• شناسه خبر : 73359
  • تاریخ انتشار : 14 مرداد 1402 - 07:12

مبارزه با فساد در شهرداری با طرح سوت زنی

فساد در شهرداری

فساد، واژه‌ای که گویا در ادوار گذشته خیلی مورد توجه مدیران شهری نبوده و با رخنه آن در لایه‌ها و بخش‌های مختلف مجموعه شهرداری، آسیب‌های جدی به سرمایه‌های شهر و شهروندان وارد شده است. پاکسازی مجموعه شهرداری از مفسده‌ها که سال‌ها جولان داده و متعلقات شهر را به یغما برده‌اند، کار سهل و آسانی نیست، اما غیرممکن هم نخواهد بود.

مدیریت شهری در این دوره برای ممکن کردن برخورد با فساد و مفسده‌ها، ستاد ارتقای سلامت اداری را احیا کرد و 8کارگروه تخصصی تحت عناوینِ «هماهنگی و نظارت»، «مقررات‎زدایی»، «رفع تعارض و شفافیت»، «اصلاح نظام اداری و جمع‎سپاری»، «انضباط مالی، اصلاح الگوی مصارف و منابع»، «هوشمندسازی»، «شهرسازی» و «خدمات شهری» تشکیل و 113گلوگاه فساد شناسایی شد

. همچنین در راستای سیاست مردمی‌سازی مدیریت شهری، پای شهروندان هم به پرونده‌های مقابله با فساد باز و سامانه سوت‌زنی برای فراهم‌شدن زمینه مشارکت مردم در این کار راه‌اندازی شد و مقرر شد تا مفسده‌ها از طریق امکان سوت‌زنی در بستر سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی (137پلاس) به دستگاه‌های نظارتی شهرداری معرفی شوند.

اصلاح فرایندها در شهرداری ازجمله هوشمندسازی می‌تواند بیشترین تأثیر را در مقابله با فساد داشته باشد. نکته قابل‌تأمل این است که در مجموعه شهرداری یک موضوع مربوط به سوت‌زنی است که نشان می‌دهد فساد رخ‌داده و باید با آن مقابله شود و مقوله دیگر هوشمند کردن، شفاف‌سازی و اصلاح فرایندهاست که در راستای جلوگیری از بروز فساد انجام می‌شود. یعنی در مدیریت شهری باید اقدامات به‌گونه‌ای باشد که اجازه ندهیم فساد رخ دهد و سپس به مقابله با آن بپردازیم؛ اما نمی‌توان ایده‌آل فکر کرد و به تعبیر مقام معظم رهبری فساد دیو هفت‌سر است و می‌تواند از هر جا رخنه کند.

اگر فساد در شهرداری رخ داد باید موضوع بااراده و جدیت پیگیری شود. در این میان قطعاً مردم نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و مدیریت شهری با ظرفیت‌هایی که ایجاد کرده می‌تواند از مشارکت شهروندان در سوت‌زنی و معرفی مفسده‌ها استفاده کند و گزارشگران فساد هم مطمئن باشند که به این موضوع رسیدگی و از آنها حمایت می‌شود.

آنچه امروز در مقوله فساد مهم به‌نظر می‌رسد، وجود اراده است. به‌نظر می‌رسد این اراده در شهرداری هست و اینکه چقدر در تحقق مقابله با فساد موفق بوده جای کار دارد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up