• شناسه خبر : 51745
  • تاریخ انتشار : 30 اردیبهشت 1400 - 02:35

استاندار اردبیل گفت: باید در راه اندازی رشته‌های مورد نیاز بازار کار تلاش کنیم.

اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل در نشست هم اندیشی جهت بازنگری رشته های دانشگاهی گفت: در راستای نیازهای جامعه و افزایش ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت باید نیازها احصا، و به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص رشته های جدید دانشگاهی راه اندازی شود.

او با بیان اینکه دانشگاه محل پژوهش و مهارت آموزی تخصصی است افزود:نقش دانشگاه در حل معضلات و کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین تامین نیروی متخصص جامعه هدف غیر قابل کتمان است و باید برای تامین نیازهای بخش صنعت و تولید در راه اندازی رشته های تخصصی برنامه ریزی کارشناسی صورت گیرد.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه از یک سال پیش جلسات هم اندیشی بین دانشگاه ها و حوزه های تولید آغاز شده است افزود: موضوع تعدادی از پایان نامه های دانشجویان و تحقیقات اساتید بر اساس نیاز استان نوشته شده و در رابطه نیازمندی های کشاورزی، صنعت، گردشگری و خدمات بررسی شده است که باید در این مسیر اقدامات اساسی بصورت منطقی صورت گیرد.

او ادامه داد:در جلسات مشترک بین واحدهای صنعتی و دانشگاه ها برگزار شده و نیازهای نیروی انسانی در واحدهای صنعتی اعلام شده است و جهت تامین نیروی انسانی متخصص دانشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای وارد عمل شده اند.

بهنام جو تصریح کرد: بخاطر تسهیل در روند فرایند تربیت و مهارت آموزی شروع کار از آموزش و پرورش اتفاق می افتد تا دانش آموزان قبل از ورود به دانشگاه مسیر اصلی خود را جهت اشتغال مناسب پیدا کنند و تحصیلات عالیه را متناسب با نیاز جامعه کسب کنند.

او با اشاره به اینکه منطقه آزاد اردبیل و بار انداز ریلی در شمال استان تصویب شده و مراحل نهایی خود را طی می کند گفت:این دو موضوع تاثیر خوبی برای اشتغال استان و جهت گیری مناسبی در نیازمندی های استان در رابطه با تحصیلات نیروی کار داشته باشد .

بهنام جو با تاکید بر اینکه این دو پتانسیل بزرگ راه اندازی شرکت های بزرگ را در استان به دنبال خواهد داشت افزود:شرکت های بازرگانی، ترانزیتی، صنعت بیمه، حمل و نقل که ضرورت راه اندازی رشته های تحصیلی جدید را به همراه خواهد داشت.

استاندار اردبیل همچنین تعداد دانش آموزان در رشته های ریاضی و کاردانش را قابل قبول ندانست و گفت: در حال حاضر ۳۵ درصد از دانش آموزان در کار دانش، ۲۹درصد تجربی،۳۰درصد انسانی و ۵ درصد در ریاضی تحصیل می کنند که نیازمند تنظیم و اصلاح در استان هستیم که کاردانش از ۳۵درصد به ۴۵ درصد و ریاضی نیز حداقل به ۱۵درصد برسد.

نماینده عالی دولت در استان اردبیل افزود: آینده شغلی جوانان باید طبق آمایش سرزمینی و نیاز جامعه و بازار هدف تنظیم و ترسیم شود تا ضمن کاهش بیکاری به میزان بیکاران تحصیل کرده در استان افزوده نشود.

استاندار اردبیل تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، سازمان صمت باید نیازمندی های نیروی انسانی را برای ۴ سال آینده احصا و جهت دهی به تحصیل دانش آموزان در مراکز آموزش عالی طبق نیازمندی ها ترسیم و هماهنگ شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up