- شناسه خبر : 69141
- تاریخ انتشار : 23 آبان 1401 - 01:57
موتورسیکلت ها؛ متهم ردیف اول آسمان خاکستری
شهرخوان: اگزوز صدها هزار موتورسیکلت، آسمان برخی شهرها را نشانه گرفتهاند و با قدرت هرچه تمام، ذرات آلاینده را در هوای شهر تزریق میکنند. این دوچرخههای اغلب دودزا، در کنار کامیونها و خودروهای فرسوده و آن دسته از خودروهایی که موتورشان تنظیم نیست یا کاتالیستشان معیوب است و ایرادهای دیگر دارند، رنگ خاکستری به هوای پایتخت زدهاند.
از قرار معلوم، باد هم تصمیم ندارد سرعتش را افزایش دهد تا هوا پایداری فعلی خود را در روزهای آینده حفظ کند و اینگونه با رخداد پدیده اینورژن(وارونگی دما)، این خبر به شهروندان مخابره شود که هوا همچنان آلوده خواهد ماند. با همه اینها، موتورسیکلتهای دودزا متهم ردیف اول آلودگی هوای بهشمار میآیند؛ وسیلهای که حتی آمار خیرهکنندهای از خود در تصادفات شهری و ایجاد ترافیک به ثبت رسانده است. طرحها و برنامههای ریز و درشت اجرا شده برای کنترل و ساماندهی آنها هم تاکنون نقش درمانگر را نداشته است.
4موضوع اصلی ایمنی، امنیت، آلودگی و ترافیک به موضوع موتورسیکلتهای مسافربر و باربر گره خورده است. براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آلایندگی هر موتورسیکلت کاربراتوری 8برابر خودروی یورو4 است. این در شرایطی است که اغلب موتورسیکلتهای مسافربر و باربر از نوع کاربراتوری هستند. عدماجرای طرح معاینه فنی موتورسیکلت با اینکه هم از نظر قانونی الزامآور است و امکان و شرایط آن در مراکز معاینه فنی فراهم شده است یکی دیگر از معضلات مربوط به این نوع وسیله نقلیه است که اجرای آن میتواند به میزان قابل توجهی آلودگی هوا و آلودگی صوتی پایتخت را کاهش دهد.