• شناسه خبر : 71366
  • تاریخ انتشار : 20 اسفند 1401 - 08:59

قرمزی پوست طبیعی نیست و ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق بیفتد.

 قرمزی پوست صورت دلایل زیادی دارد که برای درمان آن ابتدا باید علت قرمزی پوست را شناسایی کنیم. فرد باید بداند که آیا دلیل خجالتی بودن، خجالت، شرم یا دلیل مهم دیگری است. اگر پوست شما خفیف قرمز است، مشکل جدی نادر است. این مشکل می تواند اعتماد به نفس شما را از بین ببرد و روابط اجتماعی شما را تهدید کند. اما اگر پوست شما دائما قرمز است باید به این مشکل توجه کنید زیرا می تواند نشانه مشکلات جدی در بدن شما باشد. با ما همراه باشید تا در این مقاله در سایت ریخا شما را با دلایل اصلی قرمزی پوست آشنا کنیم.

R13K 1

در صورت التهاب شدید یا علائم دیگر، باید برای درمان به متخصص پوست مراجعه کنید. از این رو در این مقاله قصد داریم به علل شایع قرمزی پوست در قسمت های مختلف بدن و راه های درمان آن بپردازیم، زیرا آگاهی از این پدیده برای همه مهم است. البته در دوره آموزش پاکسازی پوست تهران می توانید به طور کامل با این مباحث آشنا شوید.

چرا پوست ما گاهی قرمز می شود؟

قرمزی پوست یکی از مشکلات رایجی است که اکثر افراد از آن رنج می برند. افرادی که پوست حساس تری دارند با مشکلات ناشی از قرمزی پوست آشنا هستند. قرمزی پوست می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله سوختگی، عفونت و واکنش های آلرژیک. علت قرمزی پوست هر چه که باشد، اگر بیش از چند روز ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کنید. در زیر ۶ دلیل قرمز شدن پوست صورت را توضیح خواهیم داد. اگر می خواهید آنها را بشناسید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

1- حساسیت به برخی غذاها و داروها

آلرژی ها یا حساسیت ها واکنش های طبیعی بدن پس از مصرف برخی غذاها و داروها هستند. حتی مقادیر کمی از غذاها و داروهای حساسیت زا می تواند علائمی مانند قرمزی، تورم و مشکلات گوارشی ایجاد کند. آلرژن ها موادی هستند که در غذا و دارو وجود دارند و باعث ایجاد حساسیت می شوند. وقتی به چیزی حساسیت داریم، چه آن را بخوریم و چه آن را لمس کنیم، بدن مواد شیمیایی مانند هیستامین ترشح می کند تا از خود در برابر این ماده مضر محافظت کند. این ماده باعث ایجاد علائم آلرژیک می شود که بر سیستم تنفسی، گوارشی، عروقی و قلبی تاثیر می گذارد. و پوست کنده می شود. .

در بیشتر موارد قرمزی پوست صورت و تلاش گونه ها یا استخوان بینی قابل مشاهده است. زیرا وقتی قسمت هایی از پوست آسیب می بیند، بدن برای ترمیم آن ها خون می فرستد. به همین دلیل است که شاهد قرمزی پوست و ایجاد جوش، آکنه یا خارش در آن ناحیه هستیم.

ایجاد رگ های عنکبوتی کوچک روی پوست صورت یا بینی یکی دیگر از علائم قرمزی پوست است. گاهی اوقات جوش ها یا سایر قسمت های بدن را نیز می بینیم که باعث خارش فرد می شود. دلیل بروز چنین علائمی مربوط به قرمزی پوست است که در قسمت بعدی در مورد مهمترین آنها صحبت خواهیم کرد. زیرا ابتدا باید بفهمید دلیل قرمزی پوست چیست و سپس به فکر درمان آن باشید.

نحوه واکنش بدن هر فرد به آلرژن ها متفاوت است. برای برخی افراد، این واکنش کوچک و فقط در یک طرف بدن است. اینها اغلب شبیه کهیر هستند. برای برخی افراد، آلرژی شدیدتر است و بسیاری از قسمت های بدن را می پوشاند. این معمولا چند دقیقه یا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن اتفاق می افتد. آکنه یکی از شایع ترین انواع اختلالات پوستی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. در این نوع بیشتر پوست صورت تحت تاثیر علائم قرار می گیرد و اغلب رنگ آن تغییر می کند. یکی از مشکلاتی که در صورت ظاهر می شود، قرمزی و التهاب پوست است.

