• شناسه خبر : 50359
  • تاریخ انتشار : 23 فروردین 1400 - 03:01

با توجه به نیاز شهر اردبیل به بهره مندی از یک باغ بزرگ درون شهری، این باغ ۹ هکتاری یکی از مناطق بسیار مناسب برای توسعه فضای سبز شهر اردبیل است.

باغ شریعت یا قره پاچه یکی از باغ‌های قدیمی به مساحت نزدیک ۹ هکتار واقع در یکی از مناطق مناسب شهر اردبیل بوده که سال‌ها درب آن بر روی مردم بسته بوده و در پیچ و خم مسائل حقوقی گیر کرده است، سرانجام در یک‌صد و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر اردبیل پیشنهاد تملک این باغ توسط شهرداری اردبیل به تصویب اکثریت اعضای شورای شهر رسید.

شهر اردبیل به عنوان مرکز استان اردبیل با جمعیتی بیش از ۵۰۰ هزار نفر یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور محسوب می‌شود و با توجه به رشد شهرنشینی مدرن و آپارتمان نشینی نیاز به توسعه فضای سبز در شهر بیش از پیش احساس می‌شود و یکی از این فضاهای بزرگ که به‌عنوان تنفس‌گاه شهر اردبیل شناخته می‌شود باغی به مساحت نزدیک به ۹ هکتار در داخل شهر اردبیل است که سال‌های سال به دلیل مشکلات حقوقی بلا استفاده بود.

با توجه به نیاز شهر اردبیل به بهره مندی از یک باغ بزرگ درون شهری، این باغ ۹ هکتاری یکی از مناطق بسیار مناسب برای توسعه فضای سبز شهر اردبیل و احداث باغی بزرگ در داخل شهر اردبیل بوده که گویا پس از کش و قوس‌های فراوان شهرداری اردبیل تصمیم به تملک این باغ گرفته که مصوبه آن نیز در یکصدوچهلمین جلسه شورای اسلامی شهر اردبیل به تصویب اکثریت اعضای شورای شهر رسید.

باغ شریعت نقطه عطفی در توسعه فضای سبز شهر اردبیل

حمید لطف اللهیان، شهردار اردبیل در جلسه شورای اسلامی شهر اردبیل در این خصوص اظهار کرد: با توجه به نیاز شهر اردبیل به توسعه فضای سبز و استفاده بهینه از این باغ بزرگ به عنوان تنفس‌گاه شهر اردبیل، شهرداری در طول سالیان گذشته سعی بر انجام توافق با مالکین این باغ داشت که متاسفانه تا به امروز میسر نشده است.

وی افزود: شهرداری اردبیل تمام تلاش خود را بر روی حفظ این باغ به عنوان تنفس‌گاه شهر اردبیل انجام می‌دهد و یکی از راهکارهای حفظ و تملک این باغ انجام توافق با مالک یا مالکین این باغ بوده و از آنجائی‌که مسائل و مشکلات حقوقی بین مالکین این باغ وجود دارد از این رو تا زمانی‌که مالک با مالکین واقعی آن مشخص نشود امکان توافق برای تملک این باغ عملا وجود نداشته است.

حمید لطف اللهیان

شهردار اردبیل ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای موجود برای تملک پلاک ثبتی این باغ با استفاده از ماده ۹ قانون بوده که در این روش ارزش ملک توسط کارشناسان دادگستری محاسبه شده و شهرداری مبلغ مورد نظر را به حساب دادگستری واریز می‌کند.

لطف اللهیان بیان کرد: شهرداری اردبیل در سه محور، موضوع این باغ را پیش می‌برد و از این‌رو لایحه تملک این باغ با استفاده از اختیارات قانونی ماده ۹ قانون زمین شهری برای تصویب در اختیار شورای شهر قرار داد و البته در صورتی‌که مشکلات حقوقی این باغ بین مالکین برطرف شده و مالک یا مالکین واقعی آن مشخص شود توافق با آنها انجام می‌گیرد و اما اگر این امر محقق نشود، با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر اردبیل تملک این باغ توسط شهرداری اردبیل انجام خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: محور سوم کار نیز تامین منابع مالی مورد نیاز برای تملک این باغ بوده که در این خصوص نیز استاندار اردبیل قول مساعدی نسبت به تامین منابع مالی مورد نیاز داده و پیش بینی‌های لازم برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای تملک این باغ انجام گرفته است.

شهردار اردبیل گفت: تملک این باغ توسط شهرداری اردبیل نقطه عطفی در جهت توسعه شهر اردبیل خواهد بود و در توسعه فضای سبز شهری اردبیل و افزایش سرانه فضای سبز بسیار حائر اهمیت است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up