• شناسه خبر : 49443
  • تاریخ انتشار : 19 اسفند 1399 - 11:53

قانون شوراها، بهترین برنامه برای نامزدها

شورا

با نزدیک تر شدن به پایان سال ۱۳۹۹ و شروع سال ۱۴۰۰، موضوع انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و مباحث مرتبط با انتخابات پارلمان محلی با توجه به بافت های اجتماعی استان هایی نظیر اردبیل، سوژه غالب محافل و مجالس است.

در اینکه این روزها، شهروندان بیشماری درگیر مسائل و مشکلات مرتبط با کرونا و به تبع آن کاستی های اقتصادی و معیشتی هستند، شکی نیست. اما کیست که نداند پارلمان محلی از زمان تولد تاکنون و بر طبق اختیارات قانونی، یگانه مرجع و و مرکز قانونی برای نظارت و مدیریت شهری بوده و هر وقت این نهاد مردمی بدون در نظر گرفتن حواشی و با تمرکز بر نگاه منصفانه، مشغول انجام وظیفه قانونی بوده، انتخاب شهرداران و نظارت بر عملکرد آنها، مورد تائید شهروندان نیز بوده است.

اما متاسفانه علاوه بر مرکز استان اردبیل و حتی در شهرهای تازه تاسیس، نگاه تنگ نظرانه برخی منتخبین در کنار توجه به منافع فردی و جناحی، فضا را به سمت انتخابات نادرست هدایت کرده و برآیند نهایی این تصمیمات اشتباه، ضرر و زیان شهروندان و فاصله گرفتن شهر از شرایط ایده آل را سبب شده است.

اکنون در آستانه انتخاباتی دیگر و با توجه به بوجود آمدن فضای مناسب گفتگو و نقد در فضای رسانه ای کشور، لازم است در انتخاب های آتی که ارتباط مستقیمی با سرنوشت شهر و شهروندان آن دارد، با نگاه واقع بینانه، انتخاب های خود را در جهت برآورده شدن انتظارات قانونی از این نهاد، سوق دهیم.

انتخابات پیشرو، سه وجه و ضلع اساسی دارد. اولین وجه آن نهادهای نظارتی و قانونی تائید صلاحیت هاست که وظیفه خطیری را در تائید نامزدها بر عهده دارند. تجربه تلخ اتفاقات روی داده در طول ۴ سال اخیر در بین منتخبین مردم در پارلمان محلی در سراسر کشور نشان می دهد غفلت از این مهم و ورود افراد و جریانات فاقد صلاحیت، می تواند چه لطماتی جبران ناپذیری را بر پیکره آن بزند.

وجه دوم این انتخابات، مرهون هوشیاری و ذکاوت شهروندان است. چهره های متعدد و متفاوتی اعلام حضور کرده و خواهند کرد. لازم است برای تحقق شهر و روستاهایی مطلوب و شهروند محور، از انتخاب گزینه های غیر متخصص و غیر متعهد پرهیز شود. این اصل که انتخاب ما، آینده شهر را رقم می زند، اگر در سطح جامعه و در بین شهروندان، نهادینه شود، قطعا در رسیدن به منتخبینی مردمی و کاربلد در پارلمان محلی کمک شایانی خواهد کرد.

اما مسئولیت وجه سوم این رقابت فشرده و مهم ترین قسمت آن، مربوط به نامزدهایی است که قصد حضور در این ماراتن را دارند. شرایط از هر نظر با ۴ سال گذشته، تفاوت چشمگیری دارد. ایراد سخنان تکراری و دادن وعده های توخالی، توهین به شعور خود و شهروندان است. ماهیت بسیاری از چهرهای مطرح نزد مردم رنگ باخته است. ساده عرض می کنم، اگر توان اجرای وظایف قانونی شوراها که در قانون به روشنی بیان شده است را دارید، تردد نکنید، به صحنه بیایید و مطمئن باشید اقبال با شماست.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up