دلیل محدودیت‌ها تامین برخی قطعات نیز به سختی انجام می‌شود.

مهدی جمالی نژاد تاکید کرد: ما در حال بررسی این موضوع هستیم تا برای برخی شهرها نردبان تامین شود اما واقعیت این است که اعتبار قابل توجهی را نیاز دارد.

وی گفت: بودجه سرعین حدود ۴۸ میلیارد تومان است اما نردبان درخواستی قیمتی در حدود ۶۰ میلیارد تومان دارد و واقعیت این است که خرید نردبان با این هزینه کرد مقرون به صرفه نیست.

بجای نردبان از ایده های نو استفاده شود

جمالی‌نژاد متذکر شد: به دلیل هزینه قابل توجه تامین نردبان در برخی شهرها از جایگزین‌های دیگری استفاده می‌شود از جمله استفاده از پهباد آتش‌نشانی یا مواد ضدحریق که به بدنه ساختمان اصابت داده می‌شود و موجب اطفا حریق می‌شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه شهر سرعین هم باید روی ایده‌های این چنینی کار کند، افزود: با محدودیت منابع لازم است ایده‌های نو به کار بگیریم و مشکلات شهری را به این طریق حل کنیم.

در تایید اظهارات جمالی‌نژاد باید افزود: در صورتی که ساخت و ساز در شهرها و تراکم فروشی در تناسب با ظرفیت خدمات شهری باشد، شهرداری‌ها گرفتار خودزنی و نامه نگاری برای حل و فصل مشکلاتی که از تصمیمات غلط برآمده نخواهند بود.

مدت‌ها است موضوع نردبان‌های بلند معضل جدی در شهرهای اردبیل است و با وجود اعلام شهرداری‌ها مبنی بر نداشتن تجهیزات کافی آتش‌نشانی به سادگی تراکم فروشی و بلند مرتبه‌سازی نه تنها در سرعین بلکه در شهرهای دیگر به ویژه اردبیل انجام می‌شود.

در نهایت شهرداری که نهادی غیردولتی است چشم انتظار کمک دولت برای تامین بودجه خرید نردبان می‌ماند و این در حالی است که دولت با هزاران پروژه عمران نیمه تمام در شهرها مواجه است.

در واقع شهرداری از یک طرف در مقابل ساخت و سازهای بی‌قاعده سکوت کرده و در ادامه نیز ملزم به ارائه خدمات به ساخت و ساز انجام شده است.

به نظر می‌رسد موضوع ایمنی در مقابل حریق ساختمان‌ها باید به صورت جدی در شورای برنامه‌ریزی استان مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم معقولی در این خصوص اتخاذ شود.

ونوس بهنود



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up