• شناسه خبر : 72281
  • تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1402 - 01:49

کار کردن در شرایط دشوار و اهمیت حلال بودن نانی که قرار است بر سر سفره اهل و عیال رود، وجه مشترک تمام کارگران شهرداری است.

پاکبان Sweeper

نگاهی به شرایط کارگران شهرداری به مناسبت در روز جهانی کارگر

نویسنده: فرناز محمدزاده

به گزارش شهرخوان، تصورش هم شاید برای عده‌ای سخت باشد؛ اینکه مجبور باشید برای نانی که سر سفره خانواده می‌برید، در شرایطی کار کنید که حتی فکر کردن به آن شرایط برای عده‌ای سخت و در مضیقه‌ باشد.  افرادی که وجودشان در جای جای نقاط این شهر به‌قدری تأثیر‌گذار است که اگر از حضورشان بی‌نصیب بمانیم، انضباط شهر به هم می‌ریزد؛ کارگرانی که بار سنگین نگهداری و توسعه شهر را به دوش می‌کشند و حتی نمی‌دانیم کار کردن در تونل‌های زیرزمینی و کانال‌های آب و تنفس در فضای پسماند زباله چه احساسی دارد. این را هم شاید ندانیم زیر آفتاب گرم تابستان که ثانیه‌ای تحملش برایمان زجرآور است، کار کردن چه دشواری‌هایی دارد.

در اینجا به برخی از این مشاغل اشاره می کنیم.

فاضلاب

تونل‌های جمع‌آوری آب سطحی

حال این بار هم چشمانتان را ببندید و تصور کنید در تونل‌های زیرزمینی قرار دارید. یک مسیر تنگ، نمور و تاریک که این هم شاید قسمت سخت ماجرا نباشد؛ سختی از آنجایی شروع می‌شود که این نمور و تاریک بودن همراه با بوی تعفنی باشد که ناشی از آب‌های سطحی آلوده یا حتی فاضلاب‌های شهری است. کار کردن در چنین شرایطی می‌تواند برای یک روز هم سخت باشد چه برسد به اینکه مجبور باشید سالیان سال، این تونل‌ها را طی کنید و به‌دنبال امرار معاش خانواده باشید.

فوت death

آرامستان

بخش‌های مختلف بهشت زهرا یک روز در سال هم تعطیلی ندارند و چه بسا در برخی ایام تعطیل، کار بیشتری هم داشته باشند. پیکر‌های درگذشتگان هر روز به این مجموعه حمل می‌شوند و باید مراسم کفن و دفن مطابق قوانین و اصول شرعی برگزار شود؛ آن هم در شرایطی که بستگان متوفی عزادار و اندوهگین هستند. کارگران بخش تطهیر‌کنندگان سازمان بهشت زهرا حرفه‌ای دارند که شاید هنوز هم از سوی بخشی از مردم ناخوشایند تصور شود، اما این حرفه‌ای ضروری در شهر ما و همه شهر‌های جهان است.

کارگران شهرداری، آن هم کارگرانی که در بالا به شرح تنها بخش کوچکی از شرایط سخت کاری آنان اشاره کرده‌ایم، کارگرانی هستند که حتی شاید همان سالی یک‌بار هم کسی نباشد که بخواهد یادی از آنان کند. درواقع فعالیت این افراد شاید در سطح شهر به عینه دیده نشود، اما حضورشان به قدری اهمیت دارد که یک روز نبودشان می‌تواند نظم شهر را برهم زند. شهروندان شاید ندانند در جای جای این شهر قدم‌های بزرگی برای اداره هرچه بهتر و با سلامت‌تر برداشته می‌شود که بخش اعظم آن را مدیون این کارگران هستیم. نیاید آن روزی که این افراد زحمتکش هم خسته و پریشان‌خاطر شوند. این روز فرصتی است تا به نمایندگی از تمام ساکنان شهر به خدمتگزاران آن خسته نباشید بگوییم.

زباله

حوزه پسماند

یک لحظه چشمانتان را ببندید و خود را در محیطی تصور کنید که دور تا دورتان انبوهی از زباله دفن شده است و حال شما مجبورید در میان آن انبوه از زباله کار کنید و در فرایند پسماند قرار گیرید. تصورش هم شاید سخت باشد؛ چراکه از جابه‌جایی یک کیسه زباله خانگی خود احساس ناخوشایندی به ما دست می‌دهد، اما کارگران مجموعه سازمان پسماند، در کامیون‌هایی که مخازن را خالی می‌کنند، زباله‌ها را بار تریلی می‌‌کنند یا در محیطی مانند آرادکوه که مجتمع پردازش و بازیافت زباله است، صبح را به شب می‌رسانند و تاریکی شب را به روشنایی روز پیوند می‌زنند.

آسفالت بزرگراه

تولید آسفالت

وقتی کارگران شهرداری برای آسفالت کوچه‌ها به محل زندگی‌ ما می‌آیند، دقت کرده‌اید بوی قیر داغ در محله می‌پیچد؟ شاید این بوی قیر و آسفالت برای بسیاری ناخوشایند باشد و سعی کنند محل را به سرعت ترک کنند، اما جمع زیادی از کارگران شهرداری هر روز در فرایند آسفالت حضور دارند و در محیطی که از آن حرارت بلند می‌شود و بوی قیر آن فضا را پر کرده، سخت مشغول کار هستند.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up