• شناسه خبر : 47808
  • تاریخ انتشار : 24 بهمن 1399 - 10:42

لیمو شیرین از میوه های پاییزی است که بیشتر برای درمان سرماخوردگی مصرف می شود.

لیمو ترش

لیمو شیرین یک میوه بسیار خوش طعم و محبوب می باشد که دارای خواص فراوانی برای سلامتی است، همچنین مصرف لیمو شیرین به درمان بیماری ها کمک شایانی می کند.

لیمو شیرین ، یک میوه کوچک، نوعی از مرکبات به شکل سبز و بیضی است که هنگام رسیدن، زرد رنگ می شود و طعم شیرینی دارد. گیاه لیمو شیرین در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری بهتر رشد می کند و به طور عمده در هند و جنوب شرقی آسیا یافت می شود. این گیاه زمانی که ۵ تا ۷ ساله است، شروع به میوه دادن می کند و ارتفاع آن حتی به ۷ سانتی متر هم خواهد رسید.

لیمو شیرین از نظر ظاهری تا حدی شبیه به لیمو ترش است، اما مزه ای شیرین و نزدیک به پرتقال دارد. آب لیمو شیرین، در هند و پاکستان بسیار محبوب است و به دلیل مزه ملایم تری که نسبت به پرتقال دارد، بیشتر از خود میوه آن استفاده می شود. لیمو شیرین با داشتن منبع غنی ویتامین C، اسید سیتریک، مس و آهن یکی از مفیدترین میوه ها برای درمان بیماری ها است و به درمان سرماخوردگی، سلامت استخوان و کاهش کلسترول کمک بسیار می کند.

۱٫ کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

لیمو شیرین،غنی از فلاونویید است که با افزایش ترشح شیره گوارشی، اسید و صفرا، دستگاه گوارش را تحریک می کند.

این میوه، از طریق خنثی کردن شیره های گوارشی اسیدی تولید شده توسط معده، به گوارش کمک کرده و سموم را از بدن انسان، دفع می کند. ترکیبات موجود در لیمو شیرین به حرکت روده کمک میکند و برای جلوگیری از اسهال، تهوع و استفراغ نیز مفید است.

۲٫ لیمو شیرین برای کمک به درمان یبوست :

اسیدهای موجود در لیمو شیرین و فیبر موجود در آن، به دفع سموم از روده کمک می کند و سبب تسهیل گوارش می شود. لیمو شیرین برای افراد مبتلا به یبوست، مانند یک مسهل یا ملین عمل میکند. آب لیمو شیرین همراه با کمی نمک برای افراد مبتلا به مشکلات یبوستی مناسب است.

۳٫ لیمو شیرین برای جلوگیری از بیماری اسکوربوت:

اسکوربوت، به دلیل کمبود ویتامین C ایجاد می شود و با خونریزی، ورم لثه، آنفولانزا و سرماخوردگی مکرر، زخم دهان و زبان و ترک گوشه لب ها مشخص می شود. لیمو شیرین می تواند خونریزی لثه را متوقف کند. برای از بین رفتن خونریزی لثه آب لیمو شیرین را با چند قطره آب ترکیب کنید و کمی نمک سیاه به آن اضافه کنید و آن را روی لثه های خود اعمال کنید. همچنین بوی بد دهان را نیز می توان با خوردن آب لیمو و مکیدن پوست آن برطرف کرد.

۴٫ کمک به درمان زخم های گوارشی با لیمو شیرین:

فلاونوئیدهای موجود در لیمو شیرین مانند لیمومین گلوکوزید، خواص ضد سرطانی، آنتی اکسیدانی، سم زدایی و آنتی بیوتیک دارند که در درمان زخم های دهانی و گوارشی بسیار مفید خواهند بود.نوشیدن یک لیوان آب لیمو شیرین به خلاص شدن از سوزش معده و اسیدیته کمک می کند، دستگاه گوارش را تسکین داده و مشکلات معده را کاهش می دهد.

۵٫ لیمو شیرین برای رفع مشکلات تنفسی:

روغن استخراج شده از لیمو شیرین، خواص ضد احتقان دارد که مشکلات تنفسی متعدد را درمان می کند. بنابراین معمولا از لیمو شیرین در بالم ها، اسپری های تنفسی و بخورها استفاده می شود.

۶٫ لیمو شیرین برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن:

مصرف منظم آب لیمو شیرین، باعث بهبود عملکرد کلی قلب می شود، بنابراین در سلامت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد، همچنین ویتامین C موجود در لیمو شیرین سیستم ایمنی را تقویت میکند و باعث جلوگیری از سرماخوردگی میشود.

۷٫ لیمو شیرین دارای خواص ضد سرطانی:

فلاونوئیدها و لیمونوئیدهای موجود در لیمو شیرین می توانند در مبارزه و پیشگیری از سرطان و نابودی انواع مختلف باکتری های مضر در بدن انسان مؤثر باشند.

۸٫ لیمو شیرین برای محافظت در ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید:

لیمو شیرین سرشار از ویتامین C است و از التهاب و ورم جلوگیری می کند. همچنین، علائم استئوآرتریت و آرتریت روماتوئیدی را کاهش می دهد.

۹٫ لیمو شیرین برای کمک به کاهش وزن:

لیمو شیرین به کاهش وزن کمک می کند. نوشیدن یک لیوان آب لیمو شیرین همراه با عسل و آب ِ داغ به از بین رفتن وزن و چربی اضافه کمک می کند. همچنین، کلسترول را پایین میاورد و باعث کنترل فشار خون میشود.

۱۰٫ لیمو شیرین برای درمان اختلالات ادراری:

لیمو شیرین، سرشار از پتاسیم است و باعث سم زدایی کلیه ها و مثانه می شود و همچنین به درمان عفونت مثانه کمک میکند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up