• شناسه خبر : 40432
  • تاریخ انتشار : 21 آبان 1399 - 01:27

سوت خودروهایی که دست به کار ترمز و گاز زده و گاهی بوق زنان مسیر یک خیابان خلوت را زیر هیجان خود له می‌کنند، تصویر جدیدی در اردبیل نیست.

ترافیک

آمار قابل توجه حرکات نمایشی خودروها در اردبیل به دردسر مردم و مسئولان تبدیل شده و این در حالی است که برخوردهای سلبی نیز پاسخگو نیست.

تکرار آن آنقدر زیاد شده است که مسئولان به خود آمده و این روزها می‌پرسند چرا باید یک جوان دست به چنین اقدامی بزند و با سر و صدا و حرکات نمایشی آسایش و امنیت افراد دیگری را نیز مختل کند؟بماند که پاسخ به این سوال ابعاد گسترده و قابل توجهی دارد اما واقعیت این است که حرکات نمایشی خودروها به یک معضل اجتماعی در اردبیل تبدیل شده است.

با افزایش صاحبان خودروها در اردبیل و افزایش استفاده از خودرو توسط جوان ترها این موضوع تشدید نیز شده است. تا جایی که گوشه‌ای از دوندگی پلیس راهنمایی و رانندگی برخورد با خودروهایی است که در خیابان‌ها ویراژ می‌دهند. بوق می‌زنند، رانندگان با صدای بلند موسیقی پخش می‌کنند و یا دورهای خطرناک در میادین و معابر می‌زنند.

ممکن است راننده‌ای حتی تخلف کرده باشد و مسیری یک طرفه را پیموده باشد و حتی مواردی از تجاوز به حریم راه‌ها و میادین و فضاهای سبز نیز گزارش شده است. تا جایی که آمار حرکات نمایشی در نیمه نخست سال جاری قابل توجه است.

۲۳۶۴ مورد حرکت نمایشی خودرو در ۶ ماه

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل در ۶ ماهه سال جاری با ۲ هزار و ۳۶۴ مورد حرکات نمایشی خودروها برخورد شده است.

سید حجت فتاحی با بیان اینکه موضوع حرکات نمایشی در اردبیل تازگی ندارد، تصریح کرد: برخی مواقع با اطلاع خود پلیس و گاهی با اعلام شکایت از سوی شهروندان با متخلفین برخورد می‌شود.

وی افزود: متاسفانه به دلیل اینکه جوانان محلی برای تخلیه هیجانات خود ندارند و ما پیست موتورسواری و اتومبیل رانی نداریم، حرکات نمایشی در خیابان‌ها انجام می‌شود.

خودرو

این اظهارات زمانی تکان دهنده است که چند ماه قبل و درست در ایام قرنطینه در اطراف دریاچه شورابیل و مسیر منتهی به ورودی شهرک کوثر، گروهی از جوانان حتی محلی برای ویراژ و حرکات نمایشی ترتیب داده بودند و آرامش ساکنان مختل شده بود.

تا جایی که چندین مورد برخورد با افراد متخلف که به دلیل حرکات نمایشی ایمنی خیابان را مخدوش کرده بودند انجام شد و در نهایت نیز دادستان اردبیل از دستگیری راننده نیسانی که در جاده اردبیل- سردابه، منجر به بر هم خوردن نظم شده بود، خبر داد.

برخورد سلبی کارساز نیست

اما واقعیت این است که برخوردهای سلبی کارساز نیست. یکی از شهروندان اردبیلی در این خصوص گفت: جوانی که می‌خواهد یک گاز به ماشینش بدهد و خودی نشان بدهد جایی برای اینکار ندارد.

رضایی معتقد است هر چند برهم زدن آرامش مردم و ایجاد سر و صدا در خیابان‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست اما واقعیت این است که این جوانان به دنبال تخلیه احساسات خود هستند.

