• شناسه خبر : 73700
  • تاریخ انتشار : 14 شهریور 1402 - 12:36

آماده کردن کلاس اولی‌ها برای رفتن به مدرسه اصولی دارد که والدین باید در این روزهای باقی مانده شهریور مد نظر قرار دهند.

 اضطراب از شروع مدرسه

نویسند: منیره کشف رودی | فوق‌لیسانس روان شناسی‌بالینی

شروع کلاس اول یکی از مهم ترین مراحل در زندگی هر شخصی است. آماده‌کردن دانش‌آموزان برای شروع کلاس اول یکی از دغدغه‌های والدین است خصوصاً والدینی که فرزندانی وابسته دارند. اگر فرزند شما دوره پیش دبستانی را تجربه نکرده باشد، شروع کلاس اول برای او سخت‌تر است و والدین باید وقت و انرژی بیشتری را برای آماده کردن کودک به کار ببرند. در ادامه مطلب مهم‌ترین نکات آماده‌سازی کودک برای شروع کلاس اول بیان می‌شود.

ساعت خواب کودک را تنظیم کنید

یکی از مسائلی که باعث می شود کودکان برای شروع کلاس اول آمادگی نداشته باشند، بیدار شدن دیر هنگام از خواب است. خصوصاً کودکانی که شب‌ها دیر به خواب می‌روند، با این مشکل بیشتر دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین سبب به والدین توصیه می‌شود حداقل 4 هفته قبل از بازگشایی مدارس کمک کنند تا خواب کودک تنظیم شود. ترغیب کودکان برای زود خوابیدن و زود بیدار شدن باعث می‌شود تا کودکان برای شروع کلاس اول آمادگی بیشتری پیدا کنند.

بازسازی مدرسه در اتاق کودک

والدین چندین ماه قبل از شروع مدارس باید اقداماتی را برای کاهش اضطراب فرزندشان انجام دهند. راهکارهای کاهش اضطراب کودکان پیش از رفتن به مدرسه مثلاً می‌تواند این باشد که محیط مدرسه را در اتاق کودک بازسازی کنید و مادر با کودک بازی کند؛ به این صورت که مادر نقش معلم، دوست، همکلاسی و مدیر را بازی کند و در بازی این افراد را مهربان و صمیمی جلوه دهد.

گشت‌و‌گذار در مدرسه

حدود دو هفته قبل از بازگشایی مدارس، بهتر است که کودک را به مدرسه ببریم و اجازه دهیم کمی در محیط مدرسه گشت و گذار کند و با محیط به خوبی آشنا شود. همچنین برنامه یک روز مدرسه را برایش شرح دهید. فعالیت‌ها، بازی‌ها، زنگ تفریح، محل و زمان خوردن چاشت، ساعت برگشت به خانه، چه کسی صبح او را به مدرسه خواهد برد، چه کسی او را به خانه برمی گرداند و… . با این کار پاسخ‌گوی همه سوالات ذهن مشوش فرزند خود، قبل از رفتن به مدرسه خواهید بود. یادتان باشد که او نیاز به اطلاعات بسیار دقیق و روشنی دارد.

خرید لوازم مدرسه با همراهی کودک

همچنین مهم است که کودک، والدین را برای خرید لوازم مدرسه همراهی کند. توصیه می‌شود که لوازم مدرسه کودک را حداقل دو هفته قبل از شروع کلاس اول خریداری کنید زیرا کودکان علاقه دارند مدام این وسایل را لمس کنند. هر قدر زمان طولانی‌تری با این وسایل در ارتباط باشند، راحت‌‌تر برای شروع مدرسه آماده می‌شوند. اگر از بین افراد فامیل، همسایه‌ها، دوستان پیش‌دبستانی یا مهدکودک و… کسی همراه با فرزند شما در همان مدرسه به کلاس اول می‌رود، لازم است برای کاهش اضطراب جدایی کودک، اجازه دهید چندین روز قبل از شروع مدرسه آن‌ها با هم در ارتباط باشند. این که کودک بداند یکی از دوستانش در همان مدرسه و کلاس با او همراه است؛ به‌طور چشمگیری از اضطراب کودک کلاس اولی کم می کند.

بزرگ‌شدن او را تحسین کنید

فرزند شما یک مرحله از زندگی را سپری کرده و دیگر کودک نیست. این جمله را مدام در برابرش تکرار کنید تا به او برای پذیرش شرایط جدید کمک کند. برایش روشن کنید که همه بچه‌های همسن او به مدرسه می‌روند. مهم‌تر از همه این که به او نگویید در مدرسه قرار است با دوستانش خوش بگذراند، چرا که ممکن است در اولین روز مدرسه از این موضوع ناامید شود.

برای کودک قصه دنباله‌دار بخوانید

از آن جا که کودکان باید برای شروع تحصیل در کلاس اول تمرکز کافی داشته باشند، به مادران توصیه می‌شود قبل از شروع سال برای کودکان کتاب بخوانند. قصه‌های دنباله‌دار می‌توانند بهترین گزینه برای آماده‌سازی کودک در شروع مدرسه باشند. به طور کلی به مادران توصیه می‌شود راهکارهایی برای تقویت حافظه شنیداری و بصری به کار گیرند. انجام تمریناتی برای ورزیده شدن دست‌ها هم در کنار این راهکارهای تقویت حافظه کمک می‌کند تا دانش‌آموزان برای شروع کلاس اول آمادگی بیشتری داشته باشند.

او را با مفاهیم جدید آشنا کنید

کودک در این دوره با بسیاری از مفاهیم مانند گروه، مسئولیت و فداکاری آشنایی پیدا می کند؛ به همین سبب لازم است آمادگی روحی و جسمانی برای درک این مفاهیم داشته باشد. به عنوان مثال کودکان در شروع کلاس اول با مشق نوشتن و تکلیف آشنایی پیدا می‌کنند. مشق نوشتن و تکلیف در این دوره یکی از مسئولیت‌های مهم دانش‌آموزان است. به همین سبب مادران باید با اقداماتی کودکان را برای این امر آماده کنند؛ خمیر بازی، ماسه بازی و گل بازی در دوران قبل از مدرسه باعث ورزیده شدن دست‌ها و انگشتان کودکان می شود و در نتیجه کودکان برای انجام تکالیف مشکل کمتری پیدا می‌کنند.

Anxiety from the start of school

Anxiety from the start of school



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up