• شناسه خبر : 68080
  • تاریخ انتشار : 07 مهر 1401 - 02:22

مدیرعامل آب منطقه‌‎ای اردبیل گفت: سفره زیرزمینی آب (آبخوان) دشت اردبیل در سال‌های اخیر به میزان ۱۳ متر افت کرده است.

تانکر آبرسانی Water tanker

علی حیدری با بیان اینکه به دلیل اضافه برداشت از سفره‌های زیر زمینی در اردبیل،یک سوم از حجم ۳ میلیارد مترمکعبی آبخوان اردبیل خالی شده است، گفت: کاهش حجم آبخوان دشت اردبیل موجب افزایش سطح املاح آب و در نهایت از بین رفتن خاک جهت کشاورزی خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیون متر مکعبی آب آشامیدنی استان افزود: از این مقدار ۲ هزار ۲۰۰ میلیون متر مکعب قابلیت برداشت دارد که ۴۰۰ میلیون متر مکعب آن آب زیرزمینی و یکهزار و ۸۰۰ میلیون متر مکعب از آن را آب‌های سطحی تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزایش روند مصرف بدون ضابطه آب در استان را یادآور شد گفت: استان اردبیل همانند سایر مناطق از تغییر اقلیم و کم آبی مستثنی نبوده و میزان بارش‌های استان در سال آبی گذشته نسبت به بلند مدت ۲۴ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اتمام مراحل احداث سدها جهت ذخیره سازی منابع آبی موجود بیان کرد: حجم منابع آبی قابل ذخیره در استان ۴۰۰ میلیون متر مکعب است که با اتمام مراحل احداث دیگر سدها این مقدار محقق می‌شود.

حیدری با تاکید بر استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری گفت: ۱۲۰ هزار هکتار از شبکه آبیاری در استان قابلیت رسیدن به سطح سبز را دارد که توسعه بیشتر از این مقدار امکان پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه سد یامچی با هدف تامین آب ۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزی احداث شده است اضافه کرد: به جهت تغییر اقلیم، برداشت بی‌رویه و نبود استفاده صحیح از منابع، متاسفانه منابع آبی این سد برای تامین آب آشامیدنی مردم سوق داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با اشاره به تاخیر در تکمیل شبکه خداآفرین از سمت استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: با راه اندازی ایستگاه پمپاژ ۵ متر مکعب بر ثانیه، آب مورد نیاز هفت هزار هکتار زمین کشاورزی تامین شد.

وی افزود: برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان در شمال استان ۸۰ متر مکعب بر ثانیه و بیشتر از میزان مورد نیاز آب تحویل داده می‌شود که به جهت خاکی بودن کانال‌ها، خرد بودن زمین‌های زراعی و وجود ۸ هزار زارع با سلایق متفاوت میزان هدر رفت آب در این حوزه بیشتر است.

حیدری ادامه داد: تشکیل تشکل‌های آب بران، تحویل حجمی آب و رعایت الگوی کشت از برنامه‌های دولت جهت مدیریت بهینه مصرف آب است که این امر طی امضا سند مشترک با جهاد کشاورزی در استان عملیاتی خواهد شد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up