قرمزی پوست معمولا با خارش همراه است و در بیشتر موارد باعث خجالت فرد می شود. در برخی موارد علت دقیق حساسیت پوست ناشناخته است و برای تشخیص آن باید به پزشک مراجعه کنید اما اگر خودتان علت آن را می دانید جای نگرانی نیست. اگر علائم خفیف هستند، می توانید با درمان های خانگی از شر آنها خلاص شوید، اما اگر علائم شدید و آزاردهنده هستند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. آلرژی دارویی نیز پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن به یک دارو است. شایع ترین علائم آلرژی دارویی، تحریک پوست مانند کهیر و قرمزی پوست است. گاهی اوقات حساسیت تنها پس از اولین استفاده ظاهر می شود و دفعه بعد بدن واکنش چندانی نشان نمی دهد.

2- حساسیت به مواد آرایشی مانند کرم، صابون و مواد شوینده.

آلرژی به لوازم آرایشی مشکل رایجی است که اکثر زنان در طول زندگی خود با آن مواجه هستند. در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی از ترکیبات مختلفی استفاده می شود که هر یک می تواند برای فردی حساسیت داشته باشد. به طور کلی محصولات دارای رایحه، رنگ و مواد نگهدارنده حساسیت بیشتری ایجاد می کنند. در حال حاضر هیچ راه حلی برای درمان علائم آلرژی به جز استفاده از لوازم آرایشی حساسیت زا وجود ندارد. در نتیجه، اگر به محصولی حساسیت دارید، بهتر است استفاده از آن را متوقف کنید و محصولی را پیدا کنید که با پوست شما سازگار است. یکی از لوازم آرایشی که همه افراد از آن استفاده می کنند پاک کننده های پوست هستند. برای داشتن پوستی سالم و شاداب، شستن پوست ضروری است. علاوه بر این، استفاده از پاک کننده های نامناسب می تواند باعث تحریک و التهاب و قرمزی پوست شود.

برای جلوگیری از حساسیت و مشکلات پوستی بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که سولفات نداشته باشند و پوست را خشک نکنند. سعی کنید از شوینده هایی با خاصیت مرطوب کنندگی و مرطوب کنندگی استفاده کنید. آلرژی و حساسیت به لوازم آرایشی برای هر فردی متفاوت است و برخی ممکن است علائم شدیدتری را تجربه کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم خفیف تری را تجربه کنند. این علائم شامل خارش، سوزش، قرمزی و التهاب است. خرید لوازم آرایشی یکی از موارد هیجان انگیزی است که به دلیل تنوع زیاد اغلب باعث سردرگمی در انتخاب می شود. اینجاست که باید بسیار مراقب باشید تا محصولی با کیفیت و مناسب برای پوست خود تهیه کنید. یکی از نکات مهم در خرید لوازم آرایشی، توجه به مواد اولیه است. هنگام خرید یک محصول آرایشی حتما به محتوای آن توجه کنید تا محصولی را خریداری کنید که به پوست شما آسیبی نرساند. ب

برخی از مواد اولیه مورد استفاده در تولید لوازم آرایشی حساسیت زا بوده و اثرات آن بر روی پوست پس از استفاده قابل مشاهده است. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی استفاده نکنید. موضوع مهم دیگری که در خرید زیورآلات باید به آن توجه کنید، نوع محصول است. سعی کنید از برندی خرید کنید که از بهترین مواد و مواد ایمن برای پوست استفاده می کند. عامل مهم دیگر نوع و رنگ پوست است. به عنوان مثال اگر پوست خشکی دارید حتما از محصولی استفاده کنید که پوست شما را خشک نکند زیرا در این صورت التهاب و قرمزی بیشتر می شود زیرا پوست خشک می شود. خوشبختانه، امروزه بسیاری از شرکت های تخصصی و مراقبت های بهداشتی محصولاتی تولید می کنند که ناراحتی کمتری ایجاد می کنند. در تولید این محصولات از عطرها، برخی از رنگ ها و مواد نگهدارنده در حداقل مقادیر استفاده شده و بیشتر برای بیماران با پوست حساس مناسب است. لوازم آرایشی با پوست شما ارتباط مستقیم دارد، همیشه کیفیت را در اولویت قرار دهید و از هیچ محصول ارزان قیمتی استفاده نکنید.

