• شناسه خبر : 46279
  • تاریخ انتشار : 29 دی 1399 - 09:33

از فردا برف از نوار ‌مرزی شمالغرب ‌آغاز و در نقاطی از آذربایجان و اردبیل ضمن باد شدید برف خفیف می بارد.

برف

تازه ترین نقشه های سینوپتیک نشانگر در پیش بودن برف و سرمای بسیار شدید در غرب خزر ؛ شمال غرب و خراسان است.

کم فشاری که با هوای سرد در تراز نزدیک ‌به زمین همراه است همچنان نیمه شمالی فلات ایران را زیر تاثیر خود دارد که در ‌نقاطی سبب وزش باد شدید و آسمان نیمه ابری شده است.

با کاهش‌ فشار ‌ستون جو‌ از سپیده‌ دم‌ یکشنبه دویاره طوفان گرمیج‌ با سرعت ۹۵ کیلومتر در اردبیل و شهرستانهای ‌پهنه مرکزی این استان ، غرب گیلان و ‌بعضی نقاط آذربایجان شرقی آغاز میشود. شدت باد در نقاطی سبب خسارت میشود.

موج ‌سرما که از شمال غرب درحال ‌نفوذ به ایران است رفته رفته هوا ‌را‌ سردتر میکند و اواخر دی و‌ اوایل بهمن خط سرمای ژئو پتانسیل دکامتر تا آبهای گرم جنوب کشورمان پیشروی و دمای پهنه پهناوری از فلات ایران را زیر صفر میکند.

پیرو‌ پیش آگاهی های قبل ناوه ترکیبی مدیترانه ای- اطلسی که اکنون‌‌ بر فراز غرب آناتولی ؛ دریای سیاه و ‌بالکان فعال است در ‌واپسین شامگاه دی ‌بطور‌ کامل‌ بر شمال غرب و غرب خزر حاکم و‌ سبب آغاز برف ‌میشود. شدت بارش در اردبیل ؛ مشکین شهر؛ نمین؛ سرعین؛ نیر؛ فیروزآباد کوثر و خلخال از سپیده دم ‌چهارشنبه تا سحرگاه پنجشنبه است و‌ مجموع ارتفاع برف در گذرگاههای درون شهری ۴۵ و‌ در بیرون شهرها ۵۵ سانتیمتر تخمین زده میشود که میتواند این نقاط را با بحران مواجه کند.

ز عصر‌ پنجشنبه با توقف بارش هوای‌ بسیار سرد و یخبندان بر منطقه حاکم و تا حوالی‌ هشتم بهمن ماندگار میشود. کمینه دما در بعضی نقاط سردسیر میتواند تا‌ منفی ۳۲ برسد. وزش بادهای شدید سرد پس از توقف برف با ایجاد کولاک و‌ کاهش دید افقی تردد را در جاده ها ‌و‌ گذرگاههای درون شهری منطقه اردبیل مختل می کند.

درصورت ‌تثبیت الگوی کنونی موج سرمای بعدی حوالی ‌۹ بهمن نفوذ و‌ پهنه پهناوری از ایران را زیر برف و سرما‌ میبرد.

الله اعلم‌ ؛ مسعود وسیله ایردموسی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up