• شناسه خبر : 58472
  • تاریخ انتشار : 01 آبان 1400 - 01:46

مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بهره گیری مناسب از محیط های نمایشگاهی با هدف اطلاع رسانی و دستیابی به آخرین یافته ها و توسعه کمی و کیفی دانش کشاورزی می تواند نقش بسزایی در توسعه صادرات غیر نفتی داشته باشد.

سموم کشاورزی

عبدالله موم وندی در آئین افتتاح هفدهمین نمایشگاه تخصصی ماشین آلات و ادوات کشاورزی، نهاده ها و تجهیزات آبیاری در  محل نمایشگاه های دائمی اردبیل افزود: این نمایشگاه توانمندی های کشور و استان را در زمینه صادرات غیرنفتی به نمایش می گذارد، بهره گیری مناسب از محیط های نمایشگاهی با هدف اطلاع رسانی و دستیابی به آخرین یافته ها و توسعه کمی و کیفی دانش کشاورزی می تواند نقش بسزایی در توسعه صادرات غیر نفتی داشته باشد.

این مقام مسئول افزود : بخش کشاورزی با چالش های  عمده روبروست اول اینکه اقتصادی نیست منظور این است که تقاضای موثر و توانمندی برای خرید محصولات تولیدی کشاورزان وجود ندارد به عبارت دیگر کالایی که تولید می شود خریدار توانمندی ندارد . دومین چالشی که کشاورزی کشور با آن روبروست پائین بودن بهره وری است یعنی عناصر موثر در تولید شامل نیروی انسانی و ادوات و ماشین آلات هیچ تناسبی با در ارتباط با ورودی و خروجی ندارد یعنی هزینه ای که صرف تولید می شود بسیار بالاست و درآمد و خروجی آن در سطح پائین است و هیچ همخوانی با هم ندارد. ناپایدار بودن این بخش نیز یکی دیگر از چالش های پیش روی این بخش است .

این مقام مسئول افزود: یکی از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی بالا بودن درصد ضایعات محصولات کشاورزی است به گونه ای که ۳۵ الی ۴۰ درصد از محصولات تولیدی به صورت ضایعات دورریخته می شوند و عملا قابل استفاده نیستند .

در ادامه  مهندس خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل نیز افزود: استان اردبیل بلحاظ داشتن تنوع اقلیمی خاص و منحصربفرد ، وجود کشت و صنعت های مغان و پارس ، دشتهای حاصلخیز اردبیل ، مغان و مشکین شهر با مساحتی بالغ بر ۲۱۶۰۰۰ هکتار ، وجود ۱۲۰ هزار بهره بردار ، حدود ۳٫۹ میلیون واحد دامی ، وجود سدهای یامچی ، سبلان و خدآفرین و بیش از یک میلیون هکتار منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع یکی از قطبهای مهم کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود : استان اردبیل با دارا بودن حدود ۳٫۹ میلیون واحد دامی ، ۳ میلیون قطعه طیور بومی و سایر ماکیان ، ۴۵۸ هزار کندوی زنبور عسل و تولید حدود ۲۷۸ هزارتن شیر خام ، ۳۰ هزار تن گوشت قرمز ، ۵۴ هزار تن گوشت سفید ۷۵۰۰ تن تخم مرغ ، ۷۳۴۰ تن عسل و ۹۸۰۰ تن ماهی در سال  از قطبهای مهم دامپروری کشور بشمار می رود این مقام مسئول افزود: متوسط ضریبی که برای مکانیزاسیون استانها توسط وزارت متبوع تعیین شده است ۲/۱ می باشد در حالی که این ضریب  در استان اردبیل  ۳۶/۲ می باشد استان اردبیل  دارای ۲۹ هزارو ۴۰۰ دستگاه تراکتور ، ۱۴۵۰ دستگاه کمباین و بالغ بر ۸۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ادوات دنباله بند کشاورزی می باشد . ناوگان مکانیزاسیون در استان اردبیل در سطح ایده آل وقابل قبولی قرار دارد .

وی افزود: ورد این استان به کشاورزی حفاظتی و استفاده از دستگاههای خود کششی بستر مناسبی را برای استفاده بهینه و نهادینه از مکانیزاسیون و استفاده حداکثری از ماشین آلات مدرن و بروز کشاورزی نموده است . هدف ما از برگزاری این نمایشگاه گذر از کشاورزی سنتی و ورود به کشاورزی مدرن است .

وی افزود: این استان درتولید عدس، سویا، بذرچغندرو ذرت بذری (سورگوم) رتبه اول، سیب زمینی ، هلو و شلیل رتبه دوم، کلزا، عسل و پرورش گاو میش رتبه سوم، پنبه رتبه پنجم ، گندم، جو و انواع علوفه رتبه هشتم کشوری را حائز می باشد. همچنین حدود ۱۰ درصد جوجه یکروزه کشور در این استان تولید میشود.

وی ادامه داد : استان اردبیل با تولید سالیانه حدود ۴ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی ( شامل ۳٫۱میلیون تن محصولات زراعی ،۳۹۰ هزار تن محصولات دامی ، ۴۰۰ هزار تن محصولات باغی و ۹۸۰۰ تن ماهی ) حدود ۴ درصد از تولید کشور را بخود اختصاص داد. ارزش ناخالص تولید سالانه بخش کشاورزی حدود ۲۴۰۰۰میلیارد تومان است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up