3- مصرف الکل و کافئین

استفاده از کافئین و الکل یکی از مواردی است که باعث قرمز شدن پوست می شود. نوشیدن الکل برای پوست مضر است. اگرچه نوشیدن الکل می تواند سرگرم کننده باشد، اما برای تمام قسمت های بدن به خصوص پوست مضر است. اگر بعد از نوشیدن مشروبات الکلی متوجه قرمزی پوستتان شدید، دلیلی ساده و علمی برای آن وجود دارد. الکل با ایجاد التهاب در بافت پوست و افزایش جریان خون به سلول های پوست، پوست شما را برای چند روز قرمز و متورم نگه می دارد. الکل باعث انقباض عروق خونی در زیر پوست می شود و این باعث افزایش گردش خون و قرمز شدن پوست می شود.

در واقع نوشیدن الکل و کافئین باعث گشاد شدن رگ های خونی فرد شده و با افزایش جریان خون باعث قرمز شدن پوست صورت می شود. هر چه فرد الکل بیشتری بنوشد، پوست بیشتر تغییر رنگ داده و قرمز می شود. عامل دیگری که باعث ایجاد لکه های قرمز می شود عدم تحمل الکل است. عدم تحمل الکل بدین صورت است که پس از نوشیدن الکل، زمانی که این ماده وارد مویرگ های صورت، شانه ها و گردن می شود، شروع به افزایش می کند. این باعث ایجاد لکه های قرمز روی سطح پوست می شود. همزمان با قرمز شدن پوست، دمای بدن افزایش می یابد. اگر بدن آنزیم مورد نیاز برای تجزیه الکل وارد شده به بدن را تولید نکند، این به طور غیر طبیعی اتفاق می افتد.

4- از نور مستقیم آفتاب و ضد آفتاب استفاده نکنید.

احتمالاً پوست قرمز و بثورات ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید داشته اید. طبق تحقیقات قرمزی پوست، یکی از شایع ترین علل قرمزی پوست، آفتاب سوختگی است. اگر بدون لایه محافظ در معرض نور خورشید قرار بگیریم دچار آفتاب سوختگی می شویم. آفتاب سوختگی به پوست آسیب می رساند و بدن خون بیشتری را برای ترمیم و ترمیم خود به نواحی آسیب دیده می فرستد. همین مشکل می تواند باعث آفتاب سوختگی و قرمزی پوست در مواجهه با نور خورشید شود. افرادی که به نور خورشید حساسیت دارند ممکن است در هنگام واکنش پوست خود دچار خارش شدید شوند.

اشعه مضر فرابنفش خورشید اگر به پوست برخورد کند باعث آسیب به پوست می شود. اگر افراد حساس برای مدت کوتاهی در معرض نور خورشید قرار گیرند، پوست آنها به سرعت ملتهب، قرمز، ملتهب و کهیر می شود. اگر پوست شما در حال حاضر حساس و تحریک شده است، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه های مضر خورشید خودداری کنید، زیرا این کار فقط وضعیت پوست شما را بدتر می کند. استفاده از ضدآفتاب را هنگام بیرون رفتن فراموش نکنید و حتماً آن را روی پوست خود قرار دهید تا در معرض مستقیم آفتاب قرار نگیرید. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و مشکلات پوستی، بهتر است در اوج آفتاب در منطقه نظامی حضور نداشته باشید. سعی کنید قبل از خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید

این کرم ها از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کنند و از آفتاب سوختگی جلوگیری می کنند. 15 تا 30 دقیقه قبل از خروج از خانه کرم ضد آفتاب را روی پوست خود بمالید و آن را در تمام مناطقی که در معرض نور خورشید هستند پخش کنید. از ضد آفتاب نه تنها در روزهای آفتابی استفاده کنید، حتی در روزهای ابری نیز از ضد آفتاب استفاده کنید. اشعه ماوراء بنفش همچنین می تواند از ابرها عبور کند و در هنگام نفوذ به پوست آسیب برساند. بهتر است هر دو ساعت یکبار ضدآفتاب را تجدید کنید تا اثر آن به مرور زمان و پس از چند ساعت ضعیف نشود.

