• شناسه خبر : 73963
  • تاریخ انتشار : 16 مهر 1402 - 04:45

بعد از اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی کنکور ۱۴۰۲، تب تصمیم‌گیری برای درس‌خواندن به‌جای ورود به دانشگاه بین بعضی داوطلبان بالا گرفته آیا این انتخاب درستی است؟

آزمون کنکور

نویسنده : فرزانه عطاران| ‌ مشاور تحصیلی

نتیجه تلاش چندین ساله بعضی داوطلبان کنکوری برای قبول‌شدن در رشته مورد علاقه‌شان، صبح جمعه اعلام شد. در این بین، داوطلبانی هستند که معتقدند همه تلاش و پشتکارشان را برای قبولی به کار نگرفته‌اند و تصمیم می‌گیرند تا یک‌سال دیگر هم درس بخوانند. بعضی‌ها هم به آن‌ها می‌گویند که یک‌سال زمان زیادی است و عمرتان را هدر ندهید و در رشته دیگری درس بخوانید. دغدغه و تردید درباره انتخاب بین ماندن پشت کنکور یا ورود به دانشگاه برای بسیاری از داوطلبان کنکور ۱۴۰۲، پس از اعلام نتایج و انتخاب رشته، یکی از مسائلی است که نیاز به تصمیم‌گیری بسیار جدی و اصولی دارد. در نظر گرفتن اهداف و توانایی‌ها از مهم‌ترین نکاتی است که باید بررسی شود تا انتخابی منطقی بین ماندن و رفتن بگیرید. بررسی و تحلیل نتیجه‌ای که در کنکور امسال گرفتید و شرایط خانوادگی از دیگر نکاتی است که به شما برای انتخاب بهتر یاری می‌رساند. در این مطلب و در روزهایی که تب این تصمیم بالا گرفته، سعی می‌کنیم مزایا و معایب پشت کنکور ماندن را بررسی کنیم تا داوطلبان بتوانند انتخاب مناسب‌تری داشته باشند.

مزایای پشت کنکور ماندن

داشتن زمان بیشتر برای مطالعه| شما یک فرصت بسیار بزرگ نسبت به بچه‌های کنکوری سال بعد دارید و آن زمان بیشتر شما برای مطالعه و درس‌خواندن است. همچنین چون امسال به مدرسه نخواهید رفت و در نتیجه امتحانات نهایی نخواهید داشت، پس زمانی برای مطالعه و یادگیری تشریحی که در برخی دروس متفاوت با روش کنکوری و تستی است، نیاز نخواهید داشت. البته این نکته را فراموش نکنید که کنکوری‌های سال بعد، رقبای تازه نفس شما هستند و باید کاملاً جدی باشید تا بتوانید در دور رقابت بمانید. بنابراین از فرصت‌های‌تان به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

فرصت برای رفع نواقص| شما در ماه‌های پیش و رو، فرصت تمرین و تکرار بیشتر نسبت به دیگران برای کنکور سال آینده خواهید داشت. می‌‌توانید تست‌های بیشتری بزنید، نواقص خود را برطرف کنید و مطالب نخوانده را بخوانید. نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنید و در مجموع فرصت بسیار خوبی برای مطالعه بیشتر خواهید داشت. همچنین اگر امسال از کلاس‌های تقویتی استفاده کرده‌اید، برای کنکور سال بعدی دیگر نیازی به آن‌ها نخواهید داشت و جزوه‌ها و مطالب برای شما حاضرند. بنابراین از نظر شرکت در کلاس و رفت‌و‌آمد ناشی از آن‌ها، زمان بسیاری ذخیره خواهد شد.

کمتر شدن استرس| تجربه و آمادگی بیشتری در طول این مدت برای شرکت در کنکور 1403 به‌دست خواهید آورد. شما در سال دوم آزمون‌های بیشتری خواهید داد پس مشکلات احتمالی‌تان مانند استرس و … برای جلسه کنکور کاهش پیدا خواهد کرد.
شناخت عادات و خطاهای مطالعاتی| شما در کنکور گذشته با بیشتر خطاها و اشتباهات خود آشنا شده‌اید؛ بنابراین به این شرط که واقعاً از اشتباهات گذشته درس بگیرید، مسیر هموارتری خواهید داشت. از طرف دیگر، عادت‌های مطالعاتی خود را متوجه شده‌اید و برنامه‌ریزی بهتری برای مطالعه موثرتر خواهید داشت.

معایب ماندن پشت‌کنکور

احساس مدام عقب‌افتادن| اگر چنین تصمیمی را گرفتید باید آمادگی داشته باشید که تحت تاثیر حرف‌های دیگران قرار نگیرید. عده‌ای از دوستان‌تان به دانشگاه رفته‌اند و دیدن پیشرفت‌های آنان باعث می‌شود تا مدام احساس عقب افتادگی کنید. باید یاد بگیرید که حرف‌ها و کارهای اطرافیان تاثیر منفی روی شما نگذارد.

احتمال شکست| ممکن است سال دوم در کنکور، پیشرفت چندانی در رتبه شما حاصل نگردد و حتی پس رفت هم داشته باشید. مثلاً امکان دارد تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر شود و رتبه بدتری در کنکور کسب کنید. به‌طور کلی، ممکن است مشکلات پیش‌بینی‌نشده‌ای در کنکور آینده برای‌تان پیش بیاید؛ بنابراین باید آمادگی هر اتفاقی را داشته باشید.

بحران‌های عاطفی| ممکن است در این سال، مشکلات شخصی از قبیل بحران عاطفی، موقعیت ازدواج، بیماری و …برای شما رخ بدهد. در این شرایط شما توان استفاده از زمان پیش‌بینی‌شده برای مطالعه را نخواهید داشت. بنابراین امکان دارد اوضاع مطابق میل شما پیش نرود و این یکی از معایب یک‌سال پشت کنکور ماندن است.

تغییرات در ظرفیت رشته و سهمیه‌ها| ممکن است در کنکور سال آینده، ظرفیت پذیرش رشته های مد نظر شما تغییر یابد و کم یا زیاد شود یا حتی سهمیه‌های موجود کاهش و افزایش داشته باشد. این مسائل پیش‌بینی‌نشده را باید مورد توجه قرار داد.

پشت‌‌کنکور ماندن خوب است؟



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up