• شناسه خبر : 58593
  • تاریخ انتشار : 06 آبان 1400 - 08:44

دانشمندان دریافتند که قرار گرفتن در معرض سرما بدن را مجبور می‌کند تا منابع خود را از حالت سیستم ایمنی به سمت حالت حفظ و نگهداری حرارت بدن تغییر دهد.

سلامتی بدن

در بیماری‌های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن به خود اندام‌های بدن حمله می‌کند.

بیماری ام اس شایع‌ترین بیماری خود ایمنی سیستم عصبی مرکزی محسوب می‌شود در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین (غلاف محافظتی که رشته‌های عصبی را می‌پوشاند)، حمله می‌کند. این بیماری باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و سایر اعضای بدن فرد می‌شود.

طبق نظریه تاریخچه زندگی، وقتی شرایط محیط مساعد باشد، منابع مورد استفاده هر موجود به رشد و تولید مثل اختصاص می‌یابد، اما در محیط‌های نامساعد، برنامه تغییر کرده و به جای آنکه منابع به رشد و تولید مثل اختصاص یابد به نگهداری اختصاص می‌یابد. این ویژگی نگهداری علاوه بر ایجاد ایمنی، سبب سازگاری بدن با کمبود انرژی و تغییرات رخ داده در دمای محیط می‌شود.

دانشمندان دانشگاه ژنو (UNIGE) این ایده را در زمینه خاصی از پزشکی تحت عنوان فعالسازی اشتباه سیستم ایمنی که باعث بیماری‌های خود ایمنی می‌شود، بسط دادند.

آن‌ها به همین منظور موش‌های مبتلا به بیماری ام اس را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که چگونه قرار گرفتن در معرض سرما بدن را مجبور می‌کند تا منابع خود را از حالت سیستم ایمنی به سمت حالت حفظ و نگهداری حرارت بدن تغییر دهد.

طی این مطالعه دانشمندان موش‌ها را در محیطی نسبتا سرد حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد قرار دادند و سپس سازگاری بدن موش‌ها در برابر کاهش تدریجی دمای محیط را بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که قرار گرفتن در معرض سرما، MHCII روی مونوسیت‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن سرما از طریق تعدیل مونوسیت‌ها، فرایند آماده‌سازی سلول تی و بیماری زایی را نیز سرکوب می‌کند.

“دورون مرکلر” (Doron Merkler) استاد بخش آسیب شناسی و ایمنی شناسی مرکز تحقیقات التهاب دانشکده پزشکی دانشگاه ژنو و نویسنده این مطالعه گفت: پس از چند روز ما شاهد بهبودی در شدت حالات بالینی این بیماری و همچنین میزان میلین زدایی سیستم عصبی مرکزی بودیم. حیوانات در نگهداری دمای بدن خود در یک سطح طبیعی هیچ مشکلی نداشتند و به طور خاص علائم اختلالات حرکتی به طور چشمگیری کاهش یافته بود.

قرار گرفتن در معرض سرما فعالیت مونوسیت‌های التهابی را با کاهش ظرفیت آنتی ژن موجود تعدیل می‌کند و این باعث می‌شود که سلول‌های تی (نوعی سلول با نقشی مهم در اختلال خودایمنی) کمتر فعال شوند.

میرکو ترایکوفسکی (Mirko Trajkovski) از محققان این مطالعه نیز گفت: با مجبور کردن بدن به افزایش سوخت و ساز برای حفظ گرمای بدن، سرما منابع را از سیستم ایمنی بدن گرفته و این امر به کاهش سلول‌های ایمنی مضر منجر شده و بنابراین علائم بیماری را بهبود می‌بخشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up