5- ورزش های سنگین

بدون شک ورزش فواید زیادی برای جسم و ذهن انسان دارد. ورزش نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارد. بعد از یک تمرین سخت، خیس عرق می‌شوید، پوستتان برافروخته می‌شود و ضربان قلبتان بالا می‌رود. وقتی ضربان قلب افزایش می یابد، قلب بیش از حد طبیعی خون پمپاژ می کند که باعث می شود خون به اندام های بدن منتقل شود. در این حالت قلب بیشتر می تپد و خون بیشتری از طریق سیاهرگ ها به اندام های فعال می فرستد. همراه با خون، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به اندام منتقل می شود.

خون جمع شده در زیر پوست باعث قرمز شدن پوست می شود. ورزش همچنین دمای بدن را افزایش می دهد و این امر پوست را حساس و ملتهب می کند. بنابراین یکی از عوامل تشدید کننده قرمزی و التهاب پوست، افزایش دمای بدن در هنگام فعالیت بدنی سنگین است. در نتیجه اگر پوست حساسی دارید، بهتر است در حین ورزش دمای بدن را متعادل نگه دارید. نوشیدن آب کافی یکی از راه های کمک به وزن و دمای بدن است.

6- احساساتی مانند شرم، استرس و عصبانیت

اریتروفوبیا یا ترس از قرمز شدن یک ترس نسبتاً پیچیده است و نوعی فوبیا محسوب می شود. تجربه برخی از احساسات مانند خجالت، استرس، عصبانیت باعث قرمز شدن پوست صورت می‌شود، این امر دائمی نیست و پس از فروکش کردن احساس فروکش می‌کند. تغییر رنگ پوست و قرمز شدن آن در شرایط مختلف واکنشی غیرارادی است که توسط سیستم عصبی انسان ایجاد می شود. هنگامی که ما خجالت می کشیم یا عصبی هستیم، بدن ما مقادیر زیادی اپی نفرین تولید می کند که علت اصلی گرگرفتگی صورت است. ترس از قرمزی صورت باعث می شود قلب تندتر بزند و آدرنالین بیشتری تولید کند و باعث گشاد شدن رگ های خونی شود.

R13K 2

اپی نفرین رگ های خونی را گشاد می کند و جریان خون و اکسیژن را به نواحی خاصی از بدن افزایش می دهد و این تجمع خون در زیر پوست باعث برافروختگی صورت فرد می شود. به طور کلی، مهم ترین علامت اریتروفوبیا یا برافروختگی صورت، قرمزی و تغییر رنگ صورت است. در این اختلال زمانی که فرد با منبع ترس مواجه می شود کنترل خود را از دست می دهد و مدام سرخ می شود. اریترافوبیا اختلالی است که در آن فرد به جای اینکه از منبع ترس خجالت بکشد، از فرآیند شوک می ترسد. برای مقابله با این مشکل؛ در حالی که بهبود علائم کافی نیست، ابتدا باید منبع اضطراب و ترس را شناخت و درمان کرد.

برای مبارزه با اریتروفوبیا، ابتدا باید تمام چیزهایی که شما را می ترساند شناسایی و یادداشت کنید. سپس سعی کنید همه آنها را کنترل کنید و خود را در موقعیتی قرار دهید که با آنها روبرو شوید. هنگامی که با منبع ترس خود روبرو می شوید، نفس عمیقی بکشید و با فکر کردن به چیزهایی که به آنها علاقه دارید بر حالات درونی خود غلبه کنید. در این صورت مراجعه به روانپزشک نیز می تواند موثر باشد و به رفع مشکل کمک کند. بدانید که این نوع جوش خطرناک نیست و جای نگرانی نیست. در این صورت کافی است کمی اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. تمامی این موارد در دوره های آموزش پاکسازی پوست در شیراز نیز ارائه شده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up