• شناسه خبر : 64612
  • تاریخ انتشار : 22 فروردین 1401 - 04:48

آسمان غرب خزر و شمالغرب ایران پس از چند روز بارش بهاری دوباره از ابرها خالی شده است و براساس نقشه های کنونی طی دو هفتهء آینده از بارش خبر چندان نیست.

قهر دوباره ابرها با آسمان شمالغرب!

خبری از بارش در آسمان شمالغرب نخواهد بود

این درحالیست که ساکنان کشورهای همسایه که به خط مستبم هوایی کمتر از ۱۵۰ کیلومتر با دورترین نقطه در شمالغرب فاصله دارند یک بی هنجاری مثبت سرمایشی و هوای بسیار سرد و بارش برف را در دههء پایانی اولین ماه سال تجربه خواهند کرد. یک ناوه با هستهء بسیار سرد با گذر از غرب دریای سیاه و آناتولی اکنون بر فراز مرکز ترکیه استقرار یافته است و در مسیر خود به مرز ایران میرسد ولی در همین مکان بطور عجیبی‌ به جانب قفقاز منحرف شده و شمالغرب از اثرهایش محروم میماند. مسیر حرکت این سیستم با مرز رسمی جغرافیایی ایران و ترکیه همخوانی می یابد به گو‌نه ای که وقتی به مرز ایران برسد از نفوذ به درون خاک کشورمان باز خواهد ماند ‌انگار که ‌دیوار و مانع طبیعی عظیمی از رخنه آن به ایران جلوگیری‌ میکند.

این ناوه فقط از چهارشنبه بر دما اثر گذاشته و رواند آن کاهشی میشود. شنبه و یکشنبهء آینده هوا در شمالغرب بطور چشمگیر سرد انتظار میرود.

از عصر امروز با نفوذ زبانهء کمفشار جنوبی تندباد در شمالغرب و به ویژه پهنهء مرکزی استان اردبیل آغاز و تا چهارشنبه ادامه می یابد. سرعت طوفان ‌گرمیج در نقاطی تا ۱۳۵ کیلومتر ‌بر ساعت میرسد که علاوه بر افزودن بر دما و گرد و غبار سبب مشکلات و خسارت خواهد شد.

طی دو هفتهء آینده بارشهای سبستمی فراگیر در شمالغرب انتظار نمیرود و در مجموع هوا به ویژه طی هفتهء دوم گرمتر از میانگین درازمدت پیش بینی میشود. فقط در محدودهء اردبیل دما تا حدودی پایینتر و به میانگین درازمدت نزدیک خواهد بود.

هوالعلیم ؛ مسعود وسیله ایردموسی

هوا

آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، اصفهان ، البرز ، ایلام ، بوشهر ، تهران ، چهار محال و بختیاری ، خراسان ، خوزستان ، زنجان ، سمنان ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، قزوین ، قم ، کردستان ، کرمان ، کرمانشاه ، کهگیلویه و بویراحمد ، گلستان، گیلان ، لرستان ، مازندران ، مرکزی ، هرمزگان ، همدان ، یزد



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up