یکی دیگر از شهروندان نیز می‌گوید حتی اگر پلیس با چنین رانندگانی برخورد داشته باشد وضع به مراتب بدتر شده و این افراد جای دیگری برای حرکات نمایشی پیدا می‌کنند.

رحمانی افزود: درست است که رعایت قوانین و مقررات ضروری است اما در عین حال یک برگ جریمه یا توقیف خودرو نمی‌تواند مانع از این شود که جوانان دورهم جمع نشوند و با خودروهایشان ویراژ ندهند.

ترافیک

در مقابل این اظهارات برخی شهروندان نیز ناراضی از ویراژ دادن خودروها هستند و چنین مسئله ای را به عدم بلوغ راننده نسبت می‌دهند.

مصطفایی یکی از شهروندان اردبیلی ساکن در خیابان عطایی معتقد است اینکه راننده‌ای صدای موسیقی را بلند کرده و با سرعت بالا می‌آید و رد می‌شود به عدم بلوغ وی برمی‌گردد.

این شهروند نیز معقتد است یک برگ جریمه نمی‌تواند چنین راننده‌هایی را سرجایشان بنشاند و باز هم تعدادی از جوانان دست به چنین اقدامی می‌زنند.

جایی برای تخلیه احساسات نداریم

سختی کار پلیس که با برگ‌های جریمه به سراغ راننده متخلف رفته زمانی قابل توجه است که با کنترل خودروهایی از این دست به دنبال مهار ناامنی در خیابان‌ها است. پلیس در واقع در آخرین مرحله از کنترل و مهار یک معضل به نام تخلیه احساسات قرار گرفته و بر اساس قوانین چاره‌ای جزء جریمه کردن ندارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل معتقد است راننده‌ای که با سرعت ویراژ می‌دهد حرکت سایر رانندگان را نیز مخدوش می‌کند و ممکن است آسیبی جدی و تصادفی رخ دهد.

به گفته فتاحی علاوه بر این آلودگی صوتی ناشی از حرکات نمایشی نیز اغلب مورد اعتراض و گله مندی شهروندان است.

این مقام مسئول بارها به ضرورت راه اندازی پیست اتومبیل رانی تاکید کرده است.

موضوعی که در نهایت مورد توجه سایر مسئولان قرار گرفت و قرار شد تا اداره کل ورزش و جوانان استان در این خصوص مداخله و زمینی برای راه اندازی پیست مهیا کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل در این خصوص تصریح کرد: واقعیت این است که ما در نزدیکی روستای شیران زمینی به وسعت بیش از ۳۰ هکتار درخواست کردیم.

سجاد انوشیروانی تصریح کرد: اختصاص این زمین از طریق منابع طبیعی در دست پیگیری است و اداره ورزش هم اصرار به اجرای این مهم دارد تا فضایی برای اتومبیل رانی جوانان فراهم شود.

اما این اجماع بر روی یک نیاز به نظر می‌رسد باید در کوتاه مدت پاسخ داده شود و هیئت اتومبیل رانی استان نیز به جای سکوت و انفعال و صرف اعلام این نظر که ساخت پیست مسئولیت ما نیست، این مطالبه را به جد پیگیری کند.

هرچند رئیس هیئت اتومبیل رانی استان اردبیل پیش از این اعلام کرده ما سه پیست داریم و یک مورد هم در سرعین در دست ساخت است اما واقعیت این است که پیست‌های مورد اشاره عزیزه تراز یا فعال نیست و یا به جوانان معرفی نشده است.

مطالبه اتومبیل سواران ایجاد بستر مناسب و شناخته شده است تا بتوان حرکات نمایشی را در غالب یک ورزش استاندارد جهت داد. باید منتظر ماند و دید مدیریت جدید ورزش و جوانان استان و هیئت اتومبیل رانی چگونه با تعامل می‌توانند این معضل را حل و فصل کنند. چراکه تنها یک زیرساخت برای سرگرمی می‌تواند از بروز حوادث و آسیب‌های متعدد ممانعت کند.

گزارش: ونوس بهنود



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up